Toon posts:

Langzaam HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search al geprobeer maar kwam niet tot een oplossing.
het gaat om de maxtor HD D740X 80 gig. Paar weken oud.
Hij is uitermate traag. Ik hoor em hard ratelen maar qua performace bakt ie er niet veel van. Ik kan niet eens files uitpakken en browsen tegelijk! En het kopieren van 300 mb van de ene partitie naar de ander doet ie 15 minuten over!!

Dingen die ik al gedaan heb:
1) HD staat op UDMA in windows (kan em niet in bios instellen)
2) Powermax gedraaid en geen errors
3) 2 verschillende kabels geprobeer, beide ATA133
4) Tool gebruikt van maxtor om de fastest seeks aan te zetten
5) gedefragmenteerd

Ik heb een C en D. Ik heb de sisoft sandra erover heen gegooid en het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tyang/hd_bench.jpg

Lijkt mij slecht. Vlak na het defragmenteren was de score iets van 25000.
Maar na 1 dag is ie flink gedaald? (zie resultaat hierboven)

Mobo:
Epox 8k3a

Wat kan ik nog doen!?!

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:26
heb toevallig zelfde moederbord gekocht, en heb ook probleem met mijn harde schijf, lijkt ineens erg traag geworden te zijn

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/310680#7
Die punten heb je nog niet allemaal gehad...(VIA 4in1 drivers)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Lijkt mij idd. ook een probleem met de chipset (= IDE) drivers. Ik heb toevallig dezelfde schijf en die draait veel sneller, en dat op een oude controller (UDMA66 instelling) op een Intel BX bordje.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de via 4 in 1 drivers geinstalleerd. (gedl op epox site) maar krijg geen goeie verbetering. 15295 krijg ik dan. Klein beetje verbetering :`(

ik draai trouwens windows XP

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

welke Ultra DMA modus meldt Windows XP voor de schijf (check IDE controller onder Apparaatbeheer)
bijv. Mode 2 = ATA33, Mode 4 = ATA66, Mode 5 = ATA100, Mode 6 = ATA133 etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat bij de primaire IDE-kanaal huidige overdracht modus: Ultra-DMA-modus maar ik had ook ooit een keer gezien dat daar mode 5 stond. En als het mode 5 zou zijn dus ATA100 zou ie ook niet zo langzaam moeten zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog? :'(

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Smart status ok ?
Ik heb wel vaker gehoord (en ook zelf ondervonden) dat de maxtors wel al eens met defecte cache worden uitgeleverd. (waardoor deze dus na een dag of een week ofzo opeens uitvalt)
Buiten dit zijn de maxtors nou ook niet echt snel, maar goed sneller dan wat je nu hebt moet wel haalbaar zijn mits je schijf goed gedefragmenteerd is.

Test anders eens met HDtach, die geeft scores waar je meer aan hebt. (je zou zo rond de 43MB/s moeten halen aan het begin van de HD, zoektijden <12ms)

Suc6

PS: Sisoft sandra is sowieso nutteloos als HD benchmark.

[ Voor 0% gewijzigd door KBDE op 17-09-2002 17:26 . Reden: was wat vergeten :P ]

Verwijderd

Ik heb Precies hetzelfde met dezelfde HD... alles begon bij mij opeens heel langzaam te worden...ik dacht dat ik een of ander virus had, geformateerd en bij het formateren gaf ie dus bad clusters aan. ik terug met dat ding krijg ik na 3 weken (ja zoalng hadden ze nodig om er ff 5 minuutjes naar te kijken) te horen dat ze helemaal niks hebben kunnen vinden (geen bad clusters e.d) en dat ik ff 15 euro moet dokken voor nakijks kosten en dat ik hem weer op kan komen halen. :( en als ie weer zo doet kon ik wel weer "ff" terugkomen ( het is een anderhalf uur rijden) ben echt heel benieuwd wat dit nou is.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 17:38:
Ik heb Precies hetzelfde met dezelfde HD... alles begon bij mij opeens heel langzaam te worden...ik dacht dat ik een of ander virus had, geformateerd en bij het formateren gaf ie dus bad clusters aan. ik terug met dat ding krijg ik na 3 weken (ja zoalng hadden ze nodig om er ff 5 minuutjes naar te kijken) te horen dat ze helemaal niks hebben kunnen vinden (geen bad clusters e.d) en dat ik ff 15 euro moet dokken voor nakijks kosten en dat ik hem weer op kan komen halen. :( en als ie weer zo doet kon ik wel weer "ff" terugkomen ( het is een anderhalf uur rijden) ben echt heel benieuwd wat dit nou is.
je moet es ff Powermax downloaden, ff bootflop maken en de tests runnen...

als hij die allemaal foutloos doorstaat lijkt me dat er niets mis mee is :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Bij SMART geeft ie de fitness van de HD iets over helft aan, maar de performance vol.
Is dit van veel invloed op de snelheid?
ik ga zometeen ff HD tach proberen! thx

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tyang/Image.jpg

• KBDE
De 80gig maxtor welke ik heb heeft ongeveer dezelfde smart status

Probleem bij mijne is:
- Raw read error rate
- Reallocated event count
- Offline correctable

Dit duid op bad sectors. (welke echter wel nog konden worden geremapped)
ik heb momenteel nog 54% fitness en 100% performance

Waardes HDTach:
Read speed:
Max: 43583
min: 21848
average: 35147

Read burst speed: 84,7

en 11.5 ms zoektijd

Hoop dat je er iets aan hebt. :)

• KBDE
PS: Die hardware ECC klinkt niet goed. (heeft die van mij dus geen last van)
Kan echter niet direct plaatsen wat ECC nu voor een probleem zou kunnen zijn...

• weertenaar
  • Laatst online: 15:33
Ik had dit een paar dagen geleden ook, eerst 27000 bij SiSoft toen nog maar 13000 Ik weet bij god niet waarom, Ali drivers, kwam hij weer op 23000, maar werkte standby niet meer die er weer afgegooid, zat hij weer op 13000 toen gedefragmenteerd met Norton, nu komt ie weer op 23500. Maar ik ben er dus nog niet achter waardoor het nu kwam. Siguardian geeft aan dat alles goed is.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:44
Ik heb tot nu toe drie van die maxtors 740 liquid afgeschreven. Ik had namelijk twee maxtors in raid. Bij aanschaf van de computer was de performance van de raid zeer zeer slecht, lezen max 45 mb en schrijven ongeveer max 33. Na een aantal weken installeren, etc. ben ik terug gegaan naar de winkel. Bleek 1 maxtor niet goed te functioneren. Vreemd was dat het tooltje van maxtor geen fouten aangaf.

Daarna heeft mijn raid een paar maandjes goed gedraaid, lezen max 77 mb en schrijven ongeveer 55 mb. Toen ging de performance wederom omlaag. Echter, vreemd was dat de leessnelheid alleen zeer traag was en de schrijfsnelheid wel goed was. Ik heb de raid array opnieuw opgebouwd en geformateerd. Opnieuw windows xp geinstalleerd, echter de performance bleef slecht. Opnieuw naar de winkel. Bleek niet 1 maar beide maxtors het begeven te hebben. Dit keer gaf dat tool van maxtor wederom geen fouten aan! Gelukkig betreft dit een zeer goede winkel en hebben zij de twee harde schijven vervangen. Ik heb nu twee Western Digital in raid, en om eerlijk te zijn: ze zijn sneller dan die maxtors in raid.

Hier effe een pic van de slechte performance:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.braak/AttoHdKapot.jpg

Verwijderd

had 't zelfde probleem ook met dx740 40 gb.Een veel te lage benchmark met sandra(trager als 5400rpm op ata66.Toen heb ik 'm ff omgeruild en kreeg een ibm mee(ook niet te vertrouwen las ik later..),maar die doet 't als de bliksem,echt een wereld van verschil....dus gewoon ff omruilen als je 't niet vertrouwd!!
Pagina: 1