Toon posts:

cd of HD eerst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK. Ik heb een systeem in de kast gevonden met een AMD er op. Wil ik de rest er omheen bouwen, komt er een wijsneus en die zegt. je moet je CDROM op de eerste IDE zetten en de HD op de 2e IDE. Volgens hem is dat sneller. Ik heb het geprobeerd en heb alleen maar ruzie met mijn poorten gehad, Ik heb de bios geupgraadtjes zodat ie ook u66 doet (net als de HD), maar ik krijg het net super snel, alles blijft werken onder u33 en dat vindt ik kut! Hoe krijg ik deze shit zooi gewoon op u66 en wat moet waar voor supersnelheid.
Ik weet dat deze plank al eerder op u66 heeft gedraaid, maar das alweer even geleden.
Frans (die nu weer weet waarom software cooler is dan Hardware)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Een groot verschil tussen u33 en u66 is er niet, hoor.

Maar aan te raden is:

prim master: hdd (u66)
prim slave : leeg
sec master: cdrom (u33)
sec slave : leeg

zodra je u33 en u66 combineer op 1 controller (dus master/slave), zullen beide u33 draaien en ben je je snelheid kwijt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
prim master: hdd (u66)
sec master: cdrom (u33)

kan t ook andersom?
dus

prim master: cdrom (u33)
sec master: hdd (u66)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ik dacht dat die snelheid bij wisselend gebruik van UDMA33 en 66 niet uitmaakte toch?
Je HD UDMA33 liep toch altijd ook sneller naast je CD-rom op pio4?
Elk app op een verschillende poort is wel sneller dat zeker maar niet elke CDROM wil alleen op 1 poort, dat weet ik uit ervaring.

anyone?

Meh ...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Zou wel moeten kunnen, denk ik. Maar bij voorkeur de snelle zooi op de master. Gewoon om allerlei vage problemen te voorkomen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Twarp

Twarp

just grin...

Zeker

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
haha <quote>Gewoon om allerlei vage problemen te voorkomen</quote>

Dat bedoel ik, daar zit ik weer midden in. Maar ik wil zo graag het maximum uit mijn IBM hd halen... Weet je wat dat ding kost?

• Twarp

Twarp

just grin...

Te veel zeker en vaak nog exotische hardware met vreemde drivers. Nee ik bouw liever zelf, dan weet ik tenminste wat ik heb. No offence btw want het zijn wel nette pc's.

Meh ...

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:13

Opa

Nu Multifocaal!

Franz, als je het Maximum uit je IBM HDD wilt halen, moet je hem niet op een "uit de kast gehaalde AMD" aansluiten. >:)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Drivers voor een HD??

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Je moet als het kan, altijd je schijf op primary master hangen. Als je er verder niks in heb zitten dan een cd-rom speler, dan zet je die op secondary master. Op deze manier gebruiken ze allebij een ander interrupt. Als er twee apparaten op een IDE kabel hangen, zullen ze allebij een signaal terug geven naar de controller. Aangezien dat dit bij CD-Rom spelers langzamer gaat dan bij harde schijven, is het dus aan te raden, als het kan, de cd-rom speler op een apart IDE kanaal te zetten. Ik weet niet wat voor een mamma-plankje je hebt, maar bij sommige is alleen de primary IDE controller u66.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, daar konje nog wel eens gelijk in hebben. Ik wil ook eigenlijk een epox mobo hier voor hebben. Lekker 2mb cache op een k6-III 400 lijkt me voorlopig wel weer kool...
maar goed het draait nog steeds kut.. ik blijf kutten!!!

• Twarp

Twarp

just grin...

IBM systeem had ik het over

Meh ...

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:43
ik heb eigelijk hetzelfde probleem....maarre ik heb 1 hd u66 en cdrom pio 4 en brander pio4 .....hoe doe je dat ?
ik heb namelijk me hd en brander al op ide1 gehad maar ik had 4 onderzetters van de 5 cds diek brandde........:( :(
er is mij al aangeraadde hd op 1 te zette en brander op sec master en cdrom op sec slave....is dat wat ? (/ het beste ?)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Is ook niet ideaal, Flipje. Dan kan je namelijk niet Op De Vlieg kopiëren.
Is wel de beste oplossing om je harde schijf snel te houden en kopiëren, ach, dat doe je toch via een aparte partitie op je harde schijf?

Een oplossing waarmee je ook CD-> CD-R kan kopiëren is
IDE1 Ma HDD
IDE1 Sl CD-ROM
IDE2 Ma CD-R(W)
Maar dan trekt je CD-ROM je HDD weer naar beneden.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

en wat als je 2 hdd (beidde u33)hebt? beidde op de de eerste ide?
en cd en brander op 2e ide?

moet trouwens udma aanstaan op je brander? ik heb een philips 3610 6*2*2

alvast bedankt,

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

iemand??????

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Bombadil:
Je kan dan niet op de vlieg kopieren, maar het is zeker de beste oplossing voor je snelheid. Een kopietje moet je dan maar via je harde schijf doen.
Je CDRW van die leeftijd kan waarschijnlijk geen UDMA aan. Ook al stel je dit in je BIOS en WIndows in, hij zal het niet gebruiken. Kijk eens in je POST scherm. (Druk op Pause als je schijven voorbij schuiven bij het opstarten) Best kans dat je BIOS doodleuk meldt: CD-ROM PIO3 of 4.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Als je maar 2 apparaten hebt, dan ieder aan een eigen kabel. Maakt niet uit wie eerst is. Als je meer hebt, de snelle zooi bij mekaar en de langzame zooi bij mekaar. (Alleen wanneer ze aan dezelfde kabel zitten, dan gaat de snelste net zo langzaam als de langzame (ehh..hier bedoel ik dus, MODUS. Als je een poi4 cdrom speler 2speed hebt, dan gaat je HD niet ineens maar 300KB/s, maar POI4, en dat is 16MB/s))
Als je kopieert van CDROM naar burner, dan kun je die beter niet aan dezelfde kabel hangen omdat ze dan mekaar wel eens GOEd in de weg kunnen zitten: Als je CDROM-speler iets niet kan lezen, dan houdt hij de IDE-kabel bezet en kan je burner niets ontvangen. buffer-underrun. Als je ze aan een eigen kabel hebt hangen, dan kan de software voor een buffer zorgen.

Ik hoop dat deze post nog enigszins nuttig overkomt.

Verwijderd

Precies, als je 2 apparaten aan 1 IDE poort hangt, is de langzaamste bepalend voor de u33 of 66. Tevens moet je in gedachten houden dat ze de capaciteit van de IDE poort ALTIJD delen, als je sommige films wilt draaien dan zal je de CD-rom of DVD wel als master moeten hebben. Dus meestal is het het handigste op beide IDE poorten te gebruiken.

bij mij is het zo
PM HD
PS HD

SM DVD
SS HD

werkt perfect
BTW misschien kan je via system ook nog je UDMA aanzetten, check maar eens..

• jotheman
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Je cd-rom op je primary master hange, da ken.
Maar as je dan HD op je secondary master wil hange, kan da oowk maar dan loopt ie nie op UDMA66, of je hep un behoorlij duur mobo.
Normaal is namelijk alleen je primary IDE connector UDMA66...

I see dead pixels...

Pagina: 1