herkenning samsung ddr 512 MB in epox k3a

Pagina: 1
Acties:

• pindaman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03 15:16
Mijn probleem.
Ik heb 512 MB geheugen stickies gekocht merk samnsung type
M368L6423CTL-CB3(dus het goeie CTL en geen DTL)

Mijn mobo geeft echter 256 MB aan.
En dat scheelt toch een hele boel eurootje. :? .
kan het zijn dat epox geen double sided geheugen aankan?
zou wel moeten aangezien er 1GB sticks in moeten kunnen

heeft iemand hier nog ideeen over
of het ultieme antwoord?

mijn systeem
epox k3a
athlon 1800+ @ 1900+(fsb clock)
msi gf4 4200 64mb
768 mg mem(zou 1256 moeten zijn, 2x 512 1x256) alle sticks zijn samsung!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik neem aan dat je het over de 8K3A hebt?
Heb je PC2700 of PC2100 geheugen? 266 of 333Mhz dus?
Als we dat weten zijn we weer wat verder.
Eerste ongeacht wat voor machine het is > Kijk in je BIOS je Memorytimings na en zet je CPU ff terug naar originele snelheid.

Verwijderd

Of doe even een reset van je cmos

• pindaman
ok even wat meer info.,
mobo is inderdaad 8k3a
het geheugen is pc2700 timing op normaal en ook heb ik de cpu teruggezet op 133 fsb.
nog geen verandering.
zometeen even de cmos resetten...

even kijken hoe dat gaat.

bedankt voor de tips

• pindaman
na reset cmos nog geen verandering.
Toch even iets vreemds opgemerkt.

Bij analyse van sisoft sandra...
die geeft de volgende info over de geheuegn module

M3 68L6423CTL-CB3 21E69602 512MB 16x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 upto 167MHz) (CL2 upto 133MHz)

zie 512 MB!!!

toch zie ik bij installed memory bank 1 maar 256 MB.

geheugen zal dus wel goed zijn, ligt het dan toch aan mijn mobo?

• Stinger666
Je hebt dus PC2700 (333Mhz geheugen) Houdt er rekening mee dat bij het plaatsen van drie MEMmodules de snelheid van je geheugen terug wordt gezet naar PC2100!!! :7
DE KT333 Chipset kan namelijk in het geval van de 8K3A geen 3 Modules op 333Mhz aansturen. Hij schakelt deze dan automatisch (alle drie de modules) terug naar PC2100 (266Mhz)

Lekker overclocken wordt dan moeilijker. Het bord is gewoon minder stabiel met 3 modules. Daar kan je bord niks aan doen, is gewoon de chipset. Het is en blijft een superbord; voor de mensen die nu ineens twijfels krijgen over Epox, het is niet het enigste bord met dit probleem.

Maar doordat die timings niet lekker lopen kun je problemen krijgen met de herkenning.
Ik heb zelf ook een 8K3A en Samsung, maar ik heb geen Doublesided modules dus of het daar aan ligt zou ik niet weten.

Heb je al geprobeerd om zonder de module van 256 MB te draaien??? Kijk eens wat tie dan doet?

Verwijderd

Stinger666 schreef op 17 september 2002 @ 14:40:
Lekker overclocken wordt dan moeilijker. Het bord is gewoon minder stabiel met 3 modules. Daar kan je bord niks aan doen, is gewoon de chipset. Het is en blijft een superbord; voor de mensen die nu ineens twijfels krijgen over Epox, het is niet het enigste bord met dit probleem.

Maar doordat die timings niet lekker lopen kun je problemen krijgen met de herkenning.
Ik heb zelf ook een 8K3A en Samsung, maar ik heb geen Doublesided modules dus of het daar aan ligt zou ik niet weten.

Heb je al geprobeerd om zonder de module van 256 MB te draaien??? Kijk eens wat tie dan doet?
Epox maakt absoluut geen 'super'-borden, ze zijn alleen geschikt voor overklokkers.

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 16:50

Unagi

Always aware...

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 15:01:
[...]

Epox maakt absoluut geen 'super'-borden, ze zijn alleen geschikt voor overklokkers.
jij weer :O, epox maakt prima bordjes, ook voor niet oc'ers

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 15:01:
[...]

Ow wijze profeet, leer ons de namen van de goddelijke moederborden in onze geschriften te schrijven en alle duivelse moederborden te verbannen naar de eeuwige vuren, zoals u het ons betuigt. _/-\o_ .

(dat krijg je met napratende mensen, die hun standpunt niet kunnen onderbouwen :O...)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde : bij mij herkend ie de 256ddr niet meer (shuttle spacewalker pc2100 )
De eerst 2 zijn 256 ddr pc 2100 Samsung & 512 ddr pc2100 Samsung .Pc ziet maar 768 ddr (eerste 2 dus) maar in Sandra wel.
Kheb een AK31 v2.0 Shuttle mobo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 16:42:
Ik heb hetzelfde : bij mij herkend ie de 256ddr niet meer (shuttle spacewalker pc2100 )
De eerst 2 zijn 256 ddr pc 2100 Samsung & 512 ddr pc2100 Samsung .Pc ziet maar 768 ddr (eerste 2 dus) maar in Sandra wel.
Kheb een AK31 v2.0 Shuttle mobo.
Ik wil wel 256 samsung/samsung van je overkopen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 16:43:
[...]

Ik wil wel 256 samsung/samsung van je overkopen :)
Nee die Shuttle wil ik wel kwijt...maar dan heb ik geen 1GB DDR meer :'(

• Stinger666
He Farzin, ik wil wel met je een leuke discussie (cq ruzie) beginnen over wat jij van Epox vind. En ik denk dat er meerdere tweakers achter me staan in dit geval. ;)

Jij bent overal met je posts bezig Epox zwart aan het maken. })
Weet je wel wat voor MOBO's er in de servers van de Tweakers.net zitten! Juist jah o.a. Epox! Je moet er gewoon mee ophouden. :r :X

En als je ff goed leest is Pindaman niet de enigste met het probleem. Er zijn ook andere borden met dit probleem. We zijn hier om elkaar te helpen en niet elkaar af te zeiken of een produkt de grond in te boren.

De medetweakers zijn het hier mee eens neem ik aan? >:)

Verwijderd

Stinger666 schreef op 17 september 2002 @ 17:04:
He Farzin, ik wil wel met je een leuke discussie (cq ruzie) beginnen over wat jij van Epox vind. En ik denk dat er meerdere tweakers achter me staan in dit geval. ;)
Sommige, de tweakers die hun FSB op 193 MHz hebben staan, misschien.
Jij bent overal met je posts bezig Epox zwart aan het maken. })
Dat is niet zwartmaken, dat is de waarheid vertellen. Als dàt zwartmaken is, zegt dat meer over Epox dan over mijn posts.
Weet je wel wat voor MOBO's er in de servers van de Tweakers.net zitten! Juist jah o.a. Epox! Je moet er gewoon mee ophouden. :r :X
Aha, dus daarom is deze server zo vaak langzaam. Maar goed, het is onwaarschijnlijk dat het aan het moederbord ligt.
En als je ff goed leest is Pindaman niet de enigste met het probleem. Er zijn ook andere borden met dit probleem. We zijn hier om elkaar te helpen en niet elkaar af te zeiken of een produkt de grond in te boren.
Jazeker. Maar iemand zei dat Epox 'fantastische' moederborden maakte, en dat kan natuurlijk niet zomaar. (sommige) Tweakers meten blijkbaar met twee maten; als iemand een goed woordje over Epox heeft mag hij dat zeggen, maar niet over MSI, want dan komen er weer : r -smileys.
De medetweakers zijn het hier mee eens neem ik aan? >:)
Poll!

• pindaman
ok jongens,
even to the point.
ik heb epox gemaild,
als antwoord kreeg ik dat ik maar "dane elec" modules moest kopen. want die doem het wel..volgens epox dan

en beetje raar aangezien dane elec ook met dezelfde chippies(samsung) werkt, heb ik gehoord.

iemand nog suggesties, ligt dit aan het mobo, of kan het ook dat mijn mobo kapot is(ik wil het deze week testen in een winkel(als het lukt).
beetje lulverhaal houden dat ik denk dat me mobo niet goed is.
als blijkt dat in de winkel wel 512 wordt herkend dan ruil ik het gewoon in(het mobo dan)

maar dat lost niet bij iedereen het probleem op.
keep up the discussion..we komen der vast wel uit.

Verwijderd

pindaman schreef op 17 september 2002 @ 19:39:
en beetje raar aangezien dane elec ook met dezelfde chippies(samsung) werkt, heb ik gehoord.
Jazeker, ik heb Dane-Elec en er staat "Samsung" op.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Primo: geen gezever over Epox is goed of Epox is niet goed, daar gaat dit topic niet over en dat soort gebakkelei doe je maar via een ander kanaal, niet hier.

Topicstarter, heb je de overige DIMM's al eens verwijderd om alleen je nieuwe DIMM te testen om te zien of het BIOS alle 512MB's ziet? Zo nee, doe dat eerst eens. Wat die sisoft string betreft, da's er eentje die uit de SPD komt; niet alle MB's hoeven herkend te worden om zo'n output te geven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• pindaman
Ik heb al geprobeerd te starten met alleen de nieuwe module in eerste slot.
nog steeds 256 mb in de tellerstand.......

ik wordt toch een beetjemoedeloos.....

Verwijderd

heb je al geprobeerd om alleen de nieuwe module in het 2e slot te stoppen?
voor zover ik weet, begint ie alleen te spugen als je er 3x dubbelzijdig in wil stoppen, maar dat doet bijna ieder bord!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Hmm. Ik heb toch ook een 8K3A (niet oc'ed en helemaal stabiel en goed enzo)
met 512MB PC2700 Samsung. Heeft altijd goed gewerkt en doet het nog steeds.
Wat geeft windows zelf (dus niet SiSoft Sandra) aan?

• Stinger666
Sorry Abbadon, ik was niet van plan hier te gaan bekvechten over een mening :)

Pindaman, heb je al op de site van samsung gekeken wat die over die module zeggen?
Misschien handig om even na te gaan of er geen bijzonderheden zijn met deze module :?

• pindaman
ok dan hier de info van de VIA site mbt ddr validation modules.
dan lijkt het dat ik het probleem gevonden heb.

Samsung M368L6423DTL-CB3(type) Samsung K4H560838D-TCB3(chippie) 512 PC2700 2.5
deze word ondersteund.
de M368L6423CTL-CB3 met Samsung K4H560838C-TCB3 wordt niet genoemd.
kan iemand op zijn modules kijken en even aangeven welke chippes/type hij of zij heeft.
dan kan ik wat beter bepalen of het hier echt aan ligt
Pagina: 1