VHS videorecorder naar VCD

Pagina: 1
Acties:

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om met mijn MIRO TV Rave kaartje, het een en ander te digitaliseren. Heb een SVHS Sony video recorder en een Miro tv rave kaartje in mijn pc zitten. Nou heb ik een beetje huiswerk gedaan en wat rondgeneusd.

- Ik installeer Virual Dub.
- Hiermee neem ik direct het VHS signaal op in DivX quality , en virtual dub zal dit ook direct wegschrijven in DivX kwaliteit.
- Ik brand met Nero deze DivX avi file in een VCD formaat (352x288) en stop dit in mij Sony Home Cinema DVD. Helaas speelt dit apparaat alleen VCD en geen SVCD.

Mijn vraag is nu. Kan Virtual Dub inderdaad direct vanaf de bron wegschrijven naar een DivX formaat. Als ik dit namelijk niet doet, dan schrijft ie eerst een file van gigabites weg, en daar zit ik niet op te wachten. Als ik met Nero de cd gebrand heb (VCD formaat = 352x288), is dit dan full-screen???

Weet iemand antwoord op deze vragen?? Dan kan ik binnenkort beginnen. En ohja, ik wil het echt met zo'n kaartje oplossen, dus een video-bewerkings-kaart zal het absoluut niet worden, vanwege de prijs.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 17:15

Stewie!

Keen must die!

je kan het altijd dan fullscreen afspelen. Als je in Nero voor vcd kiest, dan krijg je toch niet een DivX? Als je vcd foprmaat kiest kreeg je dacht ik mpeg, en dan heb je veel cd's nodig voor je filmpje. De soort vcd die jij wilt kan je dan alleen op de compu afspelen waarop dan ook divx codec staat!

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Nee, volgens mij kan je gewoon een divx-avi in nero aanklikken en in een vcd compilatie slepen. Nero zal dan zelf het bestand als een vcd branden, mits je de video-plugin hebt. Dus dat even terzijde. Maar wat ik me dus afvraag is of een vcd formaat full-screen kan worden op je tv, aangezien de resolutie maar 352x288 is. Wie weet dit??

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

bedoel je met vcd zo een die je in de dvd speler af kan spelen?

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ja, wat anders. Ik bedoel VCD.....Video Compact Disc

• Tetsuo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:18
martinvdm schreef op 17 september 2002 @ 10:15:
Dus dat even terzijde. Maar wat ik me dus afvraag is of een vcd formaat full-screen kan worden op je tv, aangezien de resolutie maar 352x288 is. Wie weet dit??
Ja dit wordt gewoon fullscreen afgespeeld, dit is namelijk de standaard resolutie voor VCD's en is een resolutie die in de verhouding 4:3 is zoals een normale TV.

Maar even iets anders, Nero kan geen DivX "avi" rechtstreeks converteren naar het VCD formaat. Nero kan alleen "echte" avi bestanden converteren. Dit zijn meestal bestanden van meerdere Gigabyte in omvang :)

Je moet dus eerst de DivX omzetten naar een *.mpg bestand via, bijvoorbeeld, het programma TMPGEnc en die vervolgens met Nero branden. je kan veel info vinden op http://www.doom9.org of http://www.vcdhelp.com/

Suc6 ermee ;)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Oh ok, das wel jammer, dus ik ben wel verplicht om bestanden van gigabytes groot op mijn pc te hebben?? En kan Tmpg wel Divx omzetten naar mpg?? En is dit mpg bestand dan ook zo groot van formaat??

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
Je kan beter een programma zoeken dat direct in vcd opneemt, als je een wat duurder
tv kaartje had gekocht was het wel mogelijk geweest met een programma dat er bij zit.
Ik denk niet dat er bij de rave zo'n programma zit.

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald.
Virtual dup maakt divx
Nero kan Divx omzetten naar VCD (mits dat de encoder/decoder gebruikt bij Virtual dub niet verwijderd is)
Voor SVCD heb je een plugin nodig bij Nero echter omdat je een Divx omzet heb je daar niet echt voordeel van en kun je gewoon vcd gebruiken.

Of virtual dup eerst als uncompressed avi opslaat om het later om te zetten weet ik niet, dat zou je ff uit moeten proberen.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

martinvdm schreef op 17 september 2002 @ 10:26:
Ja, wat anders. Ik bedoel VCD.....Video Compact Disc
nou, dat is precies wat ik bedoelde in mijn eerste reply. Deze cd's hebben geen divx bestanden erop maar ik dacht mpeg. Daardoor past je filpmje niet meer op je cd'tje!

• Tetsuo
martinvdm schreef op 17 september 2002 @ 10:30:
En kan Tmpg wel Divx omzetten naar mpg?? En is dit mpg bestand dan ook zo groot van formaat??
TMPGEnc kan divx omzetten ja. Mpg valt wel mee qua grootte, bij een standaard VCD moet je het vergelijken met muziek, een film van 80minuten past op een cdr van 80 minuten.
spook schreef op 17 september 2002 @ 10:34:
Nero kan Divx omzetten naar VCD (mits dat de encoder/decoder gebruikt bij Virtual dub niet verwijderd is)
Dit vind ik wel heel bijzonder...heb je dit zelf al een keer gedaan??

Als dit werkt kan het voor mij ook heel handig zijn. :)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Spook : Volgens mij kan nero inderdaad een divx file importeren naar een correct vcd formaat. Dit bestand kan nero dan zo indelen zodat je het meeste profijt hebt van je cdtje.

Hier staat meer info

http://www.nero.com/en/index.html#c1021632373873

Is er anders een ander brandpakketje die het een en ander kan realiseren ?

Het programma AVI2VCD (DVD2VCD) kan er wel een leuk 16:9 filetje van makken....leuk voor op mij breedbeeld.... :*)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

vcd = mpeg1.
zou zonde zijn (van tijd en kwaliteit) om eerst naar divx (mpeg4) te comprimeren daarna weer terug naar mpeg1.
maar meteen capturen naar mpeg1 zal vast geen probleem zijn.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ja pipo, dat is misschien wel waar. Bedankt. De vraag is alleen als ik met virtualDub direct op Mpeg-1 opneem, wat ik dan nog aan bestandsgrootte krijg.

Weet iemand wat je hier ongeveer voor kan rekenen?? Hoeveel mb of gig per minuten?

Weet iemand of mpeg-1 vergelijkbaar is met vhs kwaliteit ?? Wil uiteraard minimaal dezelfde kwaliteit halen als mijn originele videoband.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van je recorder, draai eens een reiniginstape ofzo.
check je banden of die goed afspelen, dan zal je vcd ook goed zijn.
maar er zullen toch wel een paar glitches in komen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ja die gliches ok, dat hou je niet tegen. Maar ik vraag me af, of de kwaliteit van een VCD nu eigenlijk echt te vergelijken is met een VHS band ??

Verwijderd

Hoe kan ik met virtualdub direct tv opnemen in vcd-formaat???
welke codec gebruiken jullie (bbMPEG???)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
nee we nemen niet direct op in vcd formaat, we nemen op in Mpeg1 formaat. Dit is het formaat wat voor een vcd gebruikt word, maar je moet nog steeds een programma hebben die er een echte vcd van kan maken.

• Tetsuo
martinvdm schreef op 17 september 2002 @ 11:07:
Weet iemand wat je hier ongeveer voor kan rekenen?? Hoeveel mb of gig per minuten?
Lezen is ook een kunst :) hier is een deel van mijn vorige reply:

.....Mpg valt wel mee qua grootte, bij een standaard VCD moet je het vergelijken met muziek, een film van 80minuten past op een cdr van 80 minuten......

Dit is dus voor standaard mpeg1 :)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
ja ok, maar ik ben nieuwschierig naar de kwaliteit. Als er inderdaad 80 min op een 80min cd kan, dan vraag ik me af of de kwaliteit vergelijkbaar of misschien slechter of beter als gewoon een videoband op vhs. Weet iemand dit??

Pagina: 1