[VB] Probleem met DataEnvironment onder W98/W95

Pagina: 1
Acties:

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo

Bij het uitvoeren van mijn programma krijg ik onder W98/W95 devolgende foutmelding:

code:
1
Multiple-step OLE DB operation generated errors" When opening ADO Connection.

Deze fout treed op vanaf het moment het programma gegevens wegschrijft in de database en andere gegevens terug ophaalt om deze af te drukken door middel van een datareport. Voor deze verbinden met de database gebruik ik een DataEnvironment.

Nu ben ik al eens gaan zoeken op de site van Microsoft met deze pagina als resultaat:

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q269495

Ik heb hun oplossing geprobeerd, maar zonder resultaat.

Op mijn ontwikkelingsmachine werk ik met W2k waarop het zonder problemen draait.

Heeft iemand hier misschien reeds ervaring mee en een oplossing hiervoor?

• Blacksnak
Sorry voor topic nu al te schoppen maar heeft niemand ook niet een idee? Eventueel een denkpiste die ik kan volgen (die ik waarschijnlijk over het hoofd zie..)

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Nieuwste MDAC al geïnstalleerd?

• Blacksnak
Had ik nog niet gedaan. Heb dus meteen MDAC 2.6 SP2 geïnstalleerd maar krijg dezelfde foutmelding. Het enige verschil is dat deze foutmelding nu in het nederlands verschijnt

Nog iemand een mogelijke oorzaak? Ben wat aan het prullen geweest met instellingen en dergelijke maar niets lijkt te helpen.

edit:

Ook nog snel even melden dat ik werk op een Access Database die lokaal op de computer aanwezig is.

• Blacksnak
*Schopje*

Echt niemand die hier ooit problemen mee heeft gehad of een mogelijke oplossing weet? Ik zou dit echt aan de praat moeten krijgen!

• Paulstartrek
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11-2005
Al weet ik de oplossing voor je probleem niet, ik denk dat ik wel weet waar je moet zoeken.

Ik heb hetzelfde soort probleem gehad bij het aanroepen van excel 2000 ipv excel 97. Dit bleek simpelweg te komen doordat het programma standaard de excel97 library include ipv de benodigde excel 2k library. Misschien kan je even gaan zoeken bij of in de gebruikte libraries of er nog een verwijzing naar win2k staat ipv win98.
Misschien kan het ook liggen aan de versie van de access database?
Ik hoop je hiermee iets geholpen te hebben.

• Blacksnak
Ik heb eens gekeken maar nergens kan ik iets terugvinden over een eventuele verkeerde library.

Bedankt voor je reactie Paulstartrek

Ik maak enkel een verbinding met de Access-database, iets wat blijkbaar niet wil lukken onder W95/98 maar wel onder W2k. Om de gegevens eerst op te slaan maak ik gebruik van gewone recordsets en dit werkt wel correct onder W95/98. Enkel de verbinden met behulp van de dataEnvironment wil niet lukken onder W95/98. Deze vervangen door recordsets is naar mijn mening niet mogelijk omdat deze DE nodig is om mijn rapport van gegevens te voorzien.

Volgens mij ligt het probleem daarom niet bij een aangesproken library denk ik. Ook de versie van Access kan normaal het probleem niet veroorzaken omdat het wel correct werkt onder W2k.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
ook Service Pack 5 geinstalleerd. Deze bevat namelijk de drivers om met een Access2000 databank te communiceren.

Met wat maak je uw rapporten? Ik heb nog rapporten van gegevens laten voorzien dmv recordsets hoor.
Ik maakte toen mijn rapporten met Crystal Reports.

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Blacksnak
Laatste SP die ik heb is 4. Ben 5 nu aan het downloaden. Maar mocht daar het probleem liggen, waarom werkt het dan perfect op W2k-machines?

Ik maak mijn rapporten met DataReports (zit ingebouwd in Visual Basic module). Ik maak die normaal ook met recordsets maar in dit geval zit ik met, zoals ze het in Access benoemen, een subrapport. Volgens de voorbeelden van Microsoft zelf zou dit enkel fatsoenlijk werken met een DataEnvironment.

Verwijderd

Mijn ervaring met Multi-step OLEDB errors is dat ze meestal optreden wanneer er verkeerde gegevens in de database worden gestopt (UPDATE, INSERT).
Wees er dus zeker van dat je code die gegevens wegschrijft 100% correct is.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Laatste SP die ik heb is 4. Ben 5 nu aan het downloaden. Maar mocht daar het probleem liggen, waarom werkt het dan perfect op W2k-machines?
omdat in W2000 reeds de Access2000-drivers zullen geimplementeerd zijn waarschijnlijk ...
Ik maak mijn rapporten met DataReports (zit ingebouwd in Visual Basic module). Ik maak die normaal ook met recordsets maar in dit geval zit ik met, zoals ze het in Access benoemen, een subrapport. Volgens de voorbeelden van Microsoft zelf zou dit enkel fatsoenlijk werken met een DataEnvironment.
ach, met subrapporten heb ik geen ervaring ...
Maar dat lijkt mij ook wel enigzins logisch aangezien je Child-commands hebt in een Data-environment ...

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Blacksnak
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 15:01:
Mijn ervaring met Multi-step OLEDB errors is dat ze meestal optreden wanneer er verkeerde gegevens in de database worden gestopt (UPDATE, INSERT).
Wees er dus zeker van dat je code die gegevens wegschrijft 100% correct is.
Kan deze fout ook voorkomen bij het ophalen van gegevens? Want ik haal er enkel de gegevens mee op uit de database.

Verwijderd

Blacksnak schreef op 18 september 2002 @ 15:25:
[...]

Kan deze fout ook voorkomen bij het ophalen van gegevens? Want ik haal er enkel de gegevens mee op uit de database.
Volgens mij komt het alleen voor bij write operaties. Heb je al eens een keer een repair van de database gedaan.

Waar ik ook nog aan zat te denken, is dat het iets met datums kan zijn. Deze verschillen wanneer je de landinstellingen anders zijn (misschien verschillend tussen je W98 en W2K bak?), waardoor Access ze misschien niet meer als geldige data herkent (beetje ver gezocht maar je weet het maar nooit ;) ).

Verder weet ik dat multi-step oledb's optreden wanneer er iets in in meerdere trappen gebeurt (dus cascading, of iets met join's). Ik hoop dat je wat aan hebt :) .

• Blacksnak
Verder weet ik dat multi-step oledb's optreden wanneer er iets in in meerdere trappen gebeurt (dus cascading, of iets met join's). Ik hoop dat je wat aan hebt
Ik denk ook dat ik eerder in die richting moet zoeken. Alleen is het dan vreemd dat het wel werkt op W2k.

Ik blijf zoeken...

Verwijderd

Weet je trouwens wel zeker dat je geen write operaties doet? Een DataEnviroment doet heel veel werk 'stiekem' achter de schermen. Zodra je bijvoorbeeld met de cursor uit een textbox die 'gebind' is aan de enviroment gaat ( een leave event dus), dan gaat hij al het veld in de DB updaten.

Mijn ervaring met een DataEnviroment is dat het in het begin leuk en snel werkt, maar uiteindelijk alleen maar meer tijd kost. Misschien ook iets om over na te denken ;) .

• Blacksnak
Ja, ben ik zeker van. Alle gegevens van het form worden eerst in de database opgeslagen mbv recordsets (mijn normale manier van werken) en na een druk op de printknop gebruik ik pas een DataEnvironment om de gegevens uit de database te halen en deze naar het DataReport te sturen.

edit:

Ik zou trouwens niet weten hoe ik dit kan verwezenlijke zonder gebruik te maken van een DataEnvironment. :'(
Mocht er iemand weten hoe een subrapport te maken zonder gebruik te maken van een DE, mag hij/zij het ook altijd melden. Zou me veel problemen besparen. Ik heb het reeds geprobeerd met een gewone Recordset maar dit lukte niet.

• Blacksnak
Echt niemand die meer ervaring heeft met het maken van complexere rapporten met behulp van DataReports?

(wordt blijkbaar minder gebruikt dan ik dacht :( )

Verwijderd

Misschien moet je eens naar een andere rapportage-tool kijken.
Zelf gebruik ik altijd ActiveReports http://www.datadynamics.com/activereports/
Ook maar ik nooit gebruik van de DE maar van een ADO-connectie. Alles unbound dus!

• Blacksnak
Probleem opgelost. De DataEnvironment kon onder W98/W95 blijkbaar niet goed overweg met de standaard NULL-waarden in een record. De lege velden ff opvullen met "" was genoeg om het beestje aan de praat te krijgen.

Toch bedankt voor de hulp
Pagina: 1