Toon posts:

500GB opslaan, iemand goede ideeën ?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk moet ik een systeem/manier vinden om voor ruim 500 GB luchtfoto's op te slaan. Deze foto's worden in principe nadat ze op dat systeem zijn opgeslagen een keer geopend en de bewerkte versie word ergens anders opgeslagen. Dus het zal een statische opslag zijn en dit systeem zal alleen aan gaan wanneer men een van die luchtfoto's nodig heeft.
Het moet mogelijk zijn om deze kast zo op te pakken en elders weer te laten draaien op een netwerk.

De aanlevering gaat via een externe HD met firewire waar de gescande luchtfoto's op worden gezet. Een simpel rekensommetje leert mij dat uitbreiding van onze HP LC 2000 server al ruim 5000 euro gaat kosten. Ik zelf aan een gewone pc te denken, bijvoorbeeld :

Chieftec tower met AMD 1800 XP op een RAID moederbord (Epox 8K5A3+ ??), 4 x Maxtor 540x 160 GB Harddrive's in mobile racks , Dynalink Firewire PC card, etc.
De Raid op JBOD of 1 ingesteld. Ook zal hij een DVD brander krijgen en zit ik aan de HP 200i te denken. Andere hardware zoals monitor en dergelijke zijn verder geen probleem. Nu kom ik op een totaal van 3015,- euro voor de set met alles erop en eraan zoals hierboven beschreven.

Heeft iemand voorstellen ?, betere ideeën ?

Ik ben benieuwd...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 20:31:

De Raid op JBOD of 1 ingesteld.
waarom raid 1, en niet raid 0? Raid 1 heb je stuk minder hd ruimte dan raid 0, of moet je perse veiligheid hebben?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Topicstarter
Oeps. manual verkeerd gelezen ;-)

Veiligheid is van ondergeschikt belang want alles zoals voordat het op dit systeem gaat backups gezet worden, daarvoor dient de DVD brander en voor de zekerheid gaat het waarschijnelijk ook nog op datatapes. (dubbel genaaid houd beter....)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Hoe vaak moeten die foto's benaderd worden ? Het klinkt een beetje alsof het niet zo vaak is.
Is dan een goede database met een houten kast niet handiger ? Gewoon de DVD's in een kast, en een database waarin staat welke foto op welke DVD staat....

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:06

LopeZ

Too much is never enough

Titel ff duidelijker gemaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
K, De foto's worden door een ander bedrijf gescand en aan ons aangeleverd. In principe worden de foto's via een externe HD met firewire aangeleverd in pakketjes van +/- 50 GB waarna ik deze data overzet naar dit werk/opslagstation. Deze foto's worden bewerkt maar de bewerkte foto's worden ergens anders opgeslagen en blijft dit een opslag voor de originele foto's. Zo kunnen wij dit evt. later aan derden leveren.

Backup e.d. gebeurd op tapestreamer via netwerk en op DVD media.
Zo kunnen wij het ook meenemen naar andere vestigingen van ons bedrijf. Echter werken wij vaak op tijdelijke locaties en om nog wat andere redenen kan het zomaar zijn dat dit station ff ergens anders geplaatst word. Dat alles bijelkaar is de reden waarom ik dit in een tower wil plaatsen en het niet wil inbouwen/rechtstreeks koppelen aan onze server.

(ook gaan we dvd brander voor andere opslag gebruiken, dus niet alleen de foto's)

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dus je wilt:
1 500 Gb aan rauwe data opslaan
2 Een DVD-brander hebben
3 Een Firewire aansluiting hebben
4 Een Netwerkaansluiting hebben
5 Redelijk portable zijn

Ik zou dan zelf denk ik voor een zo klein mogelijk kastje gaan. Die Shuttles zijn lekker klein, maar dan moet je even kijken of je daar 2HDD's in kunt proppen.
Ze hebben al wel Firewire & 100BaseT aan boord, dus dan is het slechts een kwestie van er een RAID-kaart inzetten en klaar.

Verwijderd

iemand is me te snel af...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
als het een mobiele pc (veel verplaatsen) moet zijn kun je denken aan een kleine kast zoals die van Shuttle:

Shuttle SS51G kast + mobo
2*200/320GB harddisks, raid0 (striping)
DVD fikker inbouwen in enigste slot
PCI raid controller zoals bv Promise TX4000 (met 256MB cache dimm)

wordt een beetje duur trouwens, maar wel compact.

Verwijderd

Topicstarter
Geld is niet belangrijk als je vergelijkt met scsi drives etc. (hebben offertes liggen, word je ff niet vrolijk van)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
SCSI heb je niet nodig, als die kast maar af en toe aan gaat.
een mooi klein kastje

Of een Athlon XP nou zoon goede keus is voor een dataserver???

btw, 500GB aan SCSI, denk maar aan 5000 euro

TheS4ndm4n#1919

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 11:01
RocketKoen schreef op 16 september 2002 @ 22:48:
SCSI heb je niet nodig, als die kast maar af en toe aan gaat.
een mooi klein kastje

Of een Athlon XP nou zoon goede keus is voor een dataserver???

btw, 500GB aan SCSI, denk maar aan 5000 euro
tweakers.net en got draaien eigenlijk allemaal op alon xp processors waarom zouden die daar dan niet goed voor zijn hier draait het toch ook perfect :?

[ Voor 0% gewijzigd door 9nevermind9 op 16-09-2002 23:14 . Reden: typo's ]

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik draai (thuis dan..) al een tijd met een 1800 en een duron 1200 op mijn server... geen problemen.....

SCSI was sowieso al geen optie omdat we de slots die nog over zijn in de server op de zaak nog over willen houden voor evt. latere upgrades. De keus voor de tower is door mij gemaakt omdat de drives in mobile racks worden geplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is trouwens waar ik aan zat te denken met een snelle en simpele lijstje via Informatique :

Chieftec Dragon 340 w 143,-
Epox 8k5a3+ (usb2, 4raid) 157,-
AMD 1800 124,-
Coolermaster cpu koeler 12,-
Kingston 256 DDR 333 Mhz 95,-
HP 200i DVD brander 547,-
Maxtor daimondmax 540x 160 GB (4x) 1260,-
Sony diskdrive 19,-
simpele vga kaart +/- 40,-
Mobile rack ide (3x) 75,-
Dynalink Firewire pc kaart 89,-
em daarbij nog,
Maxtor externe HD firewire 426,-
en alle kabels en zo..
De rest hebben we nog liggen als we nog wat nodig hebben.

Is ut wat ?

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Zijn die Dragons niet veel te groot ?
Mobile Rack ? Diskdrive ?
En een Dynalink als Firewirekaartje lijkt me ook niet een superkeus...

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Kijk eens in de pricewatch...Jij koopt bij Informatique een AMD XP1800+ voor 124€, terwijl (volgens mij) de goedkoopste in de pricewatch 88€ is.... En ga zo maar door....Telt aardig op... ;)

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Voor een server/workstation is 256 MB absoluut te weinig. Neem minimaal 512 MB geheugen.
En neem aub ook geen "flutkoelertje" van 12 euro. Die paar tientjes voor een goede koeler kun je wel missen volgens mij.

"It certainly appears so..."

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Als het voor de bedrijfsvoering van groot belang is, dan zou ik persoonlijk nooit zelfbouw gebruiken. Bij problemen heb je dan namelijk geen serviceapparaat van b.v. HP achter je staan.

Misschien een idee: een Axis Storage tower? Of een HP drive cabinet (is ook extern)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, jongens.... dat lijstje is niets meer dan een indicatie voor wat ik ongeveer wil.... De opmerkingen over allerlei a-merk snap ik wel maar..... wij hebben nu al Compaq en HP als huismerk. Alle offertes van diverse bedrijven voor dat spul gaan allemaal over de 5 cijfers !! Als ik een alternatief vind welke ook nog eens 3 a 4 x goedkoper is en met het gegevens dat alles ook nog eens op backup komt en niet de hele dag draait dan wil zelfs mijn baas liever 4000 euro uitgeven dan 14.000. Het enigste wat ik zo kan verzinnen van dat systeem wat veel gebruikt zal aan worden zal de DVD brander zijn...... Daarnaast zal een evt. onderdeel van zelfbouw ook zo te vervangen zijn en is onze ervaring dat met de bovenstaande a-merken het altijd net uit de serie is of niet op voorraad, etc, etc.

Nu is het voor mij en een collega een kwestie van alle voor en tegens te bekijken voordat we de knoop doorhakken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 07:33:
Jongens, jongens.... dat lijstje is niets meer dan een indicatie voor wat ik ongeveer wil.... De opmerkingen over allerlei a-merk snap ik wel maar..... wij hebben nu al Compaq en HP als huismerk. Alle offertes van diverse bedrijven voor dat spul gaan allemaal over de 5 cijfers !! Als ik een alternatief vind welke ook nog eens 3 a 4 x goedkoper is en met het gegevens dat alles ook nog eens op backup komt en niet de hele dag draait dan wil zelfs mijn baas liever 4000 euro uitgeven dan 14.000. Het enigste wat ik zo kan verzinnen van dat systeem wat veel gebruikt zal aan worden zal de DVD brander zijn...... Daarnaast zal een evt. onderdeel van zelfbouw ook zo te vervangen zijn en is onze ervaring dat met de bovenstaande a-merken het altijd net uit de serie is of niet op voorraad, etc, etc.

Nu is het voor mij en een collega een kwestie van alle voor en tegens te bekijken voordat we de knoop doorhakken.
Tja, als we het hebben over iets van EUR 4000 dan klinkt een IDE RAID-1 oplossing wel zo mooi, data is veilig en direct toegankelijk op fatsoenlijke snelheid (5400rpm toch op die monsterdrives). Toch moet ik zeggen dat er iets in mij zegt dat de DVD-brander met archiefkast een VEEL economischer en elegantere oplossing is.

Enige reden dat ik aan zou kunnen voeren om een HDD oplossing daarboven te prefereren is als je remotely die dingen wilt kunnen benaderen, omdat je natuurlijk niet van op een afstand DVD-tjes kunt gaan swappen.

Doe voor de RAID-1 oplossing wel een goede hardwarematige controller (de AMI MegaRAID lijkt me prima geschikt), dat scheelt bij het eventueel moeten overzetten naar een ander system en bij het bijplaatsen van schijven als die 500GB opeens 1TB wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Lijkt mij redelijk om dan een NAS Server aan te schaffen voor dit soort werk.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Waarom eigenlijk RAID ? Of hebben jullie Gbit netwerk liggen ?
Die 10 MByte/sec krijg je ook wel zonder RAID vol, denk ik.

Ik zou denk ik zelf voor de goedkoopste en simpelste oplossing gaan, standaard doosje met simpele hardware, alle courante CPU/Mobo combi's serven dit toch met gemak.
En 500Mb is zware overkill. Het enige dat het OS moet doen is pakketjes maken met data vanaf de HDD, dat is mega-simpel....

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
als je er nou 6 van deze neemt,
Western Digital 200GB (WD2000JB, 7200rpm, 8MB) € 485,-
kan je raid1 draaien.

Kost wel een beetje veel, maarja 8mb cache 7200 toeren. Data veilig, en toch 600gb data opslag.

Als er dan een hardeschijf kapot gaat, hoef je deze alleen even te vervangen en je kan zonder dataverlies doordraaien.
Lijkt me heel vervelend als je even 200gb aan data van een tape of dvd's moet gaan halen omdat er een hardeschijf de geest heeft gegeven

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dat is ook weer heel erg waar. Maar alleen wordt de kast dan wel lomp groot.
Waarom ga je niet voor 5400rpms ? Dan kun je voor hetzelfde geld grotere kopen, en heb je minder ruimte nodig.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Waar ga jij op dit moment schijven groter dan 200gb vandaan halen dan :x

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Denk eens aan een raid5 implementatie. Er zijn ook ide raid5 kaartjes beschikbaar. Zeker met het koppelen van HD's zou dit een mooie oplossing zijn mocht er een schijf uitklappen en niet meer te redden zijn. Scheelt je dan een hoop werk om opnieuw alles erop te zetten. Want als er een disk stopt onder raid 1 dan kun je gelijk nieuwe striping op gaan zetten. Ben je wel ff bezig. Op zo'n moment zou ik zeker voor een raid5 oplossing gaan. Ook voor snelheid en stabiliteit in algemeen. En natuurlijk een klein diskje voor je os die niet in de configuratie zit meegenomen.

*empty*

Verwijderd

Topicstarter
We nemen alle opmerkingen en tips in overweging. Alles bijelkaar denken we wel dat het een systeem word in plaats van een hd-rack of server uitbreiding. Dit heeft puur met de kosten te maken en daarnaast is het voor ons geen drama als we ooit eens tzt een HD moeten vervangen en een backup daarop terug moeten zetten. Is immers de baas z'n tijd ;-))

Thanxx lui.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jvhaarst schreef op 17 september 2002 @ 18:11:
Waarom eigenlijk RAID ? Of hebben jullie Gbit netwerk liggen ?
Die 10 MByte/sec krijg je ook wel zonder RAID vol, denk ik.
Ken je RAID typen :z

Waar jij aan denkt is RAID-0, waarbij je de transfer (bij benadering) mag vermenigvuldigen met het aantal schiven, maar de kans op fouten moet je daar ook mee vermenigvuldigen.

We zitten hier RAID-1 aan te raden. Bij RAID-1 kunnen reads soms een beetje sneller uitpakken, maar eigenlijk scheelt het geen zak. Het nut van RAID-1 is dat er een exacte kopie van alle data naar twee schijven gestuurd wordt, dus als er eentje kapot gaat je niets kwijtraakt.
Ik zou denk ik zelf voor de goedkoopste en simpelste oplossing gaan, standaard doosje met simpele hardware, alle courante CPU/Mobo combi's serven dit toch met gemak.
En 500Mb is zware overkill. Het enige dat het OS moet doen is pakketjes maken met data vanaf de HDD, dat is mega-simpel....
Bedoel je hier 500Mb of 500GB:? en in dat eerste geval uitleggen aub...

Als je bedoelt dat die 500GB niet allemaal op de PC moeten, dan maken we ons allemaal onnodig druk, dan kun je toe met een willekeurige 'off the shelf' PC met een DVD brander erin, toch?

Oslik blyat! Oslik!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat ik bedoelde was :

Het hoeft geen beest van een bak te zijn, want files serven over een 100Mbit is niet zo zwaar.
En dus heb je geen RAID nodig voor de snelheid (maar wel voor een eventuele uitval), en dus geen 500MB RAM voor het OS.

Maar je kunt die bak natuurlijk wel gaan inzetten voor de dagelijkse Office LAN-Party :-)

Verwijderd

Topicstarter
We gaan alle opties bekijken , lui bedankt.
Pagina: 1