Koop al mijn ads!
Verwijderd
in linux bestaat er geen prullenbak, dus die shit is ook echt weg als je het verwijderd.
dus check even of wat je weg gegooit hebt ook echt weg is.
andere reden kan zijn dat er iets mb'tjes zit te genereren met zo'n snelheid dat je schijf zo weer vol zit.
check dus ook even op abnormaal grote bestanden en op log bestanden voor als hij ze verdeeld.
das zo'n beetje wat ik kan bedenken.
dus check even of wat je weg gegooit hebt ook echt weg is.
andere reden kan zijn dat er iets mb'tjes zit te genereren met zo'n snelheid dat je schijf zo weer vol zit.
check dus ook even op abnormaal grote bestanden en op log bestanden voor als hij ze verdeeld.
das zo'n beetje wat ik kan bedenken.
Ik heb dit ook eens gehad...
Probleem was een ~/.xsession-errors die bleef groeien wegens een gecrashte Gimp die ik niet gezien had, misschien heb jij ook wel zoiets
Probleem was een ~/.xsession-errors die bleef groeien wegens een gecrashte Gimp die ik niet gezien had, misschien heb jij ook wel zoiets
Midnight Commander gebruik ik nooit , kan het zijn dat die WEL een soort
prullebak heeft ? Of worden de opdrachten gecached ?
Sluit MC eens af , doe een "sync" , en kijk dan nog eens ?
(sync: linux buffert ook een heleboel , met sync synchroniseer je
die buffers...)
prullebak heeft ? Of worden de opdrachten gecached ?
Sluit MC eens af , doe een "sync" , en kijk dan nog eens ?
die buffers...)
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
MC is gewoon bruut handig progje, in de stijl van FX van dos.
heeft echt geen prullenbak ofzo.
heeft echt geen prullenbak ofzo.
Na 'sync' nu weer 2.3G vrij!u_nix_we_all schreef op 17 september 2002 @ 15:38:
doe een "sync" , en kijk dan nog eens ?
die buffers...)
Dat was de gouden tip! Wat een TOPTIP
Koop al mijn ads!
sync verandert daar niks aan hoor.
Wel kon het zijn dat een programma de files nog open had. Op dat moment worden de directory-entries van de files wel verwijderd, maar de files zelf niet (omdat een programma daar nog mee bezig was).
Als dat programma (misschien was het MC wel?) afgesloten wordt, ziet de kernel dat er geen filedescriptors meer naar die files wijzen, en worden de files echt weggegooid.
Wel kon het zijn dat een programma de files nog open had. Op dat moment worden de directory-entries van de files wel verwijderd, maar de files zelf niet (omdat een programma daar nog mee bezig was).
Als dat programma (misschien was het MC wel?) afgesloten wordt, ziet de kernel dat er geen filedescriptors meer naar die files wijzen, en worden de files echt weggegooid.
als je bijvoorbeeld je /var/log hebt opgeruimt is het handig je syslog ff te herstarten, of als je je apache logs hebt weggedaan moet je apache ff herstarten.
Want het is precies zoals doodinruimte hierboven zegt, het zijn gewoon de open files die niet weggaan tot ze gesloten worden (anti-crash enzo)
Want het is precies zoals doodinruimte hierboven zegt, het zijn gewoon de open files die niet weggaan tot ze gesloten worden (anti-crash enzo)
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Heb zelf wel eens een zich misdragende logfile gehad. Die alloceerde veel meer dan nodig.
Wat wel helpt is je logdaemons stoppen en de debug.log, messages, kern.log en syslog gzippen. Heb zelf wat problemen met mijn logrotate sinds mijn router/firewall van Potato naar Woody is ge-upped...
Wat wel helpt is je logdaemons stoppen en de debug.log, messages, kern.log en syslog gzippen. Heb zelf wat problemen met mijn logrotate sinds mijn router/firewall van Potato naar Woody is ge-upped...
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Pagina: 1