[SQL] eerst in vbcript, nu in sql 1 na laatste

Pagina: 1
Acties:

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ai... ik zat eerst met acces te klooien om de 1 na laatste record te laten zien. Nu was me dat gelukt met een vbscript code. Maar acces heb ik weggeschoten want het werd niks. Dus nu ben ik over op ASP/sql. Maar nu moet ik datzelfde in asp/sql voorelkaar krijgen.

Dus: Wat is de juiste sql query om de 1 na laatste record te laten zien?

ik dacht aan

code:
1
SELECT TOP 2 * FROM lijn_1_reactor (SELECT TOP 1 FROM lijn_1_reactor order by id)

of

code:
1
SELECT TOP 2 * FROM lijn_1_reactor (SELECT min(id) FROM lijn_1_reactor)

ik dacht dan dat je eerst de bovenste 2 pakt en daarna het laagste id pakt..

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Het is je gelukt in Access, dus moet het je toch ook lukken mbhv SQL Server en een vbscript?

Misschien moet je eens de help functie gebruiken, en kijken wat die TOP juist doet. Die TOP zorgt ervoor dat je enkel de eerste x resultaten krijgt uit je recordset. Je schrijft ook een voorwaarde zonder WHERE clausule of wat doet die subquery daar in je from clause?
Misschien is het beter dat je ook eens een sql-tutorial volgt.

http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Om het record met het hoogste id te krijgen kun je als volgt te werk gaan:
code:
1
select top 1 * from tabel order by id desc

Dan worden de records op id gesorteerd en wordt enkel het 1ste record (met het hoogste id dus) weergegeven.

Je kunt het ook als volgt doen:
code:
1
select * from tabel where id = (select max(id) from tabel)

Maar let wel dat het record met het hoogste id nummer niet altijd het laatste hoeft te zijn. Om het id terug te krijgen van het laatste geinserte record, kun je ook @@identity gebruiken.

https://fgheysels.github.io/

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik ben niet helemaa achterlijk hoor ! Ik kan best wel een potje sql'en en de laatste records laten zien is ook geen probleem, maar die een na laatste wil niet. Ik heb geprobeerd om de vbscript code in mijn asp/sql in te voegen, maar dat werkt voor geen meter (natuurlijk)

code:
1
rs2.open "SELECT * FROM lijn_1_reactor where id=" & <script language=vbscript>DLookUp("volg";"lijn_1_reactor";"volg = " & DMax("volg";"lijn_1_reactor")-1)</script>

dat werkt dus gewoon niet

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
418O2 schreef op 17 september 2002 @ 10:55:
ik ben niet helemaa achterlijk hoor ! Ik kan best wel een potje sql'en
En toch klopt er iets niet met die eerste queries die je gepost hebt. Je hebt de WHERE eruitgelaten.
en de laatste records laten zien is ook geen probleem, maar die een na laatste wil niet. Ik heb geprobeerd om de vbscript code in mijn asp/sql in te voegen, maar dat werkt voor geen meter (natuurlijk)
Wat werkt er dan precies niet? Foutmelding?
code:
1
rs2.open "SELECT * FROM lijn_1_reactor where id=" & <script language=vbscript>DLookUp("volg";"lijn_1_reactor";"volg = " & DMax("volg";"lijn_1_reactor")-1)</script>

dat werkt dus gewoon niet

MAX-1 zal imho niet altijd een record opleveren. Stel dat je max. id 12 is, en je hebt het record met id 11 gewist, wat dan?

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Combineer nu eens de ideeen uit je eerste en je laatste post (vooral die laatste, ik weet niet wat je aan het doen bent, maar er klopt echt geen hout van)

Dat whoami twijfelt vind ik niet zo gek; zo ben je in je eerste statement de where clausule vergeten.

MAar waarom wil je VBScript hiervoor gebruiken? Laat Access het zelf lekker oplossen m.b.v. een subquery.

En dan kom je al snel uit op een methode van de grote onbekende (whoami dus.. :P)

Nog een tip: autonumber is NIET per definitie chronologisch.. :P

edit:

darn.. whoami was weer een heel stukje verder...

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

SELECT * FROM blablabla
RS.MoveLast
Rs.MovePrev

nu sta je op het 1 nalaatste rec van je Query

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 13:36:
SELECT * FROM blablabla
RS.MoveLast
Rs.MovePrev

nu sta je op het 1 nalaatste rec van je Query
uhm, laten we maar niet het foute voorbeeld geven, aub.
nofi

Today's subliminal thought is:

Pagina: 1