Toon posts:

gentoo installatie probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een klein probleempje... ;-)
Na Slackware, Suse en Mandrake ben ik nu bezig om gentoo eens te installeren en bekijken. Maar heb een klein probleem bij het mounten:

Voor de installatie van gentoo moet je eerst je schrijf partitioneren en dan die nieuwe partities mounten.

Dat heb ik dus gedaan, netjes partities gemaakt, mkswap gedaan, mke2fs gedaan etc etc. Het mounten van:

mount /dev/hda3 /mnt/gentoo gaat goed,
mkdir /mnt/gentoo/boot gaat goed,
maar
mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot geeft het volgende:

mount: wrong fs type, bad option, badsuperblock on /dev/hda1, or too many mounted file systems

Ik heb al geprobeerd alle partities opnieuw aan te maken en ik heb al geprobeerd om een gemount ding weg te halen (tegen de too many) mocht niets baten :(

Geprobeerd met ext2 en ext3 filesystems

Iemand een id?

tnx, nicole

Verwijderd

En als je met de optie -t ext2 het fs-type eens opgeeft (in geval van ext2 uiteraard) ? (mount -t ext2 /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot).
Anders even kijken of je de juiste partitie hebt (fdisk -l /dev/hda) en of deze niet al is gemount (mount).

Verwijderd

Topicstarter
ga ik gelijk testen :D

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:27
Heb je ook je /dev/hda1 geformateerd ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
mount -t ext2 /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot (WERKT!!!!!!)

ben nu helemaal blij :)

dank je wel

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog goede tips bij het installeren van gentoo? ;-)

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Niet echt! Zorg voor een goed tijdsverdrijf. Het kan wel even duren :D.
Maar dan heb je ook wat :).

Koffie werkt echt!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09

Kettrick

Rantmeister!

koffiedrinker schreef op 18 september 2002 @ 00:25:
Niet echt! Zorg voor een goed tijdsverdrijf. Het kan wel even duren :D.
Maar dan heb je ook wat :).
ach, een stage3 install is redelijk snel klaar ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Een andere computer, maakt niet uit hoe oud, er bij hebben om shit op te zoeken op internet en tegelijkertijd de install-docs te kunnen lezen.

Veel koffie. De docs goed lezen, voordat en terwijl je bezig bent.

Verwijderd

Wilke schreef op 18 september 2002 @ 00:28:
Een andere computer, maakt niet uit hoe oud, er bij hebben om shit op te zoeken op internet en tegelijkertijd de install-docs te kunnen lezen.

Veel koffie. De docs goed lezen, voordat en terwijl je bezig bent.
haha, ja leuk was dat voor 't eerst gentoo, constant weer naar de comp beneden om te kijken waar ik was gebleven, de printer was kapot, dus ik schreef steeds maar het nodige voor voorlopig op, maar kheb nu wel een gentoo manual bestaande uit memo-blaadjes :)

1e poging ging mis, vanwege het feit dat ik me netwerk maar niet goed in wist te stellen

gelukkig paar dagen later toch nog eens geprobeerd (toen ik zag hoe debian het zelf had ingesteld), en geen spijt van gehad: draai nu gentoo 1.4, moet alleen nog de javaplugin zien te fixen, flash is me al gelukt

maar ik kan je gentoo zeker aanraden!

Verwijderd

Topicstarter
hehehe, nou ja, ben vanaf stage 1 begonnen en vanmorgen was ie in ieder geval klaar, nu nog de laatste configuratie doen :)

als tijdverdrijf.... dvd kijken is ook een goede optie ;)
Pagina: 1