Egyptenaren hadden het wiel niet uitgevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Toen de piramides gebouwd werden, was het wiel niet uitgevonden.
Ze hadden wel wiskundig inzicht, chirurgen en astronomen, maar nee: ze hadden iets triviaals, wat eigenlijk niet uitgevonden hoeft te worden maar er al is, het wiel niet uitgevonden.

Sorry dat ik het zo ongenuanceerd uitdruk, maar ik kots op zulke betweterige archeologen/wetenschappers.

Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

:?

Bewijs?
Argumenten?

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Van wie? Van hun? Dat zeiden ze gisteren op NGC bij Secrets Revealed.
Mijn argumenten dat ik dat onzin vind zijn dus, dat ze wiskundig vergevorderd waren, en veel kennis ronnd allerhande zaken hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03

FCA

Mastermind schreef op 17 september 2002 @ 13:21:
[...]

Van wie? Van hun? Dat zeiden ze gisteren op NGC bij Secrets Revealed.
Mijn argumenten dat ik dat onzin vind zijn dus, dat ze wiskundig vergevorderd waren, en veel kennis ronnd allerhande zaken hadden.
Het feit dat wij iets triviaal vinden, wil zeker niet zeggen dat de Egyptenaren dat vonden.

Het feit dat 1+2+3+4=10 ws een heilig geheim voor de volgelingen van Pythagoras, en gaf aanleiding tot vele uren van religieuze speculaties.
Wij vinden het triviaal, maar voor hun was het een geniale ontdekking. Je moet maar op het idee komen dat iets ronds kan rollen, en dat je dat dan ergens onder kan zetten. In de natuur komt het nauwelijks voor.

Verder is NGC!=alle wetenschap.
Ik meende dat er wel aanwijzingen waren dat er houten rollers waren gebruikt voor het verplaatsen van de stenen.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Het lijkt me dat als je vuur maakt met een stukje ronddraaiend hout, of wanneer je een
soort boor maakt zoals de Egyptenaren gebruikten, dat je dan al heel dicht bij het principe van het wiel uitkomt.

Men had tenslotte al door dat je ronde stokjes kon laten draaien.
In Europa zou de toepassing van het wiel pas interessant worden ná de IJstijd lijkt me.
Wanneer glijders niet meer zo bruikbaar zijn op de onbevroren grond.

In een woestijnachtig gebied zou ik geen grote stenen op sledes willen verplaatsen.
Tenzij je daar grote lastdieren voor kunt gebruiken of genoeg mankracht voor hebt.
En dan nog zou het een tijdrovende en slopende bezigheid zijn.

Er zijn ooit eens aanwijzingen gevonden dat men in Afrika gebruik maakte van tamme olifanten (afrikaanse olifanten) maar daarmee werd geloof ik geen connectie met de pharao's gelegd.
Maar wij gingen er altijd van uit dat afrikaanse olifanten niet te temmen waren.

Dat bewering dat de pyramides door slaven zijn gebouwd schijnt ook al ontkracht te zijn.
Dus ik vraag me écht af of het idd wel met mankracht werd gedaan.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33
Tja, het is inderdaad maar hoe je het ziet, ze hadden wel door dat je blokken steen over boomstammen kon rollen, dus eigenlijk zijn dat gewoon hele brede wielen...sort of...

En bovendien, met wieltjes door het mulle woestijnzand lijkt me ook niet echt prettig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Dat hangt er vanaf hoe grote diameter dat wiel heeft.
Met een traktor wiel lukt dat makkelijker dan met een rollerskate wieltje. :P

Maar idd....als er al een simpele versie was van het wiel....dan stond je daar nog in het zand.
Nou zeggen sommige mensen dat de oever van de Nijl dichter bij de Pyramides lag dan heden.
En dat er een haven niet ver van het Gizeh plateau was.

Maar dat heb ik van die Egyptenaar op NGC die daar elke keer mee bezig is in die programma's.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33
Phaerion schreef op 17 september 2002 @ 14:08:

...

Maar idd....als er al een simpele versie was van het wiel....dan stond je daar nog in het zand.
Nou zeggen zommige mensen dat de oever van de Nijl dichter bij de Pyramides lag dan heden.
En dat er een haven niet ver van het Gizeh plateau was.

...
Maar dan sta je weer in de modder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

NGC, tjah... net zoveel waarheidswaarde als Discovery; ruwweg de helft dus, de rest is speculatie.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

FCA schreef op 17 september 2002 @ 13:25:
Het feit dat wij iets triviaal vinden, wil zeker niet zeggen dat de Egyptenaren dat vonden.

Het feit dat 1+2+3+4=10 ws een heilig geheim voor de volgelingen van Pythagoras, en gaf aanleiding tot vele uren van religieuze speculaties.
Wij vinden het triviaal, maar voor hun was het een geniale ontdekking.
* Anoniem: 13700 zucht, dit is wel erg uit zijn verband gerukt

Het was niet de mathematische ontdekking dat 1+2+3+4=10 die als geniaal gezien werd, dat was al duizenden jaren bekend. De tetraktis was heilig omdat ze het hele universum symboliseerde: de tetraktis liet zien hoe de tetrade (de vier elementen cq. materialistische wereld) uit de triade (goddelijke drie-eenheid) was opgebouwd, die op zijn beurt weer uit de dyade (de tegengestelde twee - "yin/yang") voortkwam, die op zijn beurt weer uit de monade voortkwam. Uit de tetraktis volgde dat 10 het perfecte getal was, niet andersom.

Deze hele opbouw rond de tetraktis maakt het (neo)pythagorisme tot een van de meest "elegante" mysterie-tradities, die (daarom) nog steeds volgelingen heeft. Dus aub. niet doen alsof Pythagoras ontdekte dat hij tien vingers had, zo simpel en triviaal is het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33
Dit topic kan nergens heen gaan, de startpost slaat nergens op. Dit is meer je gal uitspuiten tegen de 'wetenschappers'. Je mag een nieuw topic openen als je een goede startpost hebt die voldoet aan de policy.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.