98SE + Compaq = PC dood?

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
Gisteren heb ik een Celeron 466 van m'n werk gekregen. Ik dat ding starten, alleen gepiep. Ding open, geen geheugen. OK, geheugen erin en draaien met dat apparaat. Tijdens het opstarten van Win 98 kreeg ik een heleboel foutmeldingen. Dus ik dat ding geformatteerd en Win 98 SE installeren. Na de eerste keer opnieuw opstarten kreeg ik netjes het scherm "windows 98 start voor de eerste keer op" te zien. En toen.......: startte het ding vanzelf opnieuwop met een compaq logo, gevolgd door een win98 opstartscherm en toen...... nog een keer rebooten en nog eens. Het startte dus gewoon niet op! Veilige modus geprobeerd; zelfde verhaal. Iedere stap bevestigen; zelfde verhaal. Het leek erop dat hij zichzelf rebootte na het laden van mouse.sys. Daarna heb ik een instelling in het bios veranderd, heeft hij nog 1 keer geprobeerd win 98 op te starten en daarna kwam hij niet eens meer tot z'n bios. Ik zie alleen nog een wit scherm met een patroon van groene en blauwe blokjes die heen en weer springen.

Ideeen? Iemand?

Roomba E5 te koop

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:58
heb je toevallig niet de "compaq-partitie" verwijdert ?
Compaq's hebben geen eprom, maar een partitie op de hd.
Kijk anders even bij compaq om een nieuwe bios te installen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

sig69 schreef op 17 september 2002 @ 13:02:
Daarna heb ik een instelling in het bios veranderd, heeft hij nog 1 keer geprobeerd win 98 op te starten en daarna kwam hij niet eens meer tot z'n bios. Ik zie alleen nog een wit scherm met een patroon van groene en blauwe blokjes die heen en weer springen.

Ideeen? Iemand?
Lijkt mij eerder een hardware probleem dan een Windows probleem... Tja, een gegeven paard mag je ook niet in de bek kijken ;)

Heb je al een bios reset gegeven?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• sig69
Ik heb wel met fdisk een "zo groot mogelijke partitie" gemaakt, maar geen partitie verwijderd. En daarvoor deed hij het ook al niet... Andere bios installen wordt lastig omdat hij al niet eens voorbij het bios komt.

Roomba E5 te koop

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

sig69 schreef op 17 september 2002 @ 13:06:
Andere bios installen wordt lastig omdat hij al niet eens voorbij het bios komt.
Je hoeft ook niets opnieuw te installen, gewoon even met een jumper (meestal nr. 11) de bios kortsluiten, resetten dus :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• sig69
Dat zal ik eens proberen, ik hou jullie op de hoogte!

Roomba E5 te koop

Verwijderd

hmm die Compaq heeft geen Softpaq meer op zijn schijf, dus gewoon een bios. ik heb een soort gelijk probleem gehad. Met XP. je moet zorgen dat je Bootsequence goed staat, anders blijft ie vanaf cd klooien

• sig69
bootsequence staat goed, maar als je goed leest zie je dat hij niet eens door z'n bios heen komt

Roomba E5 te koop

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mischien wilde je werk hem wel weghebben omdat bhij het niet meer deed :P Probeer een hamer en beitel :? >:) Anders heb je leuke accesoires voor een mod ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• sig69
Dat wel natuurlijk... Als het een mod wordt zal ik de pics uiteraard posten

Roomba E5 te koop

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Uhm, schijf formatteren in andere pc en dan installeren op die pc, schijf in compraq stoppen, (Beetje omslachtig maar mischien werkt het wel zodat je de bios een upgrade kan geven o.i.d.

[offtoptic] o.i.d. = of iets dergelijks :P [/offtopic]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:19
sig69 schreef op 17 september 2002 @ 13:06:
Ik heb wel met fdisk een "zo groot mogelijke partitie" gemaakt, maar geen partitie verwijderd.
Stond er een niet-fat partitie op? Misschien dat ze die al een keer verwijderd hebben.
En daarvoor deed hij het ook al niet... Andere bios installen wordt lastig omdat hij al niet eens voorbij het bios komt.
Dat is niet zo'n probleem. Je moet zorgen dat de HDD helemaal leeg is en er geen partities op staan. Vervolgens download je de rom voor je systeem van de Compaq site, en die moet je op diskette zetten(staat wel in de readme hoe dat precies moet). Je drukt die diskette in je pc en zet hem aan. Vervolgens maakt die diskette je bios aan. Ik hoop dat ie van diskette boot anders weet ik het zo gauw ook niet.
Ik heb op mn stage ook zoiets gehad met een oude compaq server die ik als mijn werkpc mocht gebruiken.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• sig69
Je drukt die diskette in je pc en zet hem aan.
Zelfs zover komt-ie al niet...

Roomba E5 te koop

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 13:35

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Sommige compaqs zijn met win95 geleverd maar willen gewoon niet werken met win98 :S
geen drivers en al die shit..
Ik heb het een keer geprobeerd maar bedacht me na al die moeite dat 95 toch wel ok was voor die PC

Heb dus weer het bijgeleverde backup CD'tje gepakt met kant en klare drivers voor de hele PC en die er weer opgegooit

System specs

Verwijderd

Compaq's hebben geen eprom, maar een partitie op de hd.
Dat is toch gewoon een Image om de originele Windows te kunnen herinstalleren? Het enige wezenlijke probleem zou de BIOS kunnen zijn. De rest van je HD is geformatteerd, moet gewoon kunnen. Ook kan je geheugen een probleem zijn, vooral oudere Compaqs pikken het wel eens niet als je ander geheugen erin pleurt.
Heb je op je werk niet ergens wat origineel Compaq-geheugen?
Win98 heeft overigens betere drivers dan 95, imho.

• sig69
Ik kreeg 'm zonder geheugen. Blijkbaar heeft een of andere snoodaard alle geheugenmoduletjes eruit getrokken en mee naar huis genomen ofzo

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Kijk anders of je wel de juiste Dimmetjes hebt. Is het een 100 Mhz MoBo dan kun je 100 of 133 Mhz SDRAM gebruiken. Is het een 133, dan kun je beter ook 133 geheugen gebruiken.
Is het EDO-Ram, dan weet ik ook niet wat het beste is. Zoeken naar nieuw geheugen of een nieuw Moederbord ophalen... ;)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Wat is het voor model? Ik heb een Deskpro EN en daar bij zit de BIOS gewoon in een CMOS op het mobo. Die CMOS kan ik ook resetten op het mobo. Er zit een knopje bij en na 10 tellen indrukken is ie weer fris. Als je het niet kunt vinden moet je even een overzicht (in PDF) op de Compaq site downloaden. Daar zal het vast wel ergens tussen staan.

Ik heb mijn HDD toen compleet geformatteerd en zelfs vervangen. Volgens mij gelden die geheime partities alleen voor oudere PC's of andere modellen.

Ook ik heb trouwens deze kromprak van m'n stageadres gekregen.
offtopic:
toch niet toevallig bij ap-art in den haag, he?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:39

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik weet vrijwel zeker dat het aan het geheugen ligt.

Ik heb hier een compaq Armada E500

Een tijdje geleden ook nieuw geheugen in geprikt... Eerst had ik een reepje waar Compaq niet zo goed mee overweg kan. Gevolg: EXACT hetzelfde wat jij beschrijft: telkens rebooten nog voor het complete opstarten is voltooid.

Ander geheugenreepje deed wonderen.

• sig69
Goed we gaan weer ff aan de slag. Bedankt voor de info!

Roomba E5 te koop

• sig69
Ok, na een donatie van 128Mb uit m'n andere pc blijkt het geheugen dus gewoon naar de knoppen te zijn. Probleem = opgelost en het ding draait als een trein. Thnx!

Roomba E5 te koop

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:10

Wekkel

De downloadkoning

Compaqs zijn tricky met geheugen. Ze lusten maar een bepaald merk (en dat is, verrassing, een stuk duurder dan het normale spul). Gooi dat oude geheugen dus niet zomaar weg, maar probeer het in een echte computer..

• sig69
Doen we.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1