• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04-2025
Hallo allemaal, ik heb een canon s30 en als ik soms foto's met een flits maak, dan krijg ik rare toestanden. Kijk maar eens naar de volgende foto. Rare witte vlekken zitten op de foto. Je kan op de foto voor een grote versie klikken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/henk.stubbe/kleine.jpg

Zonder flits heb ik hier nooit last van. En er zijn ook wel foto's met flits die goed zijn... Kan het liggen aan een kleine vingertast op de lens? Een hot pixel lijkt me niet eigenlijk.
Als ik 's avonds in het donker een foto van een weiland neem, dus een lange donkere vlakte dan krijg ik ook van die witte kringen op de foto...

Het kan zijn dat de grote foto nog aan het uploaden is... 1,01 MB

[ Voor 0% gewijzigd door PleXtor op 16-09-2002 19:10 . Reden: Tekst toevoegen ]

Verwijderd

Ik denk dat de flitser vlekken heeft.

Kapje eraf en lampje schoonmaken?
Of anders evt. nieuw lampje.

Maar als je het verprutst, ik ben maar n00b

Maak nog eens een foto en kijk of de vlekken op dezelfde plek zitten.

• PleXtor
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 19:13:
Ik denk dat de flitser vlekken heeft.

Kapje eraf en lampje schoonmaken?
Of anders evt. nieuw lampje.

Maar als je het verprutst, ik ben maar n00b

Maak nog eens een foto en kijk of de vlekken op dezelfde plek zitten.
Ik heb nog even wat foto's door gekeken, maar het zit dus niet bij elke foto als ik flits. De ene keer is het rondje wat groter dan de andere. Het komt dus wel voor dat de foto helemaal goed is met flits!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

iid...
lens en flitser goed schoonmaken met nat brillendoekje van Etos (bijv. :))

je hebt wel erg veel ruis in je foto...

tip1: zet iso op 50 als je toch je flits gebruikt
tip2: richt je camera niet op lichtbronnen (lamp, zon etc.)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 14:12
Dat zijn volgens mij gewoon reflectie's van het licht in de lens hoor :?

• PleXtor
Mooooody schreef op 16 september 2002 @ 19:17:
iid...

tip: zet iso op 50 als je toch je flits gebruikt
okay zal het eens proberen. Heb namelijk wel vaker ruis met flits...

• PleXtor
Praeth schreef op 16 september 2002 @ 19:18:
Dat zijn volgens mij gewoon reflectie's van het licht in de lens hoor :?
Ik heb ook een foto dan zit de witte vlek op iemands broek. En daar zit niet iets wat het kan reflecteren. Heb namelijk op een andere foto hetzelfde punt van die broek en als ik dan inzoom dan zie ik wel dat daar niet iets zit wat kan reflecteren.

Verwijderd

Mooooody schreef op 16 september 2002 @ 19:17:
iid...

tip1: zet iso op 50 als je toch je flits gebruikt
tip2: richt je camera niet op lichtbronnen (lamp, zon etc.)
tip2 is zeer goed.

tegenlicht brandt in je lens, oei!

• PleXtor
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 19:23:
[...]

tip2 is zeer goed.

tegenlicht brandt in je lens, oei!
Ik zal het eens proberen... bedankt iig

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
heheh met die vergroting is wel wat meer aan de hand dan wat witte vlekjes... ;)

• PleXtor
DinoPK schreef op 16 september 2002 @ 19:47:
heheh met die vergroting is wel wat meer aan de hand dan wat witte vlekjes... ;)
hmm uploaden is niet goed gegaan :), maar dat boeit niet, je ziet zo ook wel die vlekken.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Quote uit bPsYgHo ijdrage van aan onze Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy
Door athlonkmf (Moderator GT) - Sunday 16 June 2002 01:10

Ik heb vlekken in m'n foto's, hoe komt dit en wat moet ik eraan doen?

Door PsYgHo

De combinatie van het kleine oppervlak van de digitale camera CCD, een korte afstand tussen lens en flitser, een lens met heel korte brandpuntafstand en door flitslicht fel verlichte stofdeeltjes vlak voor de lens. Die factoren samen kunnen er voor zorgen dat er storende lichtvlekjes in de digitale opname voorkomen. Afhankelijk van de opname omstandigheden kan het effect variëren van een enkel digitaal retoucheerbaar vlekje tot een serie vlekken die de opname bijna onbruikbaar maken. Het verschijnsel is sterker maarmate zich meer stof en vuildeeltjes in de ruimte bevindt en het te fotograferen onderwerp donkerder is of minder belicht. Het gaat hier niet om een verschijnsel dat wijst op een defect of verkeerde constructie van een camera. Wel is het zo dat bepaalde type cameras zoals degene met FIXED FOCUS ipv AUTOFOCUS, hier beduidend meer last van hebben!!!!!, dit door onderstaand verhaaltje uitgelegd!!!

Het in de conventionele fotografie populaire kleinsbeeldformaat heeft een beelddiagonaal van meer dan 4 centimeter, een standaardlens heeft daarbij een brandpunt van ongeveer 50 mm. De CCD van een compacte digitale fotocamera heeft een diagonaal van zo'n 7 millimeter. Een gebruikelijk brandpunt is daarbij 8mm. Bij lenzen met zulke korte brandpunten is de lensopening eveneens heel klein. Daardoor worden objecten vlak voor de lens duidelijker afgebeeld dan het geval is met langer brandpunt lenzen met een grotere opening....
..
Voor meer zie de FAQ. Het kan best voorkomen dat daar soms echt misschien best wel enigszins een beetje nuttige dingen instaan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.