Ik heb een stukje geschreven voor de schoolkrant bij ons op school, graag hoor ik van jullie ervan vinden!
'Inburgeringcursus is flauwekul.'
'Het is probleem ligt niet tussen zwart en wit.'
'Fortuyn zei niet de waarheid. Melkert heeft domweg gefaald.'
'Neem een voorbeeld aan Denemarken.'
'Geen IQ: cultureel kapitaal.'
'Er is geen één soort Islam.'
Quotes van de Amerikaanse socioloog Bowen Paulle. Hij werkt nu in opdracht van de Amsterdamse Universiteit aan een onderzoek naar de verschillen tussen jongeren in de Amsterdamse Bijlmer en de New Yorkse Bronx. Ik sprak hem in mijn vakantie in het vliegtuig, terug naar huis.
Waar zijn we mee bezig? We lieten ons inpakken door verhaaltjes van Pim Fortuyn. Melkert had geen weerwoord. Stom want hij had die grote luchtbel van Fortuyn zo lek kunnen prikken.
Fortuyn vertelde niet de waarheid; hij vertelde eenvoudigweg wat de mensen wilde horen. In zijn verhalen zat geen inhoud. Hij vertelde wat wij, Nederlanders, aansprak. Echt waar? Ja! Je kan niet zeggen dat de Islam een achterlijke godsdienst is en dat 'al de problemen' in Nederland gevormd worden door de Islam. Er zijn zoveel afscheidingen en verschillende groepen in deze godsdienst. Evenals het Christendom.
Het probleem van integratie en geweld ligt niet bij 'de Moslims'. Het is niet zwart en wit. Hoog opgeleide, beschaafde 'zwarten' zijn he-le-maal geen probleem voor de samenleving. Het zijn de asociale, vaak laag of onopgeleide mensen die het probleem vormen.
Dan hoor ik al veel mensen zeggen: 'Niet iedereen heeft het IQ om een hoge opleiding te doen' Het gaat echter niet om IQ, het gaat om cultureel kapitaal.
Wat dat is? Een stabiele jeugd: Waar de ouders in de eerste drie jaar begonnen met: 'Hoe voel je je?' in plaats van 'Hou je bek!' Opgegroeid met discussies thuis; het aantal uren tv kijken per dag; Discovery Channel in plaats van Jerry Springer; thuis een abonnement op een krant etc.
Neem nou de fabuleuze Albert Einstein: als hij vanaf zijn eerste in een kamertje met niets, geen boeken of wat dan ook gezeten zou hebben, dan had hij nu geen woord uit kunnen kramen.
De aanpak…
Het eerste: we moeten een doel stellen. Niet ergens 'in het midden' beginnen. En het kan niet in een paar jaar opgelost worden. Dit proces eist tientallen jaren.
Een tweetal ideeën:
1. Een voorbeeld nemen aan Denemarken met betrekking tot het woonwijkbeleid. Mensen van verschillende standen en culturen zo dicht mogelijk bij elkaar laten wonen. Relatief kleine huurwoningen afgewisseld met grote villa’s. Arm en rijk door elkaar. Beginnen met het bepalen van maximaal aantal allochtonen in een wijk. Dat er bijvoorbeeld niet meer dan 10 procent van de mensen van een Turkse afkomst mag zijn, niet meer dan 10 procent Marokkaans, 10 procent Surinaams en 70 procent Nederlands. En andere manier is bepalen op inkomen.
2. Vanaf de peutertijd een verplichte crash. Kinderen leren dan van jongs af aan om met allerlei soorten kinderen om te gaan.
edit:
Hierdoor bij Wetenschap en Levensbeschouwing:
[quote]Door imdo - Sunday 11 August 2002 22:16
Dit is ook wetenschap. Je hebt tenslotte "harde" en "zachte" wetenschappen (ook wel bèta en alfa genoemd). Dit onderwerp valt onder de wetenschappen sociologie, antropologie, psychologie en filosofie.[/quote]
Hierdoor bij Wetenschap en Levensbeschouwing:
[quote]Door imdo - Sunday 11 August 2002 22:16
Dit is ook wetenschap. Je hebt tenslotte "harde" en "zachte" wetenschappen (ook wel bèta en alfa genoemd). Dit onderwerp valt onder de wetenschappen sociologie, antropologie, psychologie en filosofie.[/quote]
[ Voor 0% gewijzigd door thebill op 17-09-2002 16:54 . Reden: problemen opmaak en overzichtelijkheid ]