Ik zit nu in de tweede week van het vak Java en heb de volgende opdracht gekregen.
Wijzig de code van VierOpEenRij.java zodat twee spelers om de beurt een steen op het bord plaatsen. Hierbij hoeft niet gecontroleerd worden of er vier stenen op een rij zijn.
Hierbij heb ik de volgende files gekregen.
VierOpEenRijGui.class
VierOpEenRijGui.java
De source van de VierOpEenRijGui.class is niet gegeven.
Dit is de code van VierOpEenRijGui.java
Nu is het niet de bedoeling dat jullie het voor mij maken maar vertellen waar ik moet gaan zoeken want ik heb namelijk niet echt meer een idee na het volgende geprobeert te hebben.
Ik heb dus geprobeert een if lus aan te brengen in spelerZet met behulp van een teller en deze na een true te verlagen naar 0 en na een false weer te verhogen naar 1. Maar dit gaat dus niet omdat als er op een button wordt geklikt de functie/methode spelerZet opnieuw wordt aangeroepen en ik dus mijn teller kwijt ben
. Het resultaat is dus dat ik alleen maar blauwe stenen kan neerzetten of alleen maar zwarte. Zelfde probleem heb ik als ik het met een while lus probeer.
Dus als iemand mij op weg kan helpen graag. Ik heb hiervoor pascal gehad dus misschien kan je het uitleggen met vergelijkingen naar pascal. En als je die andere file nodig hebt om te kijken wil ik die wel naar je mailen dan moet je het maar even melden. Het zou ook handig zijn als je zou kunnen vertellen wat ik moet lezen want heb hier ook een java boek liggen. Alvast bedankt
Wijzig de code van VierOpEenRij.java zodat twee spelers om de beurt een steen op het bord plaatsen. Hierbij hoeft niet gecontroleerd worden of er vier stenen op een rij zijn.
Hierbij heb ik de volgende files gekregen.
VierOpEenRijGui.class
VierOpEenRijGui.java
De source van de VierOpEenRijGui.class is niet gegeven.
Dit is de code van VierOpEenRijGui.java
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| class VierOpEenRij
{
private VierOpEenRijGui gui;
public static void main(String[] args)
{
new VierOpEenRij();
}
VierOpEenRij()
{
gui = new VierOpEenRijGui(this);
// parameter this verzorgt de associatie tussen de classes
// VierOpEenRij en VierOpEenRijGui
}
void eindeProgramma()
{
// wordt aangeroepen door gui
System.exit(0);
}
void spelerZet(int kolom)
{
// wordt aangeroepen
gui.deelMede("gezet in kolom: " + kolom);
gui.plaatsSteen(kolom, true);
gui.plaatsSteen(kolom, false);
}
void deelMede(String str)
{
gui.deelMede(str);
}
} |
Nu is het niet de bedoeling dat jullie het voor mij maken maar vertellen waar ik moet gaan zoeken want ik heb namelijk niet echt meer een idee na het volgende geprobeert te hebben.
Ik heb dus geprobeert een if lus aan te brengen in spelerZet met behulp van een teller en deze na een true te verlagen naar 0 en na een false weer te verhogen naar 1. Maar dit gaat dus niet omdat als er op een button wordt geklikt de functie/methode spelerZet opnieuw wordt aangeroepen en ik dus mijn teller kwijt ben
Dus als iemand mij op weg kan helpen graag. Ik heb hiervoor pascal gehad dus misschien kan je het uitleggen met vergelijkingen naar pascal. En als je die andere file nodig hebt om te kijken wil ik die wel naar je mailen dan moet je het maar even melden. Het zou ook handig zijn als je zou kunnen vertellen wat ik moet lezen want heb hier ook een java boek liggen. Alvast bedankt