Problemen met gentoo

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik heb laatst gentoo ge-emerged. Op zich draait ie best goed (voor zover ik met de tests gekomen ben) maar ik heb 3 problemen:

1 - Als ik boot dan switched ie keurig naar een hogere resolutie (vga=791 staat in lilo.conf) maar voordat ik iets zie springt ie weer terug naar de standaard resolutie van (dacht ik) 640x480
2 - Als ik boot dan wil ie mijn harde schijf scannen omdat ik inmiddels al 20x heb geboot, echter als hij gaat scannen krijg ik deze error:
code:
1
2
fsck: fsck.xfs: not found
fsck: Error 2 while executing fsck.xfs for /dev/hdc5
Ik heb al "emerge fsck" geprobeert maar aangezien ik nog niet echt bekend ben met fsck en emerge heb ik geen idee wat de echte (volle?) naam is van fsck, of hoe ik daarnaar kan zoeken
3 - Als ik boot dan moet ik handmatig (als root) "dhcpcd eth0" uitvoeren om op het netwerk te komen, ik heb al zitten klooien met rc-update en geprobeert het local.start bestandje aan te maken, alles resulteerd echter in het nog steeds handmatig moeten uitvoeren hiervan.

Iemand suggesties zodat ik nog verslaafder kan raken aan linux?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2 - Als ik boot dan wil ie mijn harde schijf scannen omdat ik inmiddels al 20x heb geboot, echter als hij gaat scannen krijg ik deze error:
code:

fsck: fsck.xfs: not found

Ik heb al "emerge fsck" geprobeert maar aangezien ik nog niet echt bekend ben met fsck en emerge heb ik geen idee wat de echte (volle?) naam is van fsck, of hoe ik daarnaar kan zoeken
Is fsck er zelf wel? Zo te zien wel, heb je je partities met het xfs filesystem geformat? Want blijkbaar is de link naar fsck.xfs niet goed. Kun je zelf aanmaken moet iets zijn van e2fsck -j xfs **geloof ik** die kun je dan linken met fsck.xfs
3 - Als ik boot dan moet ik handmatig (als root) "dhcpcd eth0" uitvoeren om op het netwerk te komen, ik heb al zitten klooien met rc-update en geprobeert het local.start bestandje aan te maken, alles resulteerd echter in het nog steeds handmatig moeten uitvoeren hiervan
Kijk even in je /etc/conf.d/net daar staat in hoe je eth0 aan dhcpcd (of andersom) koppeld. Het zou dan voldoende moeten zijn om rc-update add net.eth0 default uit te voeren **btw, zie gentoo faq/manual etc voor dit soort dingen, anders ook de forums.gentoo.org pages)

Suc6

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
die fschk zal wel in de xfsprogs zitten denk ik.

• |orion
zwerver schreef op 17 september 2002 @ 20:56:
Is fsck er zelf wel?
[...]

Kijk even in je /etc/conf.d/net daar staat in hoe je eth0 aan dhcpcd (of andersom) koppeld...
Probleem 3 is hierbij opgelost, ik moest even een commentaar stukje weghalen en het werkte meteen
Wilke schreef op 17 september 2002 @ 20:57:
die fschk zal wel in de xfsprogs zitten denk ik.
Hoewel ik overtuigt ben dat de partities zijn geformateerd als ext2 heb ik toch maar de xfsprogs ge-emerged, en ook het booten ging prima nu

• Wilke
code:
1
2
fsck: fsck.--->xfs<---: not found

Grote kans dat je toch wat nauwkeuriger moet leren typen dan :P

Kom je naar de NOS metting? Ik zet er een bier op in dat die partities toch echt XFS-formatted zijn. Btw. dat betekent dus ook oppassen met kernel upgraden he! Niet alle kernel-series hebben XFS erin - ik las vandaag op Slashdot dat het vanaf 2.5.nogwat er wel inzit, dus dat gaat veranderen, maar voorlopig dus oppassen dat je een versie van gentoo-sources (of xfs-sources) neemt waar XFS in zit (kun je zien omdat het dan in de menuconfig staat, waar je de FSen kiest).

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Iemand nog een antwoord op vraag 1? Heb er zelf ook last van.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
|orion schreef op 17 september 2002 @ 17:22:
1 - Als ik boot dan switched ie keurig naar een hogere resolutie (vga=791 staat in lilo.conf) maar voordat ik iets zie springt ie weer terug naar de standaard resolutie van (dacht ik) 640x480
Welke kernel gebruik je? Wat voor videokaart heb je? Ik had ook wat problemen met mijn GeForce 4 MX 440 en resoluties toen ik gentoo-kernel 2.4.19-r7 (oid) draaide. Ik heb toen vanilla-sources 2.4.20 gecompileerd en nu draait het als een zonnetje in hoge res. framebuffer.

• |orion
code:
1
2
willie linux # uname -a
Linux willie 2.4.19 #2 Sun Sep 15 15:19:08 CEST 2002 i686 GenuineIntel

Volgens mij draai ik 2.4.19, heb als fbdevice (of hoe heet dat?) nvidia meegecompiled omdat ik een nvidia TNT2 kaart heb en dat met andere distro's wel werkt...

ik wist trouwens niet dat 2.4.20 al uit was...

Verwijderd

Doe dit ff:

code:
1
emerge nvidia-kernel nvidia-glx

Hiermee worden de Nvidia drivers geinstalled :)

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Voor bijv. 80x50 is tekstmode ook goed, je hebt er dus geen framebuffer voor nodig. Het probleem is dat tijdens het booten de nieuwe mode gewoon werkt, maar ergens aan het eind springt hij weer terug naar std. 80x25. Een oplossing is een nieuw consolefont te laden, maar ik heb persoonlijk liever dat hij zich gewoon aan de kernelgespecificeerde mode houdt.

• |orion
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 20:53:
Doe dit ff:

code:
1
emerge nvidia-kernel nvidia-glx

Hiermee worden de Nvidia drivers geinstalled :)
Ik heb inmiddels gentoo draaien, maar dit zal ik zeker eens proberen! mischien kan ik dan ook nog gamen onder linux :*)

• |orion
Wilke schreef op 17 september 2002 @ 23:36:
code:
1
2
fsck: fsck.--->xfs<---: not found

Grote kans dat je toch wat nauwkeuriger moet leren typen dan :P

Kom je naar de NOS metting? Ik zet er een bier op in dat die partities toch echt XFS-formatted zijn. Btw. dat betekent dus ook oppassen met kernel upgraden he! Niet alle kernel-series hebben XFS erin - ik las vandaag op Slashdot dat het vanaf 2.5.nogwat er wel inzit, dus dat gaat veranderen, maar voorlopig dus oppassen dat je een versie van gentoo-sources (of xfs-sources) neemt waar XFS in zit (kun je zien omdat het dan in de menuconfig staat, waar je de FSen kiest).
Ik geloof niet dat ik naar die meeting kom, en ik zou al helemaal niet die hele pjoeter meenemen! je kan ook best gelijk hebben over dat xfs maar ik weet dat ik ze met ext2 heb geformateerd nadat bsd ze onder handen had genomen (ik heb nu nog steeds dos EN bsd magic ofzo :/)

• Wilke
tuurlijk ga je geen computer meenemen maar je gaat daar wel bier voor ons kopen natuurlijk als blijkt dat we gelijk hadden :P

j/k trek je er niks van aan (Kees heeft ook al een bier van mij te goed maar helaas komt 'ie niet naar de meeting)

• |orion
ik moet toch maar eens gaan lezen waar en waneer die meeting is, met een beetje mazz0l is mn OV al actief... als het dan ook nog een leuk prijskaartje heeft kom ik mischien wel, mischien leer ik nog wat ;)

• |orion
w00t ik kom er net achter dat mijn maandkaart almere-buiten naar amsterdam amstel pcies tot de 28 geldig is... dan kom ik via duivendrecht ofzo (eerst ff kijken tot hoe laat het duurt enzo en of ik echt wel zin heb)

• |orion
ik ben trouwens op de laptop nog steeds een XP (*huil*) gebruiker... pa denkt dat ik em opblaas als ik linux instaleer.... ik gebruik nog niet zo vaak linux daarop (zit er wel aan te komen :*)), mag ik nu nog steeds komen? :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hehe sure, maar ik heb liever dat je dat in het grote meetingtopic bespreekt ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• |orion
*lezentotikerbijneerval*

* |orion was al begonnen ;)
Pagina: 1