Prioriteit compiler blijvend wijzigen?

Pagina: 1
Acties:

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:37
Ik draai Gentoo en dan wil je nog wel regelmatig een hoop compileren. Nu is dat voor mij geen probleem, maar wat me handig lijkt is dat ik de prioriteit van m'n compiler (of emerge en al z'n subprocessen) blijvend kan wijzigen naar 'idle', zodat ik er rustig naast kan blijven werken zonder er erg veel last van te hebben.

Weet iemand of dit mogelijk is?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:45
Misschien de prioriteit van de shell van waaruit je compileert wijzigen?

Of erven processen die eigenschap niet...nooit geprobeerd eerlijk gezegd :)

Verwijderd

kan zo even 2 dingen bedenken.

Een bash script maken wat gcc aanroept met een "nice 19" dan pak je alleen idle tijd.

Of aan de slag met limits.conf en dan voor een bepaalde user een cpu time limit instellen en dan als die user compilen. Dan kan die user ongeacht het programma wat hij draait, maar een bepaald deel van de cpu time gebruiken. Zal dan wel een user met rootrechten moeten worden voor compilen.

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 00:52

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Wat je ook kunt proberen is een alias in je loginscripts zetten.

bijv. iets van:

alias gcc='gcc -nice 19'

oid....

Verwijderd

Drag0nsden schreef op 17 september 2002 @ 13:40:
Wat je ook kunt proberen is een alias in je loginscripts zetten.

bijv. iets van:

alias gcc='gcc -nice 19'

oid....
dit werkt alleen in je shell, niet in de Makefiles die gebruikt worden door gentoo. Imo zou je zoiets kunnen doen:

code:
1
2
3
mv /pad/naar/gcc /pad/naar/gcc.orig
echo "#!/bin/sh
>/pad/naar/nice 19 /pad/naar/gcc.orig $@" > /pad/naar/gcc

• Arzie
Maar 19 is dus idle en 20 is nog lager? Dan draait alles al goed, want ze draaien op 19 en 20 geloof ik. Ik dacht dat dat nogal hoog was ;-)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Andere optie:
de makeopts staan in gentoo standaard op 2 ( in /etc/make.globals).
Dat houdt in dat er default 2 threads worden gebruikt voor compileren.
Dat kun je veranderen in make.globals, of (netter) in /etc/make.conf: MAKEOPTS="-j 1". Dat laat de rest wat soepeler lopen.

Overigens:
sinds de pre-emptible patches bij mij in gebruik zijn, zit ik eigenlijk probleemloos mijn machines te gebruiken zonder last te hebben van achtergrond-compileerwerk.

En als ik even echt iets moet doen, dan ctrl-z ik het emerge-proces even.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 17-09-2002 18:37 . Reden: typo's ]

• Arzie
Is misschien wel beter ja. Ik heb er ook niet echt last van tijdens surfen enzo, maar met gamen is ctrl-z wel aan te raden.

Wat ik trouwens zag is dat er twee dingen zijn die voor prioriteit zorgen. Met top zie ik een PRI en een NI kolom, bij idle processen (rc5) zie ik bij NI een 19 staan.
Pagina: 1