Toon posts:

Raid installeren met Windows XP (abit VP6)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik een raidconfiguratie installeren onder windows XP?

Ik heb op F6 gedruk tijdens de installatie en de diskette aangegeven waar de nieuwste HPT370 drivers op staan. (dit komt overeen met chipset op m'n mobo)
Dat verloopt keurig netjes. En windows ziet 1 HD van 80 Gb (2x 40 gestriped)

Maar nu moet ik op die 80 Gb een partitie aanmaken. Lukt ook. En als ik windows wil installeren op die partitie. (dmv enter drukken op de partitie) Hoor je normaal het scherm te krijgen dat ik de hd kan formatteren als NTF of FAT. Voor beide de mogelijkheid om snel te formatteren of niet. Deze mogelijkheid heb ik niet!

En dus geeft install de foutmelding dat het betandsysteem niet door windows herkend wordt. Blijkbaar moet ik met raid partities VOOR de installatie hebben geformatteerd. Maar hoe doe ik dat dan? Met pqmagic kan ik niet op m'n raid controller kijken.

Stom dat Windows dit niet doet.. iemand een idee?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik Heb dezelfde raid controller op mijn abit kt7a-raid maar daar kan ik wel gewoon partities aanmaken.

Maar maak gewoon in DOS een partitie met fdisk

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
leest Fdisk NTFS?
En kan Fdisk m'n raid controller zien?
Volgens mij beide niet :(

• Sv3n
  • Nu online
Je kunt toch gewoon een fat 32 partitie aanmaken :?
En fdisk ziet je raid setup wel goed hoor

;)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
jij hebt ook HPT370 chipset? Als pqmagic niet bij m'n Raid komt... Dan doet Fdisk dat wel?

• Sv3n
  • Nu online
Als je alles goed hebt ingesteld dan kan fdisk je raid schijven gewoon als 1 schijf zien. de bios van de raid controller word geladen. waarom dat andere prog van je niet wekt weet ik ook niet.

probeer et gewoon

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Mm.. ik zal het gaan proberen. Maar het lijkst me dat er toch een makkelijkere manier moet zijn toch? Fat32 max is toch ook 80 Gb? Tnx anyway voor je hulp.. ga het zeker proberen

Maar ben wel zo eigenwijs te denken dat er een aandere manier mogelijk moet zijn ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 17:05:
leest Fdisk NTFS?
En kan Fdisk m'n raid controller zien?
Volgens mij beide niet :(
Nee, maar das toch ook niet nodig ? (Ah hoewel ook daarvoor heb je tooltjes maar dat bedoel je niet)
Blijkbaar wel anders kon ik mijn RAID-config ook niet * FAT32 formateren (en nog in verschillende partities ook).

Daarna kan je altijd nog converteren naar NTFS als je dat nodig vindt

* indelen met FDISK en daarna met

Verwijderd

Topicstarter
Hoe converteer ik FAT naar NTFS dan?
Met Fdisk kan het niet, Met PQmagic kom ik er ook niet bij. En binnen windows kan het ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met Fdisk en Pqmagic 7.
Beide kunnen ze niet m'n raidcontroller benaderen. :S

iemand nog een oplossing?

Elke keer als ik windows moet installeren moet ik dus EERST m'n hd op m'n normale IDE controller hangen. En het kan dus niet direct vanuit winXP setup... :(

• noNamer
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Beide schijven op een normale controller hangen, dan zero-fillen en dan opnieuw aan je raid hangen en je raid opnieuw opbouwen. Aangezien er dan tenminste echt geen halve informatie meer aanwezig is, zou het dan wel is kunnen werken.

• DarkReuvers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 10:14
Binnen windows kan je binnen schijfbeheer alles configgen inclusief raid 1,2,5 enz. als je maar een dynamic disk aanmaakt

Verwijderd

Topicstarter
Dat is software raid. Krijg je performance verlies aan. Ik wil (als het kan) raid aanmaken in m'n Htp 1.6 bios. (wat gewoon lukt) daarna windows installeren. (dat lukt dus tot het indelen van de partities. Daarna kan ik op enter drukken om windows te installeren op de geselecteerde partitie.

Normaal krijg je dan het scherm van: formatteren als NTFS, formatteren als FAT en nu krijg ik dat niet en dus geeft setup de melding. Harde Schijf heeft onbekende partitieindeling.

De oplossing van NoNamer zou mogelijk moeten zijn denk ik. Maar misschien dat er nog een andere mogelijkheid is. Kan ik niet Pqmagic starten met m'n hpt370 drivers ofzo? zodat ik wel bij m'n HD kom?

• DarkReuvers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 10:14
Naar mijn idee heb je voor software raid niet speciaal een raidcontroller nodig! aangezien je daar alleen een raidset aan kan maken als je een raidcontroller hebt ;)

Verwijderd

Sorry guys, maar al die leuke oplossingen van jullie helpen geen reet!
Als eigenaar van een Abit vp6 weet ik waar het probleem zit.
Dat gezwam over fdisk en pqmagic heeft geen enkele zin.

chazer je moet in de bios van je raid-controller zijn.
Je hebt daar als het goed is ook je Raid 0 aangemaakt, je kan daar ook je schijven formatteren. Hiermee is je probleem opgelost!

By the way: fdisk kan niet omgaan met NTFS en zeker niet met NTFS 5 (wat XP dus gebruikt)
Verder kan PQmagic inderdaad omgaan met NTFS 5, maar dat kan alleen PQMagic 7.

Ik hoop dat je hier meer aan hebt.

Mocht het nog niet lukken, breek dan eerst je raid set!

Verwijderd

Topicstarter
M'n HD formatteren binnen m'n RAID bios zou de PERFECTE oplossing zijn ja. Maar volgens mij lukt dat niet in die bios, kan ik alleen raid's maken, verwijderen, en hd's als boothd selecteren enz. Zal vanavond even zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Niets van dit alles heeft geholpen. Nog enige nuttige oplossingen?
Pagina: 1