Toon posts:

[cups] rare tekens op papier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP laserjet IIIP voor 5 euro weten te kopen via mn bedrijf. Nou heb ik deze gisterochtend aan mn Linux box gehangen en cups geinstalleerd vanuit de source op mn Slackware 8.1 OS.

Verder heb ik een scriptje gemaakt wat nette linefeed/enter in mn te printen
tekst kan zetten. Ik noem dat in het example hieronder 'eigen_filter'.

Als ik bijvoorbeeld doe "cat file | eigen_filter | lpr > /dev/lp0" dan krijg ik een
prima afdrukje op papier!

Ik blij.

Maar nu het vervelende. Als ik een afdrukje maak vanuit AbiWord bijvoorbeeld. Gewoon 1 zinnetje tekst ofzo. dan krijg ik op papier:

code:
1
2
3
4
'%!PS-Adobe-2.0
    %%Creator: AbiWord
        %%Title: Untitled
            %% etc etc...

Waar kan dit nu aan liggen ? Ik heb de juiste printerdrivers e.d. geinstalleerd voor de IIIP. Met de standaard geleverde HP laserjet driver van cups had ik precies hetzelfde.

GNU Ghostscript 7.05 is trouwens ook geinstalleerd op mn systeem. Ik las in de search dat je dat op je pc moet hebben. Mij is niet geheel duidelijk waarom want in de README.txt die bij Cups is geleverd heb ik daar niets van gelezen. Maar goed die heb ik dus ook geinstalleerd staan.

Verwijderd

Wat je krijgt is postscript code, dus het lijkt wel alsof de printer niet door heeft dat er postscript aankomt...

Verwijderd

Topicstarter
Mjah dat idee had ik er ook bij. Het probleem is dat ik niet zo'n ervaring heb met printen onder linux. Ik weet wel dat ie onder windows prima werkt dus de printer is het probleem niet. Ik heb ook diverse docs gelezen cups en inmiddels een stuk van ghostscripting maar ik vat het hele systeem nog niet eerlijk gezegd. Voor mijn gevoel is alles wel goed geinstalleerd. Cups draait ok, juiste printerdriver, ik zie jobjes in de spool komen enzo, printer begint te lopen zodra ik iets afdruk uit wat voor app dan ook dus dat gaat ook nog wel goed. En dan tja dan herkent de printer de tekens niet en print ps code. Dan denk ik en ik nog wat vergeten in te stellen ofzo. Zo 123 zou ik het zelf niet weten. Het enige wat ik kan bedenken is komend weekend als ik wat meer tijd heb van voren af aan alle docs maar weer lezen en de printing howto (ontzettend offtopic leesvoer, waarom is er geen mini-cups-howto).

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Misschien denkt CUPS dat de HP laserjet IIIP een postscript printer is (* Buffy gebruikte vroeger in wp5.1 altijd de LaserJet III drivers om postscript bestanden te maken).
Op de specs pagina bij HP (HP LaserJet IIIP and IIID Series Printers - Product Specifications) staat echter dat ie PCL 5 gebruikt.

Probeer eens mbv PPD-O-Matic een nieuwe ppd file te generen voor de ljet4 (google is your friend :)).

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Hebben ze nog meer laserprinters voor 5 euro daar? :)

Verwijderd

Topicstarter
Dawns_sister schreef op 16 september 2002 @ 23:55:
Misschien denkt CUPS dat de HP laserjet IIIP een postscript printer is (/me gebruikte vroeger in wp5.1 altijd de LaserJet III drivers om postscript bestanden te maken).
Op de specs pagina bij HP (HP LaserJet IIIP and IIID Series Printers - Product Specifications) staat echter dat ie PCL 5 gebruikt.

Probeer eens mbv PPD-O-Matic een nieuwe ppd file te generen voor de ljet4 (google is your friend :)).
Ok. Ik had er gisteren al vaag iets van gelezen dat je ook ppd files kunt genereren alhoewel ze dat niet aanraden maar de ppd file van de vendor. Ok nou ik probeer dat wel even straks of aankomend weekend. Ik ben wat moe van mn werk dus als het niet zo vlot dan schuif ik het even naar het weekend :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 09:16:
Hebben ze nog meer laserprinters voor 5 euro daar? :)
Nee helaas! Ik had 1 van de laatsten. Ik werk zelf bij de IT afdeling en wij voerden al geruime tijd HP3P's af. We hadden er 20 a 30 ofzo :)

Eigenlijk 1 van de laatsten had ik mijzelf toebedeeld, ook omdat ik wist dat deze printer nog weinig had geprint. Maaruh nadeel met deze 3p's is dat de toner verrekte duur is.

Verwijderd

Topicstarter
Owkee ik heb ppd-o-matic geprobeerd. Nog steeds no go. Ik wordt er wat moedeloos van, ook omdat ik gewoon geen ervaring met printen onder linux heb. Ik had nooit een printer dus ik heb me er niet in verdiept. Ik dacht dat het een makkie zou zijn maar het is gewoon niet leuk zachtjes gezegd. Kost veel te veel tijd. Afijn.

Ik heb met cups-o-matic een Laserjet 3P w/ps.ppd gemaakt en ik heb nog een laserjet 4.ppd gemaakt. Allebei geven ze hetzelfde resultaat. Weggooien van de oude driver doe ik middels de webinterface van cups en de nieuwe driver voeg ik dan toe door:
/usr/sbin/lpadmin -p LASER -m /usr/share/cups/model/my_laser.ppd -v parallel:/dev/lp0 -E

Iemand nog een idee waar het aan kan liggen ? Zo niet dan kap ik er eerst mee dan begin ik aankomend weekend wel met google doorspitten ofzo.
Pagina: 1