[RAID] performance vraagje

Pagina: 1
Acties:

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 21:26
ik heb een vraagje over mijn systeem icm RAID

Ik krijg (groot woord), binnenkort een 120 GB harde schijf erbij. Op dit moment zit er al 2 * 61.4 in. (en een cd-speler en een cd-rewriter). De huidige configuratie van dit systeem is:

IDE0 = CD-speler
IDE1 = CD-rewriter
IDERAID3 = 61.4
IDERAID4 = 61.4

het opstarten met deze Raid0 configuratie duurd ruim 2 minuten, zonder is het binnen 30 seconde gepiept, daarbij komt ook dat ik niet kan Hibernaten onder windows XP, en nog wat kleine nadelen.

Met de komst van de WD 120 GB schijf wil ik dus gelijk een andere indeling van mijn schijven maken. Zodat ik af ben van die nadelen met mijn RAID configuratie.

De mogelijkheden op een rijtje:

IDE0 = 120 GB + Cd-speler, IDE1 = Cd - rewriter, IDERAID3 = 61.4, IDERAID4 = 61.4
in dit geval installeer ik windows XP dus op de 120 GB schijf. Maar... (1) wordt hiermee de tijd die XP nodig heeft om op te starten of blijft ie nog die 2 minuten bezig met die RAID sector (omdat ie er nu niet van hoeft te booten). (2) kan ik nu wel hibernaten zonder een BSOD te krijgen net voordat ie wil shutdownen.

IDE0 = 61.4 + Cd-speler, IDE1 = 61.4 + Cd - rewriter, IDERAID3 = 120
dit is een andere mogelijkheid die ik in mijn hoofd heb, maar (3) kan ik een enkele harde schijf op de IDE3 poort aansluiten zonder gebruik te maken van mijn Promise Onboard Raidchip.

IDE0 = 120 + Cd-speler, IDE1 = 61.4 + Cd - rewriter
dit is een mogelijkheid die ik niet graag gebruik, maar als het antwoord op de vragen (1-2-3) negatief is, dan doe ik dit maar... Ik wil toch normaal mijn systeem kunnen gebruiken...

Specs:
2 * 61.4 IBM dekstar ?, 7200 RPM
1 * 120 GB western Digital, 7200 RPM, 8 mb chache.
Mobo: MSI K7T266 PRO2 V2.0
Raidchip: Promise nogwat....

/dev/null

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

De goede oplossing staat er nog nie bij :)

Om je probleem op te lossen moet je inderdaad niet meer booten vanaf de RAID controller. Verder wil je je besturingssysteem optimaal laten werken: geen ander apparaat met de bootdisk samen. Dus:

IDE0: 120Gb (de nieuwste dus de snelste schijf, neem ik even aan) + nix

Hibernaten gebeurt op de bootschijf. Dat moet dan nu gewoon kunnen.
Je CDROM en je CDRW kunnen waarschijnlijk max ATA33 aan, dus die moeten samen - anders houden ze je HDs tam...

IDE1: CDROM + CDRW

Als je verder je RAID bios goed instelt, dus dat je er nooit naar boot-devices zoekt etc., dan kan je prima die RAID0 config erbij houden. Die is lekker snel qua doorvoer, dus je kan kijken of het winst oplevert om de swapfile erop te zetten.

IDE2: 60Gb +nix
IDE3: 60Gb +nix

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
John_Glenn schreef op 18 september 2002 @ 12:25:
De goede oplossing staat er nog nie bij :)

Om je probleem op te lossen moet je inderdaad niet meer booten vanaf de RAID controller. Verder wil je je besturingssysteem optimaal laten werken: geen ander apparaat met de bootdisk samen. Dus:

IDE0: 120Gb (de nieuwste dus de snelste schijf, neem ik even aan) + nix

Hibernaten gebeurt op de bootschijf. Dat moet dan nu gewoon kunnen.
Je CDROM en je CDRW kunnen waarschijnlijk max ATA33 aan, dus die moeten samen - anders houden ze je HDs tam...

IDE1: CDROM + CDRW

Als je verder je RAID bios goed instelt, dus dat je er nooit naar boot-devices zoekt etc., dan kan je prima die RAID0 config erbij houden. Die is lekker snel qua doorvoer, dus je kan kijken of het winst oplevert om de swapfile erop te zetten.

IDE2: 60Gb +nix
IDE3: 60Gb +nix
Mjah redelijk goede keuze. Probleem is alleen dat als je nu een cd'tje on-the-fly wilt kopieren dit misschien niet (goed) gaat omdat ze op dezelfde IDE kabel zitten.
Is die RW niet toevallig ATA66 (kan soms), hang die dan bij de 120GB. En zo niet, dan zou ik het idd zo aansluiten.
Of de CDROM in een andere pc doen en via het netwerk on-the-fly kopieren, maar dan moet je wel netwerk hebben enzo :+

• vriesdude
Aikon schreef op 18 september 2002 @ 13:24:
[...]

Mjah redelijk goede keuze. Probleem is alleen dat als je nu een cd'tje on-the-fly wilt kopieren dit misschien niet (goed) gaat omdat ze op dezelfde IDE kabel zitten.
Is die RW niet toevallig ATA66 (kan soms), hang die dan bij de 120GB. En zo niet, dan zou ik het idd zo aansluiten.
Of de CDROM in een andere pc doen en via het netwerk on-the-fly kopieren, maar dan moet je wel netwerk hebben enzo :+
ik kopieer toch niet on-the-fly
meestel zelfs een ISO naar een CD-R O-)
en anders doe ik het toch altijd via mijn HD
weet ik zeker dat het lukt :)

enne, het ideetje van: John_Glenn zal ik wel doen, hoef ik ook niet eerst alles te kopieeren van mijn RAIDdrive's naar de 120 GB om een andere indeling te kunnen gebruiken.

/dev/null

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

wtf is hibernaten ??? :? 8)7

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Functie van Windows om naast herstarten of afsluiten alles wat in je geheugen staat op de harde schijf te schrijven en dan af te sluiten. Als je de pc dan weer aan zet, zet ie alles weer terug in je geheugen en ga je verder waar je gebleven bent.
Soort stand-by functie maar dan met je pc helemaal uit. Je start dan geloof ik ook sneller op.

• vriesdude
Aikon schreef op 19 september 2002 @ 19:22:
[...]

Functie van Windows om naast herstarten of afsluiten alles wat in je geheugen staat op de harde schijf te schrijven en dan af te sluiten. Als je de pc dan weer aan zet, zet ie alles weer terug in je geheugen en ga je verder waar je gebleven bent.
Soort stand-by functie maar dan met je pc helemaal uit. Je start dan geloof ik ook sneller op.
is goed omschreven.... wanneer je afsluit maakt ie een soort DUMPFILE van je complete geheugen bank, en gaat uit. bij het opstarten start ie niet vanaf c:\windows\whatever\ maar kopieert die de merory dump weer terug naar je geugen, zelfs je uptime blijft gespaard O-) _/-\o_

/dev/null

Pagina: 1