Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Bedrading, loexxen en maximaal doorlussen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inm mijn machine langzamerhand wat fans gespraard en de bijkomende bedradingsrommel. Het is echt een puinhoop all over the place met bergen molexxen en doorlusdingen. Nu ga ik daar eens wat verandering in berngen door een baybus aan te schaffen om wat orde op zaken te stellen. Ik wil de plug die aan mijn fandraden er dus af gaan halen en deze rechtsreeks in de baybus gaan zetten. Op veel plekken moet ik mijn bedrading dus gaan verlengen door heel mijn kast.

1: Kan ik daar zomaar elk willekeurig electrictiteitsdraad voor nemen of is dat iets speciaals. En is er een nette manier om de draden aal elkaar te knopen.

Totop heden heb ik gewoon molexpins en allerlei sluitingen aan elkaar verbonden en stroom doorgelust dus gewoon wat aan elkaar te prikken, y verbinding ertussen en volgende apparaat eraan (lijkt wel USB).

2: Is dat eigelijk goed, meaning dat mijn vraag is of daar eigenlijk problemen mee te verwachten zijn en of dat zomaar kan zonder gevaar.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb één advies, zorg dat het een overzichtelijk geheel blijft want niets is erger dan draadbomen waarvan niet duidelijk is waar de draden voor zijn.
Gebruik dus dezelfde kleuren (geel op geel, rood op rood, etc).

En ja, je kan alle soorten draad gebruiken als het maar niet te dun is. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Jah, da's een goeie, geel, rood en zwarte draadjes kopen dus. Heb ik nog een leuke, twee van mijn fans had Informatique netjes voor me aangesloten toen ik de machine kocht. Deze fans gaan met een bruinachtige bkabel rechtstreeks op mijn mobo, ik neem aan dat daar ook de power vandaan komt. Komt ie:

1: Zo te zien hebben we het over drie draadjes die rechtreeks op mijn mobo gaan. Als ik dat eruit haal hoe sluit ik dat dan aan op een baybus, waar volgens mij maar twee draadjes ingevoerd kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/mobo.jpg

2: Aan deze twee fans zit een soort 'stampertje', geen idee wat het is en een search levert me op het woord stampertje weinig op. Kan iemand me helpen waar dat voor is? Ik zal eens kijken of ik een pic kan maken van én de electriciteitsdraadjes én het stampertje om het geheel te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/stampertje.jpg

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 23:56:
2: Aan deze twee fans zit een soort 'stampertje', geen idee wat het is en een search levert me op het woord stampertje weinig op. Kan iemand me helpen waar dat voor is? Ik zal eens kijken of ik een pic kan maken van én de electriciteitsdraadjes én het stampertje om het geheel te verduidelijken.
ehm... het is niet toevallig een temperatuur gestuurde fan? dan zou het wel eens de sensor kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat zou kunnen. Maar hoe zit dat dan met die 3 stroomdraden, hoe bouw ik dat om naar twee zodat het mijn baybus in kan? En waarom zit dat nu rechtstreeks op mijn mobo met 3 draadjes?

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 08:40

Kristof

is een Belgisch product

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 12:18:
Okee, dat zou kunnen. Maar hoe zit dat dan met die 3 stroomdraden, hoe bouw ik dat om naar twee zodat het mijn baybus in kan? En waarom zit dat nu rechtstreeks op mijn mobo met 3 draadjes?
Je kan fans op 2 manieren aansluiten
* rechtstreeks op het mobo
* via de molex

die connector op het moederbord heeft 3 draden: 2 stroomdraden (+ en -) en een controledraad, die doorgeeft aan je mobo hoeveel toeren hij draait.

de molex aansluiting heeft 4 draden: 12V, 5V en 2 grounds

Als je even de moeite neemt om te zoeken, kan je gemakkelijk vinden hoe je die kan aansluiten.
PS ook in de winkel verkopen ze zo'n verloopstukje, maar je kan het net zo goed zelf

[ Voor 0% gewijzigd door Kristof op 17-09-2002 12:29 . Reden: typo's ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 14:27

Trek Y11

Eat my shorts

Volgens mij is dat stampertje een potmetertje waarmee je het toerental van je fan kan regelen.

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Topicstarter
Als een fan naar een molex gaat zijn dat maar twee draden, een zwarte en een rode. pas bij de Molex worden het er vier. Kan ik de baybus gewoon de zwarte en de rode stoppen?

En dat stampertje zou dus een potmeter zijn, waar sluit ik dat op aan dan?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die me kan vertellen hoe ik van die drie draden twee kan maken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 22:51:
Niemand die me kan vertellen hoe ik van die drie draden twee kan maken?
welke kleuren heb je dan ? :p

Verwijderd

Topicstarter
zwart, donkerbruin en lichtbruin. Het is een beetje raar maar het zijn eigenlijk drie kabels die aan elkaar vast zitten en naar mijn mobo lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/mobo.jpg

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 06:38

hellfire_ultd

Effe checke!

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 17:38:
Als een fan naar een molex gaat zijn dat maar twee draden, een zwarte en een rode. pas bij de Molex worden het er vier. Kan ik de baybus gewoon de zwarte en de rode stoppen?

En dat stampertje zou dus een potmeter zijn, waar sluit ik dat op aan dan?
Dat stampertje "sluit" je nergens op "aan". Als het goed is zit die al aan de fan vast, en is dus als aangesloten. Met een klein schroevendraaiertje kan je die potmeter bijstellen, waardoor de ventilator harder of zachter gaat draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Akkoord, dat is fijne info. Nu dat andere probleem met die bedrading. Ik wil deze fan dus uit het mobo gaan halen en aansluiten op de baybus die ik bijna binnen heb. Hoe doe ik dat, stekkertje eraf slopen en twee van de drie draden de baybus in proppen?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat je doet is het volgende, knip het stekkertje van die kabel af en sluit de rode en de zwarte draad aan op de baybus. Die gele niet want die is voor de RPM-uitlezing, als je het netjew wilt doen dan sluit je die gele draad weer aan op het moederbord en zo is het mogenlijk om het toerental van die fan af te lezen terwijl je deze kunt regelen via die baybus. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Ja cool idee om dat draadje weer vast te maken aan het mobo. Maar het probleem is dat ik helemaal geen rood draadje heb |:( . Mijn draadjes zijn lichtrbuin, donkerbruin en zwart. Iemand enig idee?

Verder een vervolgvraag, hoe kan ik (met software) dat toerental uitlezen? Moet ik daarvoor bij EpoX zijn of is er ook goede andere software?

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55

TMoose

Mooooooose !!

Pak de Maual van je mobo erbij, en zoek op waar de verschillende pinnen van de fanconnector voor dienen.1 zal massa zijn, 1 zal +12V zijn, en 1 zal voor de toerentaluitlezing zijn. Dit is hierboven ook al vermeld. Als je nu de stekker van de fan er in stopt kun je dus kijken welke kleur draad op welke pin zit, en weet je dus welke draad wat doet...

Nu pas je de massa (0) en de 12V draad, en die sluit je aan op je baybus. De RPM draad sluit je gewoon op je moederbord aan als je dat wilt. Let er wel op dat als je de toeren met je baybus gaat regelen, dat je de min-RPM instellingen van MBM moet wijzigen om niet continue waarschuwingen te krijgen dat je fan te langzaam draait.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Pagina: 1