XP installatie verandert LInux partities?

Pagina: 1
Acties:

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 20:25
Ik had op mijn compu drie primaire partities staan: HDA1 win98, HDA2 Debian Linux /, HDA3 Linux swap. Ik gebruik LILO om te multibooten. Na wat avonturen met win98 en een Speedtouch modem werkte win98 niet meer en besloot ik win XP professional te installeren. Na die installatie en het opnieuw draaien van LILO vanaf een Debian rescue CD bleek dat de XP installatie HDA2 en HDA3 omgedraaid had, waardoor de kernel panicte omdat hij / niet kon mounten op de swap partitie. Op zich logisch. Na wat proberen met boot parameters in lilo.conf (append="root=/dev/hda2" ) bootte Debian weer normaal, ik vraag me alleen af waarom XP aan die partities zit te sleutelen. Iemand een idee?

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Huh? Ik wist dat XP lompweg zonder iets te zeggen de MBR overschrijft (op zich al bijzonder aso), maar dit slaat inderdaad wel weer alles!

Heb geen idee, alleen dat het i.h.a. een goed idee is om eerst XP en dan Linux te installeren, zoals maar weer blijkt :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
erg apart hoor. Ik heb hier meerdere malen XP geinstalleerd terwijl Linux op een andere partitie stond. Nog nooit problemen mee gehad (behalve dan het mbr wat overschreven wordt, maar goed das bekend).

Verwijderd

Verwisselen? Da's idd niet erg handig (ik wist niet eens dat dat kon :D )

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Waarschijnlijk heeft XP zijn/haar eigen partitie prio gegeven en dus een lager partitienummer.
Je kunt met "ranish partition manager" moeiteloos de volgorde van primaire partiities aanpassen. Ik weet alleen zo even niet waar je dit kunt ophalen.

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

riotrick schreef op 17 september 2002 @ 10:41:
erg apart hoor. Ik heb hier meerdere malen XP geinstalleerd terwijl Linux op een andere partitie stond. Nog nooit problemen mee gehad (behalve dan het mbr wat overschreven wordt, maar goed das bekend).
i second that

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JA! in ieder geval als XP op een primaire partitie staat gebeurt dat.
Als de XP-setup een format doet op die partitie is er een goede kans dat ie daarna een aantal /dev/hda... veranderd heeft, en lilo dus over de rooie gaat @ reboot :(
In een extended partitie heb ik het nooit meegemaakt.

Partition Magic doet dat ook af en toe, maar ik heb nog niet helemaal door onder welke omstandigheden.

(c)fdisk en parted zijn toch prettiger dan de DOS-partitie tooltjes.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 17-09-2002 21:42 . Reden: correctie ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Je kunt met "ranish partition manager" moeiteloos de volgorde van primaire partiities aanpassen. Ik weet alleen zo even niet waar je dit kunt ophalen.
http://www.ranish.com/part/

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik heb een keer gehad dat nadat ik in XP had gedefragmenteerd ik een kernel panic kreeg toen ik Mandrake weer in wilde booten via het LILO bootmenuutje...

Terwijl ik dagelijks linux gebruikte en is een keertje toen ik DVD keek in XP dat ding had gedefragmenteerd kon ik mijn linux install wel vergeten.. wazig huh

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

mm dat is wel erg dwazig hoor DeMoN

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:51:
mm dat is wel erg dwazig hoor DeMoN
ja, of het moet puur toeval zijn geweest.. het was namelijk toen ik nog Mandrake 8.1 draaide een aantal maanden geleden. Nu draai ik vanaf dat ie uit was 8.2

Zal wel de n00bheid zijn geweest met linux toen ofzo

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Heb je in het verleden niet eens met partities zitten goochelen zodat je partitie volgorde verkeerd stond.
bv

/dev/hda1
/dev/hda2

vervolgens /dev/hda1 opsplitsen zodat je krijgt:

/dev/hda1
/dev/hda3
/dev/hda2

Linux zal het een worst wezen maar Windows-en kunnen daar niet tegen.
Wel netjes van XP dat het dan automatisch gecorrigeerd wordt. De fdisk van win98 heeft het in een soort gelijke situatie voor elkaar gekregen om een partitie aan te maken die precies over mijn linux parties heen lag ipv over de vrije sectors (en er gelijk ook nog in geschreven :()

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Pagina: 1