[GA-7VRX] Boot niet op 133 Mhz bus

Pagina: 1
Acties:

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Mijn Gigabyte GA-7VRX wil met een Athlon XP niet booten op een 133 Mhz bus.

Nu is het zo dat er een jumper op dit bord zit om 133 Mhz bus in te stellen. Als ik die jumper op de default 100 Mhz bus laat staan draait alles perfect op 1150 Mhz bij een 100 Mhz bus. Stel ik de jumper in op 133 Mhz dan boot het zaakje niet, maar post nog net wel.

Het gaat om een Athlon XP 1800+. Precies dezelfde hardware minus het mobo draaide tot vanavond nog in een ander bord op een 150 Mhz bus.

Ik heb o.a. het volgende al geprobeerd :
• Laatste BIOS erin geflashed
• CMOS gereset
• Failsafe settings ingesteld in het BIOS

Verder heb ik GoT en OCworkbench erop nageslagen, maar geen soortgelijke problemen kunnen vinden.

Heeft iemand nog tips, aanwijzingen, ervaringen om het zaakje toch op 133 Mhz bus werkend te krijgen?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:09

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Geef eens wat meer informatie over je systeem. Voornamelijk je geheugen is hier van belang, als je PC2100 geheugen hebt en in je BIOS staat 333 MHZ snelheid voor je geheugen dan zou die het misschien niet kunnen trekken...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• 0rbit
Twee Dee schreef op 17 september 2002 @ 00:20:
Geef eens wat meer informatie over je systeem. Voornamelijk je geheugen is hier van belang, als je PC2100 geheugen hebt en in je BIOS staat 333 MHZ snelheid voor je geheugen dan zou die het misschien niet kunnen trekken...
Sorry voor dat tweede topic; die mag dicht. Ik kon hem dus al niet meer vinden (ook niet met de search) :)

Geheugen is PC2100 maar dat zou het moederbord toch zelf moeten instellen? Ik kan in ieder geval in het bios niet aangeven op welke bus het geheugen moet draaien.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Mr_Atheist schreef op 17 september 2002 @ 19:46:
[...]

Sorry voor dat tweede topic; die mag dicht. Ik kon hem dus al niet meer vinden (ook niet met de search) :)

Geheugen is PC2100 maar dat zou het moederbord toch zelf moeten instellen? Ik kan in ieder geval in het bios niet aangeven op welke bus het geheugen moet draaien.
Moet je eens op je naam klikken :).

Verder kun je in het bios zoeken naar een "hstclck+33" optie of FSB:mem optie die op 1:1 moet en niet 4:5 ofzo. Als je een hstclk+33 optie hebt moet je die op hstclck zetten.

Zie ook : de manual van je mobo 8)7

edit:

Omg, meer dan 3000 posts en weet nog niet dat je op je naam kan klikken :o

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• 0rbit
W3ird_N3rd schreef op 17 september 2002 @ 19:59:
[...]

edit:

Omg, meer dan 3000 posts en weet nog niet dat je op je naam kan klikken :o
Sorry, zware dag gehad enzo :) Maar goed, iig bedankt voor de tip. Even uitproberen :)

Ik heb even in het boekje gekeken; Er is niets te vinden over zo'n optie. Ik heb het geheugen ingesteld op 266 Mhz (waar het op hoort te staan) met de meest conservatieve timings. Zelfde probleem. Zelfs op 200 Mhz : no go...

Ik heb nog even naar de temps en de voltages gekeken; niks bijzonders volgens mij. Temps (full load) 47 voor de CPU en 37 voor 'system'. Voltages : +5Vsb = +4.970 V, +12V = +11.840 V, +5V = +4.860 V, +3.3V = +3.230 V en Vcore = +1.740 V

[ Voor 0% gewijzigd door 0rbit op 17-09-2002 20:55 . Reden: Uitgeprobeerd; Uitleg ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? De +5V is wat aan de lage kant..

• 0rbit
BalusC schreef op 17 september 2002 @ 21:16:
Welke voeding heb je? De +5V is wat aan de lage kant..
Het is een AOpen 300W voeding. De +5V is wat aan de lage kant inderdaad, maar het tooltje dat ik gebruik om het af te lezen (Van Gigabyte zelf, dus die zullen wel weten of het hoog genoeg is...) zegt met een mooi icoontje 'O.K.' :)

• 0rbit
Even een quote uit het andere topic (ik wou het centraal houden) :
Heb je er wel aan gedacht om de multiplier ook aan te passen als je de bus snelheid aanpast, als je dat niet doet boot ie namelijk ook niet, ervaring!
De multiplier is :
1) Gelocked (Athlon XP) en staat dus altijd goed
2) Staat met dip-switches op het moederbord ingesteld op 'Auto'

Dat kan het probleem dus nooit zijn.

Abbadon :
Tjeez, je eigen recente topic kwijtraken en dan maar een nieuwe openen Gebruik de search anders.
Tja, als ik met de search zoek op '7vrx' staat mijn eerste topic er niet bij; Probeer zelf maar... Dus voor de derde keer sorry... Overigens vind ik je niet erg aardig met woorden als 'Tjeez' en 'anders' :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Mr_Atheist schreef op 17 september 2002 @ 22:31:
Even een quote uit het andere topic (ik wou het centraal houden) :

Abbadon :

[...]

Tja, als ik met de search zoek op '7vrx' staat mijn eerste topic er niet bij; Probeer zelf maar... Dus voor de derde keer sorry... Overigens vind ik je niet erg aardig met woorden als 'Tjeez' en 'anders' :)

'Tjeez' kan ik me voorstellen dat je dat niet aardig vindt, maar 'anders' :? Ik kijk er gewoon (en ik vind terecht) erg vreemd van op dat iemand zomaar z'n eigen topic kwijtraakt; je had ook de lijst wat langer kunenn maken en ff naar beneden scrollen, dus die zoek die niet helemaal lekker werkt is geen echt excuus. Oh, en ik ben niet in de beste stemming omdat ik er zo'n 2,5 uur geleden pas achter kwam dat er een paar leuke collega mod's het voor gezien houden, daar word ik nou niet bepaald vrolijk van. Anyway, je hebt je topic weer :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• 0rbit
Abbadon schreef op 17 september 2002 @ 22:45:

[...]

Oh, en ik ben niet in de beste stemming omdat ik er zo'n 2,5 uur geleden pas achter kwam dat er een paar leuke collega mod's het voor gezien houden, daar word ik nou niet bepaald vrolijk van.
Bij 'ons' klinkt 'anders doe je even dit...' als heel verwijtend. Maar het is je vergeven, ik begrijp dat je het zo niet bedoeld :)

Ik was eerder vandaag in diezelfde mindere stemming en heb compleet niet opgelet en was mijn topic kwijt. Chagerijnig en moe als ik was, dacht ik dat het getrashed was of dat ik naar de 'Bekijk bericht'-pagina zat te kijken toen ik het eerste topic poste. Toen heb ik gemeend nog een topic te openen. :)

Maar even on-topic : Ik kan softwarematig in Windows het bordje niet verder krijgen dan 115 Mhz. Daarna loopt hij gewoon vast. Incompatibiliteit van het geheugen kan ik uitsluiten; Dat draait ook op 266 Mhz terwijl de CPU op een 100 Mhz bus blijft draaien.

Ik heb Gigabyte al geschreven, maar die reageren niet erg snel.

Volgens mij blijft over : 1) Mijn CPU is brak, 2) Het mobo is brak.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, heb een athlon xp 1600+ op Elitegroup K7VZA Socket A Rev.3 KT133A, en 256mb ram (de meeste pc100).

Jumper op 100fsb (athlon op 1ghz) boot lekker, installeert windows prima, 133fsb boot een blauw scherm. Bovendien kan ik de sdram niet op 100mhz zetten als de jumper op 133fsb staat.

WinXP wil ook niet echt goed installeren, af en toe kan ie bestanden niet vinden, dan weer een blauw scherm met een vage error van IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL of BAD_POOL_CALLER. Heb het met een uk en nl versie geprobeert, de NL versie gaat verder, maar toch niet tot 100%. Op 100fsb gaat alles prima.

Dus enige hulp kan ik ook wel gebruiken, thanks.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:51
keyDet: probeer eens enkel pc133 geheugen te gebruiken.
(Want jouw foutmeldingen duiden (soms) op geheugenfoutjes. Kan ook wel kloppen want je probeert je pc100 geheugen 33% te overklokken...)

Verwijderd

Gebrobeert, zelfde probleem helaas, soms freeze, soms reboot.
Ik heb gemerkt dat meerderen dit probleem hebben ;( jammer, dan maar 100fsb.

• 0rbit
Hmm... die van mij heeft vandaag 3 cpu's getoast nadat ik een andere proc heb getest om te kijken of het daar niet aan lag... Fijn bordje ! :Y) Not! :(

Pagina: 1