Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.
-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-
Dat is dus niet wat gevraagd wordt, hij wil graag weten hoe je de wortel van een getal berekend en of dat nu binair gaat of decimaal of in Romeinse cijfers, maakt niets uit.EntonoX schreef op 17 september 2002 @ 19:21:
op dezelfde manier hoe de proc. een getal optelt. heb je verstand van binaire stelsels?? optellen van binaire getallen en die dingen? dus met verschillende blokken zoals de OR, AND, NOR, XOR, NAND, multiplexers, flipflops, enz... zoek daar maar es op bij google ofzow. dan krijg je vanzelf een idee hoe binair (dus 1-en en 0-en) wordt omgezet naar de voor ons decimale getallen.
Ik zelf denk dat de meest simpele methode (om te snappen, is niet de snelste) is het getal steeds te delen met rest en zo telkens de nauwkeurigheid een stukje op te hogen.
Kijk anders eens op de site van de makers van Mathematica (www.wolfram.com dacht ik)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Maakt niet uit?? Pardon?TD-er schreef op 17 september 2002 @ 19:40:
[...]
Dat is dus niet wat gevraagd wordt, hij wil graag weten hoe je de wortel van een getal berekend en of dat nu binair gaat of decimaal of in Romeinse cijfers, maakt niets uit.
Een CPU kan alleen maar 1en & 0en aan. Dus zeker wel dat het van belang is.
The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| | 03. 00 00 00 00 00 | 1.732 1 x 1 | 1 ------------------------------------------- 1 | 2 00 2. x . | 27 x 7 | 1 89 ------------------------------------------- 7 | 11 00 34. x . | 343 x 3 | 10 29 ------------------------------------------- 3 | 71 00 346. x . | 3462 x 2 | 69 24 |
Uitleg zal ik proberen later te geven... is niet zo makkelijk uit te schrijven, maar misschien snap je 't zo al wel. Overigens maken computers hier geen gebruik van, er zijn formules die sneller een benadering geven.
1. Schatting van de wortel
2. Benaderen daadwerkelijke wortel met de serie:
Xk+1=1/2(N/Xk)+Xk/2)
Bijvoorbeeld sqrt(50):
1. schatting 25. (=x0)
x1=0,5 * (50/25) + 25/2 = ,5 * 2 +12,5 = 13,5
x2=0,5 * (50/13,5)+13,5 /2 = 8,6018
x3=0,5 * (50/8,6018) + 8,6018/2 = 7,2073
x4=0,5 * (50/7,2073) + 7,2073/2 = 7,0724
x5=0,5 * (50/7,0724) + 7,0724 /2 = 7,0711 (en da's ook al het antwoord in vier decimalen dat calc geeft)
Je kunt deze serie door laten lopen voor een nauwkeuriger antwoord, maar omdat ik de hele tijd vier decimalen heb gebruikt, maakt dat niet zoveel meer uit.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Het enige wat misschien van belang is voor de vraagsteller, is hoe het ding omgaat met getallen groter dan 32 bits, maar voor het overige maakt 't geen zak uit of er binair, decimaal of hexadecimaal (of misschien zelfs wel octaal, al zou ik niet weten waarom dat nog gebruikt zou worden) gerekend wordt.memendo schreef op 17 september 2002 @ 19:43:
[...]
Maakt niet uit?? Pardon?
Een CPU kan alleen maar 1en & 0en aan. Dus zeker wel dat het van belang is.
Zolang er geen imaginaire getallen of afwijkende talstelsels aan te pas komen blijft rekenen == rekenen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Verwijderd
Dat was waar ook. Ik vroeg me al af waarom het zo bekend voorkwam, maar dat was van het diep-verdrongen vak Numerieke WiskundeVerwijderd schreef op 17 september 2002 @ 22:44:
Dat van StevenK is de newton benadering en kan je ook gebruiken nulpunten van andere functies iteratief te vinden, bijvoorbeeld de derde macht ofzo
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Numerieke wiskunde en programmeermethoden, WB @ UtwenteTD-er schreef op 18 september 2002 @ 12:38:
[...]
Dat was waar ook. Ik vroeg me al af waarom het zo bekend voorkwam, maar dat was van het diep-verdrongen vak Numerieke Wiskunde
Edit..eerst ff in profiel kijken
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
http://www.mactech.com/ar...14.01/FastSquareRootCalc/
(wel Engels)
En de asm is wel voor een PowerPC met RISC proc.
interessant textje trouwens johnnyv.nl..