Officiele FreeBSD nVidia Drivers

Pagina: 1
Acties:

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08
Ja... je leest het goed:

NVIDIA komt met officiele FreeBSD drivers !! :D

Lees de post op slashdot en de announcement van The FreeBSD NVIDIA Driver Initiative.

Ik quote uit de announcement:
We're once again waiting for NVIDIA. There really isn't anything we can do, and there will be no further non-official driver releases (in other words, the next driver you will see will come straight from NVIDIA).
Als deze drivers er zijn en goed werken dan zal mijn desktop voortaan op FreeBSD draaien :D

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wacht eerst maar even af voordat ik juich. Dit gedoe speelt al een tijdje: NVidia maakt Linux drivers, ondersteunt FreeBSD niet, en geeft niet voldoende informatie voor de open-source community om de drivers die bij XFree86 zitten volwaardig te maken. Daardoor hebben de NVidia bezitters die FreeBSD gebruiken bijvoorbeeld geen xv-support :(
Van de andere kant: Als je niet te veeleisend bent, dan werken die XFree86 drivers ook wel, maar ja het gebrek aan xv-support is toch wel erg irritant..

Ik gebruik al FreeBSD, die driver-support voor Linux weegt niet op tegen de voordelen die FreeBSD oplevert, die FreeBSD support (dat werd eens tijd) zal ik zeker waarderen. Ik snap trouwens niet dat het zo gruwelijk lang moet duren: Het is een XFree86-driver, die is echt niet moeilijk te porten van Linux naar FreeBSD.

Maar ik juich pas, tegen de tijd dat NVidia echt met iets komt..

Verwijderd

"The FreeBSD NVIDIA Driver Initiative has announced that nVidia itself will be releasing a FreeBSD driver for its line of cards. This is excellent news for people who prefer to Quake on the best OS available."
Wat een moederneukende propaganda. Maar goed, wel een gave zet voor de FreeBSD users. Spijtig dat ze het hele setje niet gewoon open source maken zodat programmeurs makkelijker kunnen porten voor hun OS (er is meer onder de zon dan FreeBSD, Linux en Windows) maar goed dat schijnt vrij normaal te zijn in de commerciele wereld.. laten we vooral naar de gevolgen kijken en verder onze ogen sluiten voor alles eromheen zoals de oorzaken en de alternatieven die de veroorzakers hebben!

Verwijderd

FreeBSD rulez!
*Erik wacht vol spanning af tot hij Quake kan spelen on the best OS available.*

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 02:27:
Spijtig dat ze het hele setje niet gewoon open source maken zodat programmeurs makkelijker kunnen porten voor hun OS (er is meer onder de zon dan FreeBSD, Linux en Windows) maar goed dat schijnt vrij normaal te zijn in de commerciele wereld..
Dat K A N N I E T ! !
licentie gezeik enzo

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Nou ja fijn voor alle BSD peoples dan!
Ik had nooit wat verwacht van die "petitie" een jaar geleden en dan dit...wauw.

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 09:57:
[...]

Dat K A N N I E T ! !
licentie gezeik enzo
IP. Ze willen hun Intellectual Properties beschermen omdat men met de source de chipdesign enzo zouden kunnen doorgronden. Zouden hun rivalen de chipdesigns kunnen jatten.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 02:27:
[...]

Wat een moederneukende propaganda.
Dat komt omdat jij het te letterlijk neemt. Volgens mij staat er dat het mensen in staat stelt om Quake te spelen op het voor hun beste OS dat beschikbaar is. FreeBSD is zeker een leuk systeem, maar niet het beste OS, aangezien er geen universeel OS bestaat (hoewel NetBSD zo naderhand op elk IC lijkt te werken :+ ).

Hoe goed een OS is, hangt dus met name van de taken af die jij erop wilt uitvoeren.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22
En niet alleen hun eigen IP maar ook shit die ze van anderen licensen en dus niet 'zomaar' even kunnen vrijgeven.

Daarom zijn software patenten ook zo'n slecht idee, maar goed dat hoef ik hier niet uit te leggen neem ik aan :)

Verwijderd

Het is inderdaad IP van andere bedrijven, voornamelijk de TV-out chip en enkele kleine dingen in de werking van de 3D. Daarom kunnen ze geen low-level specs van hun chips vrijgeven.

Als die er kwamen waren we overigens nog nergens, want die specs van nvidia's chips zijn zo gruwelijk groot dat het een gemiddelde bijklussende opensource hobbyist wel aan jaar kost om een driver te maken. En dat dan per kaart.

Zolang die drivers stabiel zijn hoor je mij niet klagen, liever closed-source drivers dan geen drivers... Maarja, /me gebruikt dan ook linux. :P.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Net nu ik een Radeon gekocht heb om toch te kunnen Quaken in FreeBSD :). Nou ja, beter laat dan nooit.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 11:37:
Zolang die drivers stabiel zijn hoor je mij niet klagen, liever closed-source drivers dan geen drivers... Maarja, /me gebruikt dan ook linux. :P.
En dit uit de mond van iemand die ten tijde van de pre 1.0 drivers van NVidia nog geen goed woord over hun closed source policy had :+

[ Voor 0% gewijzigd door Kippenijzer op 17-09-2002 12:44 . Reden: per, pre, what's the difference? ]

Verwijderd

MBMarduk schreef op 17 september 2002 @ 10:29:

IP. Ze willen hun Intellectual Properties beschermen omdat men met de source de chipdesign enzo zouden kunnen doorgronden. Zouden hun rivalen de chipdesigns kunnen jatten.
Wanneer men dat wil hebben dan lukt men dat toch wel. Zijn zat manieren voor om dat te bemachtigen. Bovendien is het geen probleem voor de klant: het kan er alleen maar beter op worden omdat er meer concurrentie is.

Ander punt is dat ze die programmeurs die die 3rdparty FreeBSD driver ontwikkelde anders wel konden helpen met specificaties leveren ed. maar ja in deze paranoide tijd zullen ze die lui wel nietvertrouwen terwijl ze wel het beste voor hebben om het werkend te krijgen.
Lethalis schreef op 17 September 2002 @ 10:38:
[...]

Dat komt omdat jij het te letterlijk neemt. Volgens mij staat er dat het mensen in staat stelt om Quake te spelen op het voor hun beste OS dat beschikbaar is. FreeBSD is zeker een leuk systeem, maar niet het beste OS, aangezien er geen universeel OS bestaat (hoewel NetBSD zo naderhand op elk IC lijkt te werken :+ ).
Volgens mij staat er toch duidelijk dat dit geweldig nieuws is voor mensen die de voorkeur hebben om Quake op het beste OS dat er beschikbaar is (best OS of the world klinkt nog ongenuanceerder).
Hoe goed een OS is, hangt dus met name van de taken af die jij erop wilt uitvoeren.
En dat gaat dus regelrecht tegen bovenstaande in.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Waarom heb ik het woord S3TC nog niet horen vallen? Dat lijkt me namelijk dé reden dat nVidia niet OpenSource gaat/kan gaan.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

ha, goed nieuws! laten we vooral niet vergeten dat ze in ieder geval die drivers hebben geschreven. dat het wat laat is (:s) en ze misschien wat beter kunnen is idd waar, maar ze zijn er iig.

maakt het voor mij makkelijker om de gehele overstap naar freebsd te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 11:37:
Het is inderdaad IP van andere bedrijven, voornamelijk de TV-out chip en enkele kleine dingen in de werking van de 3D. Daarom kunnen ze geen low-level specs van hun chips vrijgeven.

...
die "enkele kleine dingen in de werking van 3D" zijn niet zo weinig en onbelangrijk. het gaat hier vooral om de IP van SGI (opengl makers), en er zit veel code van hun in. maar daar zal jij wel wat meer van weten :)

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08
Goed nieuws!!!

De drivers zijn te downloaden op de Nvidia site!!

Nu moet ik alleen nog FreeBSD installeren op me werkbak :7

Slashdot link

Verwijderd

Dat is geweldig! ik ga ze gelijk uitproberen!

Verwijderd

oooohhh, ja :D

Eindelijk, eindelijk kan ik weer gewoon FreeBSD draaien op m'n ws :P

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Woohooo!!! Lang leve nVidia, lang leve het FreeBSD nVidia Driver Initiative! Zie ook http://bsd.slashdot.org/bsd/02/11/08/134205.shtml?tid=152 :)

* AVL springt een gat in de lucht, ook al heeft hij recent zijn GeForce omgeruild voor een Radeon om toch 3D support in FreeBSD te hebben - dat wordt weer ruilen :P

De eerste reacties:
Though they are only beta drivers, my mailbox has already been flooded with mails speaking of excellent performance, quality and stability.

(...)

Finally, for those of you who are curious, I have reports of people playing these games with the NVIDIA drivers and having no trouble: UT, UT 2003, Tribes 2, Half-Life (under wine), Quake 3 and TuxRacer. There were some others, but they are lost somewhere in my heap of mail. Enjoy!

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Jullie zijn ook weer blij met een dooie mus? :P

de nVidia drivers voor mijn kaart (TNT1) werken nog niet eens onder Linux, dus laat staan onder BSD :) krijg steeds groene artefacten bij het switchen naar console (waarin je dan nog een stukje q3 ziet ofzo), en ze werken niet samen met framebuffer :r

Er zijn ook nog steeds geen officiele RH8 RPMs van de drivers, lekker snel zijn ze daar ook :Z

heeft de opensource XFree driver voor Linux wel XV support dan?
Waarom heb ik het woord S3TC nog niet horen vallen? Dat lijkt me namelijk dé reden dat nVidia niet OpenSource gaat/kan gaan.
Laat je dat toch weg dat S3TC? who needs it anyway? :P

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 00:40:
[..]
Laat je dat toch weg dat S3TC? who needs it anyway? :P
UT2003, toch?

Maar daar is geloof ik nog geen port van voor FreeBSD.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Dawns_sister schreef op 09 november 2002 @ 00:56:
[...]

UT2003, toch?

Maar daar is geloof ik nog geen port van voor FreeBSD.
FreeBSD draait Linux binaries (soms sneller dan onder Linux) :P
Pagina: 1