Detect problemen 4x IBM IDE Schijven

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 21:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een raar probleem. Ik heb 4 IBM 60 GB HD's ( type: IC35L060 AVER07 in bios ) aan een Promise ATA-100 IDE controller hangen. Iedere keer tijdens het opstarten vallen er 2 hd's weg. Soms wordt er 1 gedetect soms 2 niet.

Als ik de gewoon 1 hd los aan een controller hang wordt die gewoon gevonden maar zodra er een bosje hd's aan hangt is de kans zeer klein dat ze alle 4 worden gevonden. De hd's spinnen wel gewoon alle 4 op dus daar kan het niet aan liggen. Ook laat ik het geheugen 3 keer tellen zodat de hd's voldoende tijd hebben om op te spinnen.

Nu heb ik het volgende geprobeerd. 2 hd's aan de controller en 2 hd's aan de sec. ide channel op het moederbord. En WEER vertikken de schijven om in paren aan 1 kanaal te hangen ! Doe ik er 1 om 1 worden ze wel gewoon gevonden ( zowel slave om slave op ieder kanaal als master om master. ) Maar in setjes vertikken! ze het gewoon :(

Zou dit probleem te maken hebben met de dubbele namen?, dat de bios er problemen mee heeft ( het is een Asus tusl-c bord.. bios update deed geen wonderen ) Of weer er iemand een oplossing voor dit rare probleem?

http://www.xbmcfreak.nl/

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-03 17:36

CoRrRan

Don't Panic!!!

Je hebt het over detecteren van de schijven in de BIOS. Als je opstart met een diskette of zo en je gebruikt FDISK, zie je dan ook maar 4 HDD's minus het aantal harde schijven dat niet gedetecteerd werd in de POST/BIOS?

Oftewel, kun je ze wel gebruiken als je eenmaal een OS voor je neus hebt. (Of dit nou DOS of windows is?)

-- == Alta Alatis Patent == --

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 21:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Onder windows 2000 en zowel dos worden de schijven niet gevonden.. Ik vind het persoonlijk erg vervelend omdat ik software-raid5 onder windows 2000 draai en hij dus iedere keer na een niet gevonden schijf de boel wil gaan lopen regeneraten.

http://www.xbmcfreak.nl/