[Java] VierOpEenRij probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• Rick Brands
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:56
Ik zit nu in de tweede week van het vak Java en heb de volgende opdracht gekregen.

Wijzig de code van VierOpEenRij.java zodat twee spelers om de beurt een steen op het bord plaatsen. Hierbij hoeft niet gecontroleerd worden of er vier stenen op een rij zijn.

Hierbij heb ik de volgende files gekregen.

VierOpEenRijGui.class
VierOpEenRijGui.java

De source van de VierOpEenRijGui.class is niet gegeven.
Dit is de code van VierOpEenRijGui.java

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
class VierOpEenRij
{
    private VierOpEenRijGui gui;

public static void main(String[] args)
    {
        new VierOpEenRij();
    }

VierOpEenRij()
    {
    gui = new VierOpEenRijGui(this);
    // parameter this verzorgt de associatie tussen de classes
    // VierOpEenRij en VierOpEenRijGui
    }

void eindeProgramma()
    {
    // wordt aangeroepen door gui
    System.exit(0);
    }

void spelerZet(int kolom)
    {
    // wordt aangeroepen 
    gui.deelMede("gezet in kolom: " + kolom);
    gui.plaatsSteen(kolom, true);
    gui.plaatsSteen(kolom, false);
    }

void deelMede(String str)
    {
    gui.deelMede(str);
    }
}

Nu is het niet de bedoeling dat jullie het voor mij maken maar vertellen waar ik moet gaan zoeken want ik heb namelijk niet echt meer een idee na het volgende geprobeert te hebben.

Ik heb dus geprobeert een if lus aan te brengen in spelerZet met behulp van een teller en deze na een true te verlagen naar 0 en na een false weer te verhogen naar 1. Maar dit gaat dus niet omdat als er op een button wordt geklikt de functie/methode spelerZet opnieuw wordt aangeroepen en ik dus mijn teller kwijt ben :'(. Het resultaat is dus dat ik alleen maar blauwe stenen kan neerzetten of alleen maar zwarte. Zelfde probleem heb ik als ik het met een while lus probeer.

Dus als iemand mij op weg kan helpen graag. Ik heb hiervoor pascal gehad dus misschien kan je het uitleggen met vergelijkingen naar pascal. En als je die andere file nodig hebt om te kijken wil ik die wel naar je mailen dan moet je het maar even melden. Het zou ook handig zijn als je zou kunnen vertellen wat ik moet lezen want heb hier ook een java boek liggen. Alvast bedankt _/-\o_

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Laat me raden, je zit op een HTS? Zeg maar dat je leraar hier maar even langs moet komen, want dit is een typisch geval van zielige vragen. Je moet niet beginnen met gui en wijzigingen aanbrengen in code. Je moet echt met basic zaken beginnen: variable declaraties, expressies, if else/for/while/switch case statements. Dan methodes en objecten etc etc etc. Maar je moet niet in iemand anders zijn geklooi gaan editen. En gui moet je al helemaal niet mee bezig gaan. Zeg maar tegen tegen je leraar dat hij hier op moet klikken.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

declareer die variable dan ook niet in de methode spelerZet, maar in de classe zelf

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Rick Brands
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:56
Nee ik zit niet op de HTS maar op de HHS. :*) Maar ik moet zeggen vind het zelf ook een beetje een rare opdracht kan namelijk niet eens zie waar die methodes of hoe die procedures/functies ook in java mogen heten aangeroepen worden. Zie het nut van het verbergen niet echt.

Reactie op LordLarry hoe bedoel je ?
Het is denk niet de bedoeling dat ik van de bestaande code iets weg moet halen.
Maar misschien is het goed alleen is je antwoord voor mij iets te kort om te snappen. Misschien kan je me vertellen welk deel ik het beste kan lezen (onderwerp) of een voorbeeldje geven.

Verwijderd

he

dat probleem dat je beschrijft ken ik. Ik heb zelf heel snel boter kaas een eieren in delphi willen maken en daar had ik ook het probleem met de speler. Dit is opgelost door een globale variabele (boolean) en die aan het eind van een zet gelijk te maken aan niet zichzelf (dus true word dan false en andersom) je kan kijken of je dit princiepe kan gebruiken.

offtopic:
ik ben blij dat wij hem gewoon in c mochten schrijven.

en nee, het is geen hts

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

"elementry my dear Watson"
zie Alarmnummer

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.