[Zelfbouw]Car sub voor thuis subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFearLess
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ga in mijn vakantie proberen om 3 speakers te maken voor op mijn stereo,
2 speakers en een sub.

nu heb ik 2 vragen
ik heb thuis nog 3 rockford fosgate subwoofers liggen 2 x 8" en 1 x 12"

Kan ik subs gebruiken om een subwoofer te maken zo ja kan ik daar een gewoone versterker voor gebruiken of moet die dan echt op een auto versterker

Welke kan ik het best gebruiken de 2 8" of die ene 12"

specs : http://specs.tweak.to/7435

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

mollie

hmm meestal heeft een rf woofer aardig wat vermogen nodig om tot leven tekomen ..zijn ze enkel of dubbelspoels? heb je voor je sub een of 2kanalen ? 1spoel per sub en je hebt 2kanalen dan kan je het beste de 2 8 inchen pakken .. gaan alleen lang niet zo diep als die 12 inch :(

wat voor een behuizing ga je maken ? gesloten bandpass ? basreflex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41395

als je laag wilt moet je de 12" pakken en wil je strakke bass dan zou ik de 2x 8" pakken.
en wat voor versterker je er aan moet hangen zou ik ook niet weten maar een auto versterker is relatief klein maar je moet dan wel je voeding nog inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFearLess
  • Niet online
die 12 " rf sub is dubbelspools en die 8" zijn enkelspools,
als ik het goed begrijp is dat als je een bandpas behuizing heb dat je woofer niet zichtbaar is maar in de kast "verstopt" zit.

en volgens mij ff uitmijn hoofd heb ik een uitgang voor een active sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie

mollie

2*4 ohm die woofer?

als je em met een 2 kanaals versterker aan gaat sturen gaat dat wel lukken(splittertje op je uitgang),maar doe je dat met een mono versterker dan denk ik dat je em zo aan moet sluiten dat de boel op 8 ohm draait anders kan je versterker wel eens moeilijk gaan doen

bandpas zie je de woofer idd niet of je moet er een raampje in maken

veel suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18
Ik heb 2 rf 12 inc woofer in 2 kisten zitten.
die zitten aangeloten aan een amp van sony (2x 75 Watt rms).
ik heb er een linefilter tussen zitten van LP 120 hz(merk caliber)

dit werkt super goed , vraag maar aan de buurt!

je kan op http://www.rockfordfosgate.com/2002home/ inbouw info voor woofers krijgen

succes

(sorry voor de spelling maar ik ben stoned)

Computer nr 486 denk ik..

Anoniem: 16209

reinoud schreef op 17 september 2002 @ 21:19:
Ik heb 2 rf 12 inc woofer in 2 kisten zitten.
die zitten aangeloten aan een amp van sony (2x 75 Watt rms).
ik heb er een linefilter tussen zitten van LP 120 hz(merk caliber)

dit werkt super goed , vraag maar aan de buurt!

je kan op http://www.rockfordfosgate.com/2002home/ inbouw info voor woofers krijgen

succes

(sorry voor de spelling maar ik ben stoned)
Tuurlijk klinkt dit niet verkeerd, maar hang er maar eens een Power 500.2 aan ofzo. Reken maar dat ze dan nog veel beter klinken.

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18
ik had er een sony in de auto voor zitten (1x200 Watt rms @ 2 ohm)
en dat was wel beter ja.
maar het is duur/moeilijk om een 30 ampere 12 a 13volt voeding te maken/kopen
dus een oude versterker is makkelijk en goedkoop!

GreetZ

Computer nr 486 denk ik..

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 18:27
Volgende opstelling kan volgens mij ook werken 1x 8" links, 1x8" rechts en 12" links en rechts. Filteren hoeft niet want dat doet je versterker al als het goed is. De speloen van links en rechts zet je in serie, je hebt dan 8Ohm impedantie per kanaal. De inhoud van je kast zou berekend kunnen worden als je Thiele Small parameters hebt. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een kast met meerdere kamers zodat je iedere speaker optimaal kunt afstemmen, dus één kamer voor de 12" en één kamer voor de 2x8".

Nog mooier zou zijn als je de 12" filterd zodat hij de hogere tonen die de 8" weergeeft dempt (6db filtertje).

"If it ain't broke, don't fix it!"

• DaFearLess
  • Niet online
klinkt allemaal heel erg mooi maar ik denk dat ik er maar is goed voor moet gaan zitten is toch moeilijker dan ik dacht :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

Ik zou helemaal geen auto luidsprekers gebruiken. Die dingen zijn gemaakt voor hele kleine behuizingen, niet om laag te gaan. In de auto is dat niet erg, want daar wordt het gecompenseerd door de cabin gain (12 dB/octaaf filter onder de laagste frequentie die in de auto past), maar in je huiskamer niet.

• mollie

mollie

hmm nooit nagemeten maar ik kan iig zeggen dat die rf subs erg goed zijn en ook thuis iig niet onderdoen voor bijvoorbeeld mijn 10 inch kenwood sub(van kenwood 21 serie), tuurlijk zal het best beter kunnen maar als ie deze heeft liggen waarom niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

mollie schreef op 19 september 2002 @ 13:53:
hmm nooit nagemeten maar ik kan iig zeggen dat die rf subs erg goed zijn en ook thuis iig niet onderdoen voor bijvoorbeeld mijn 10 inch kenwood sub(van kenwood 21 serie), tuurlijk zal het best beter kunnen maar als ie deze heeft liggen waarom niet ?

Ga maar eens simuleren met LSP CAD, dan zul je merken waarom. Het zou een beetje zonde van de tijd zijn om er zoveel tijd in te steken (want zelf speakers bouwen is veel werk) en dan met een tegenvallend resultaat te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

JT

VETAK y0

Jag schreef op 19 september 2002 @ 00:31:
Ik zou helemaal geen auto luidsprekers gebruiken. Die dingen zijn gemaakt voor hele kleine behuizingen, niet om laag te gaan. In de auto is dat niet erg, want daar wordt het gecompenseerd door de cabin gain (12 dB/octaaf filter onder de laagste frequentie die in de auto past), maar in je huiskamer niet.
Je laadbak is niet echt een kleine ruimte hoor :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1