Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] fancontrol dmv afstandbediening

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ik wil graag de snelheid van mijn fans kunnen regelen dmv een circuit/schema die aangesloten is op een IR-poort/ontvanger, zodat ik met een AB dit draadloos kan regelen.
De reden hiervan is dat ik sinds een week de trotse bezitter ben van een Recom Stealth Black en ik de voorkant (naar mijn mening) niet wil verkrachten met een baybus....

Ik begrijp dat ik een bepaald circuit moet maken...(of ergens kant en klaar kan kopen??) om de 5 fans aan te sturen, en ook de benodigde software nodig heb.
Pics van circuits/schema zijn geweldig en links naar de benodigde software zou ook top zijn, want ik kan niet programeren.

ps, ik ben hier net nieuw, maar heb de faq gelezen, en hou dit forum al half jaar in de gaten voor id-en, maar mocht ik toch iets verkeerd doen, zeg het me :)

T60P Widescreen

Verwijderd

Speedfan samen met winlirc ofzo?
Moet je we de sensor draden van je fans op je moederbord aansluiten.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Maar ik kan dan toch niet alle 5 de fans op het mobo sluiten??
Plus dat de bijgeleverde fans maar 2 aansluitingen hebben, de plus en min, dus er zit geen sensor ingebouwd.

T60P Widescreen

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Misschien zou je een standaard snelheids-regel-schakeling (zoals hier) kunnen gebruiken. Op de potmeters sluit je dan stappenmotoren aan. Nadeel is dat je in feite in stapjes regelt, niet direct. Ik vermoed dat dat met wat IC's ook voor elkaar te krijgen is, maar ik weet niet hoe.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik wilde ook zoiets gaan maken (eerst geld vangen :P) wat ik wilde doen is als volgt :

Een infrarood ontvanger, die word aangesloten op een microcontroller (een Atmel, ben d'r nog niet uit) en deze microcontroller de fans PWM stuurt, of met een regelschakeling (LM350) en ipv een analoge potmeter, een digitale potmeter de regelbare stroom regelt :)

Waarom een microcontroller?
-Omdat de code van de afstandbediening moet worden ontcijfert (ik neem gewoon een el cheapo Sony afstanbediening :P)
- er ook een LCD in komt :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
en moet ik dan per fan een microcontroller aansluiten of kan die juist weer 5 (voor 5 fans) digitale potmeters laten aansturen

bdw (eerst geld vangen :p) --> zijn die microcontrollers zo duur?

T60P Widescreen

Verwijderd

Kijk eens naar mijn baybus die ik aan het maken ben, deze stuurt 4 fans traploos mbv een Atmel AVR, en word aangestuurd via de seriele poort! Wellicht kun je het seriele signaal eenvoudig via IR laten lopen. Kijk maar eens rond in Xtreme Baybus: De software en Xtreme Baybus: De hardware en http://www.xtremehardware.tk !

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Seesar schreef op 17 september 2002 @ 17:39:
en moet ik dan per fan een microcontroller aansluiten of kan die juist weer 5 (voor 5 fans) digitale potmeters laten aansturen

bdw (eerst geld vangen :p) --> zijn die microcontrollers zo duur?
Nee joh, een microcontroller heeft meer I/O poorten, je kunt er met gemak meer dan 12 fans aansluiten :P Maar voor elke uitgang moet je dan of een PWM schakeling maken, of een Digitale Potmeter laten ebsturen

Microcontrollers kosten maar iets van 7-20 Euro, maar ik moet gaan sparen voor andere dingen :( (en als ik die microcontroller ga halen, moet er ook nog dit bij, en dat etc........:7 :P)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Pagina: 1