Toon posts:

terminologie linux programma beheer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd maak ik intensief gebruik van linux (gentoo 1.2) en dan met name het desktop gedeelte. En ik zit met een paar vragen waar ik niet zo goed uit kom.
Nou is het zo, dat gentoo een package managment systeem heeft genaamd Portage. Dit is erg handig en maak er dus ook gebruik van. Maar het volgende begrijp ik niet en zouden jullie me de terminologie van uit kunnen leggen?

Stel ik download een programma door middel van het package managment systeem. Laten we xmms nemen, dat iedereen wel kent als de winamp clone voor linux. Als ik deze wil installeren dmv het package managment systeem dan download hij ook vanzelfssprekend(?) packages die nodig zijn(?) om het programma xmms goed te laten functioneren.

Ok, dan heeft hij al deze packages geinstalleerd. Dan begin ik al vraag tekens te zetten waarom de files die het programma heeft overal maar neergezet worden. (dat de files niet gezamelijk gesorteerd dmv mappen bij eklaar zitten maar over alle mappen van het systeem verspreid zijn) Wat is precies daar de functie van?

Als het eenmaal geinstalleerd is, hoe krijg ik dan te weten wat ik dan kan openen? Bijv in windows is dit te vergelijken nadat de installatie van een programma de koppelingen naar het executable bestand in het start menu zet onder 'Programmas'
Een goed voorbeeld is mozilla, hoe kan ik nou weten simpel weten hoe deze te openen onder een grafisch omgeving (in mijn geval dus gnome2) en welke verder programmas nog kan openen die mozilla heeft zoals de mail client?

En bij het verwijderen van een programma dmv van het package managment systeem krijg ik het idee dat daardoor je systeem ontzettend vervuild wordt door packages die je nooit meer zal gebruiken en niet meer eens zal weten dat je ze hebt. Wat is daar de oplossing voor?

Verwijderd

Als eerste, waarom worden die files overal neergezet?

Dat is volgens de unix conventies. Include files (headers) worden in $prefix/include/ gezet, libraries (*.so, *.a) worden in de library folder gezet ($prefix/lib/), executables in $prefix/bin/, etc.

Er zit dus een hele organisatie in, die ontzettend logisch is als je eenmaal wat meer van MacOS/Windows' denkwijze bent afgestapt en wat meer aan unix gewend raakt.

Dan, hoe vind je het programma? In RedHat, Suse of Mandrake zullen de betreffende RPMs een Gnome of KDE menu entry aanmaken. Als ze dat niet doen, dan moet je zelf zo'n entry aanmaken of het vanuit de terminal opstarten. Vaak heet het commando gewoon net zoals het package.

En de vervuiling valt wel mee, gewoon alle libraries verijderen die je niet gebruikt (zie database). Met RPM is dit bijvoorbeeld "rpm -qa" om een lijst van packages te krijgen en met rpm -e kun je deze per stuk verwijderen...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt door portage gentoo heel simpel ontdoen van oude versies van software: emerge --clean.

Als je twijfelt of een bepaald package nog wel een functie heeft, kun je dat met het volgende scriptje testen; het test of een package een dependency heeft met een op jouw PC geinstalleerd package:
#/bin/bash

if [ $# == 0 ]; then
echo -e 'Usage: $0 <package>'
echo -e 'where <package> is a full or partial name of an installed package'
exit
fi

for x in `/usr/lib/portage/bin/pkglist`; do
if [ "`emerge -pue =$x | grep $1`" != "" ]; then
echo $x
fi
done
Bron
Het is wel handig. Beetje traag echter.

Veel meer info over dit onderwerp

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het nu helemaal te begrijpen.

/bin elementaire/essentiele programma
/boot om linux te booten (kernel)
/dev devices, zoals geluidkaart, hardeschijf, cdrom enz
/home plaats voor de files van de gebruikers behalve root
/lib ????? (wat voor een libraries staan hier precies?)
/lost+found gevonden lost clusters
/mnt plaats om cdrom en dergelijken te mounten en zo te bekijken
/opt ????? (deze geeft bij mij erg verwarring, hier staat oa opera)
/proc proc systeem
/root thuisbasis voor root
/sbin elementaire/essentiele programma die alleen voor root
bedoeld zijn
/tmp temp map
/usr/bin hier bevinden zich de executables van de programmas die je
installeert dmv portage
/usr/include include files van de programma die je installeert dmv
portage
/usr/lib libraries voor programma geinstalleerd dmv portage
/usr/libexec ????????????????????
/usr/local ????????????????????
/usr/sbin programma executables alleen voor root
/usr/share andere meuk zoals icons, wat is de officiele doel hiervan????

Verder zijn er nog wel wat directories maar die spreken wel voor zich.
Kan iemand nog de dir waarbij ik vraagtekens hebt nog wat verder uitleggen?

Wat ik nu begrijp is dus dat alle programmas die ik ga installeren en geinstaleerd heb in de /usr/bin komen (tenminste de executables daar van). Dus wil je een programma starten moet je daar dus zijn.

Zoals we op de hoogte zijn wordt bij de laatste versie van mozilla ook mail client bijgeleverd. Hoe krijg ik daar bijvoorbeeld het executable van te weten? of kan het alleen opgestart worden door eerst mozilla zelf op te starten en dan uit het menu window voor die programmas te kiezen?

Deze conventie is erg logisch, alleen het nadeel is dus dat je niet in 1 oogopslag te zien krijgt wat er nou precies geinstalleerd is. Hoe lossen de mensen dat op? Is er een command (van portage?) om een lijst op te roepen van alleen geinstalleerde onderdelen?
Tweede nadeel hangt er een beetje mee samen want als je dus niet in 1 oogoplsag kunt zien wat er geinstalleerd is kan je het ook niet zo even snel verwijderen. Maar de scripts waar AlterEgo ons op attendeerde lijkt verdomd goed te zijn voor dit probleem.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Verder nog: als je doet 'emerge unmerge blaat' dan wordt alle zooi van 'blaat' ook weer geuninstalled (helaas niet alle dependencies ook, hopelijk komt dat nog 'es in een nieuwere gentoo-versie, dat 'ie libs opruimt die geen enkel pakket nog gebruikt).

Verder: als iets niet in je startmenu komt kun je nog proberen (in KDE 3.1b anyway): Setting->KAppfinder. Deze scant je harddisks voor progs die 'ie herkent maar nog niet in je menu zitten. Handig, eh?

• AlterEgo
  • Niet online
Wired,
je hebt ook programma's als kportagemaster:
een grafische versie van portage.

Probeer het eens; het geeft een beetje overzicht: geinstalleerde pakketten zijn groen, en de rest is rood.

emerge kportagemaster :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is erg handig.

Dus elke gentoo gebruiker van X die voegt handmatog de icoontjes toe aan het menu?

Of is er ook zo'n soort programma waar wilke het over heeft voor gnome2?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een klein vraagje, het is niet verstandig om als root ingelogt te zijn om gebruik te maken van X, maar een user wil natuurlijk ook programmas installeren doormiddel van portage. Maar hoe komt dat dan? geowon su root?

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 08:13:
Dus elke gentoo gebruiker van X die voegt handmatog de icoontjes toe aan het menu?
Nee hoor; een aantal ebuilds doen het vanzelf en kappfinder doet er ook een hoop :)
Of is er ook zo'n soort programma waar wilke het over heeft voor gnome2?
Portagemaster is een alternatief voor kportage.
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 14:57:
Nog een klein vraagje, het is niet verstandig om als root ingelogt te zijn om gebruik te maken van X, maar een user wil natuurlijk ook programmas installeren doormiddel van portage. Maar hoe komt dat dan? gewoon su root?
su werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik bedoelde was of er ook een soort programma als KAppfinder bestaat voor Gnome2.

Verwijderd

emerge --clean haalt meer weg dan je lief is, ik zou dit handmatig doen als ik je was.

Voor wat betreft het 'vervuilen' van je system is het zo dat portage geen depends weghaalt als je de core package weghaalt.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde is dat als ik gewoon als user inlog en dan su root doet, dan wordt er als gewoonlijk om een password gevraagd. Typ ik het root password in en krijg ik nog geen toegang. Hoe kan dit? Dit heb ik nooit meegemaakt.

Verwijderd

Emerge --clean haalt meer weg dan je lief is - Het kan je sysje useless over laten Waarom ? nou heel simpel als progA depend op libA en je later lina2 installed zonder progA te recompilen en vervolgens TOCH die liba weg haalt gaat het fout.

Portage haalt ook GEEN depends weg voor de core pkg zeg maar. Dus als xmms depend op xmms-lib haalt ie die NIET weg. Ik kan je aanraden om gentoolkit te mergen en daar es mee te spelen. Is wel meer handwerk maar wel veiliger

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 15:21:
[...]

Vreemde is dat als ik gewoon als user inlog en dan su root doet, dan wordt er als gewoonlijk om een password gevraagd. Typ ik het root password in en krijg ik nog geen toegang. Hoe kan dit? Dit heb ik nooit meegemaakt.
Dat is een kwestie van RTFM! In Gentoo kunnen alleen users uit groep 'wheel' gebruik maken van su.
Pagina: 1