Toon posts:

Welke videocamera?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg de aanschaf van een digitale videocamera. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Met name de mogelijkheden om filmpjes naar de pc te gooien en te bewerken, vind ik nogal ondoorzichitg.

Termen als DV-uit, SVHS uit en video uit, firewire, i-link en USB, zeggen mij wel wat, maar wat doet nou precies wat en wat voor pc heb ik er voor nodig.

In bezit van AMD Athlon 700 mhz
256 mb sdram

Wat houdt verder mini-dv in. Neem je dan op een memory-stick, een cd, een schijfje of een bandje op. Zoals je ziet, een echte leek in jullie midden.
:*)
Thnx

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 21:11:
Ik overweeg de aanschaf van een digitale videocamera. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Met name de mogelijkheden om filmpjes naar de pc te gooien en te bewerken, vind ik nogal ondoorzichitg.

Termen als DV-uit, SVHS uit en video uit, firewire, i-link en USB, zeggen mij wel wat, maar wat doet nou precies wat en wat voor pc heb ik er voor nodig.
Als er een DV-uit opzit, kan je via een FireWire verbinding je video digitaal overzetten naar je PC (icm een simpel FireWire-kaartje). S-VHS uit is voor het analoog overzetten naar de PC (via een videobewerkingskaart als DC10+) of voor het laten tonen van beeld op je TV (daar zit natuurlijk geen FireWire op). FireWire geeft een beter beeld, je hebt geen kwaliteitsverlies, omdat het digitaal is. I-Link is gewoon een synoniem voor FireWire (ivm copyright ed). USB is ongeveer hetzelfde als FireWire; het verschil echter is dat USB een veel kleine bandbreedte heeft dan FireWire, waardoor USB eigenlijk alleen geschikt is voor het overzetten van foto's. FireWire daarentegen is zeer geschikt voor het overbrengen van video.
In bezit van AMD Athlon 700 mhz
256 mb sdram

Wat houdt verder mini-dv in. Neem je dan op een memory-stick, een cd, een schijfje of een bandje op. Zoals je ziet, een echte leek in jullie midden.
:*)
Thnx
Mini-DV betekent een (klein) bandje.

Als je nog vragen hebt, kun je me ook ICQ'en.

Verwijderd

Laat niet door de commercie je ogen sluiten. Zoals hierboven vermeld zijn de links niet het probleem. Alle digitale camera's, ook de minies, hebben een digitale uitgang voor de PC. Hoe ze het ook noemen, het is een Firewire of EE1394.
Bovendien hebben ze een composite EN S-vhs uitgang, deze laatste hebben ook alle Hi8 en S-VHS-c camera's.
De oudere ontwerpen 8mm camera's hebben een composite aansluiting voor TV, VCR of PC aan te sluiten. Is het goedkoopst.

Aan jouw de overweging geld/kwaliteit wat je wilt. Je moet je niet op de aansluiting richten, dat kan altijd.
8mm camera is het goedkoopst, digitale camera is het duurst, maar voor PC-aansluiting/verwerking geldt:> Digitaal is het best en het goedkoopst!! Echt waar.

Voor de overweging van de camera geldt 1) budget en dan letten op wat je wil en/of geboden wordt:>
optische stabilizer (zeldzaam) is beter dan digitale stabilizer, maar ook kwetsbaarder.
Optische zoom is kwaliteit, digitale zoom is aardig maar kwalitatief minderwaardig.
Grootte en gewicht kan belangrijke factor zijn, je moet het meeslepen. Maar kleine camera's liggen slecht in de hand. Let ook op microfoon kwaliteit, wind afscherming etc.
Het aantal pixels zegt iets over de beeldkwaliteit en de lichtgevoeligheid maakt uit of je in een schamel verlicht kroegje of straatje net wel of net niet kan filmen.
Voorts vindt je in de prijs terug of je een zoeker of een display wilt en deze in z/w of kleur.

Zet dus eerst je kwaliteits eisen op een rij, bepaal je budget en kijk van hieruit verder. De koppeling naar de PC is minder belangrijk, maar vergeet niet de minste kwaliteit hier (analoog) is het duurst!!!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Wow 007-2, zeer uitgebreide uitleg en ik kan het nergens mee oneens zijn.

Nog een kleine tip voor de topicstarter: zorg voor een grote en snelle HD (7200 RPM IDE is voldoende, SCSI schijnt nog beter te zijn maar ook duurder).
Als je HD nl. niet snel genoeg is, dan krijg je "dropped frames" bij het overzetten van camera naar pc en kan het beeld erg schokkerig worden.
Verder kan je HD niet groot genoeg zijn. Geloof me, digitale video vreet diskruimte.

Voor het geval je films gaat bewerken: je kunt natuurlijk het eindresultaat opnemen op VHS video, maar dan gaat de kwaliteit hard achteruit. Als je een camera uitzoekt met een firewire-ingang, dan kun je ook het gemonteerde eindreusltaat weer digitaal opnemen op de camera (geen kwaliteitsverlies!). Ik doe het ook op deze manier.
Later wil ik deze filmpjes overzetten naar DVD, maar ik wacht nog effe op een duidelijke standaard.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
Zo ben ik dik 3 maand bezig geweest met het zoeken naar informatie, lezen van reviews en meningen van gebruikers, etc etc.
Uiteindelijk heb ik de Sony DCR-TRV25E gekocht.
So far so good :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

Ik een Canon MV20, overjarig, lekker voordelig.
Pagina: 1