Toon posts:

[Linux] Kan Linux dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoort dat Linux dit MISSCHIEN kan, voordat ik het wil gaan doen wil ik zeker weten dat het wel mogelijk is.

Het probleem:

Ik wil in een netwerk 2 chello kabel modems plaatsen zodat de "load" gebalanceert wordt. "Load balancing" dus.

Er bestaan wel hardware routers waarmee dit gaat echter ik hoorde in het netwerk forum dat dit misschien ook zou gaan met een pc met Linux erop.

De vraag is dus: Kan dat en wat heb ik nodig (welke Linux versie) en wat voor hardware bv.
Ik dacht aan hardware zelf een oude pc (Pentium200 ofzo) met daarin dus 3 netwerk kaarten, 2x chello en 1x 100mb voor naar de switch.

Jullie meningen graag.......

Verwijderd

Denk dat dat wel kan. Meer info vind je op http://www.lartc.org/howto/ . 3 nics + p200 zal daarvoor wel voldoende zijn.

Verwijderd

Dit kan linux best, maar wil je load balancen of trunken? Dus de snelheid in principe verdubbelen?

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Het kan niet met Chello. Je zult hiervoor een eigen IP-range (bijvoorbeeld C-klasse) voor nodig hebben. Je kan dan met een routingprotocol (OSPF, RIP, BGP) gaan werken. Dat kan ook met Linux dmv routing-software (routed, zebra, gated). Echter, je zal niet zo gemakkelijk aan een IP-range komen en je zal het nooit voorelkaar krijgen dat chello deze range over hun netwerk routeert.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het enige wat je dan kunt doen is je connecties over 2 verbindingen verdelen. (in jou situatie dan met chello en hard of software). Je kunt niet plotseling 1 bestand met 32K uploaden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Hoewel dit in theorie voor een deel misschien wel kan (vraag het me af), zou ik je er ook op willen wijzen dat Chello hier waarschijnlijk niet op rekent, en ook al is het niet verboden, het me totaal niet zou verbazen wanneer je hiermee allerlei problemen veroorzaakt in hun netwerk.

Ik zeg dit omdat ik van Kees weet dat toen hij tegelijk ADSL en Kabel had via de Universiteit Twente (en daar zitten capabele sysadmins, geloof me), deze constructie loops wist te veroorzaken in een van de UT of Essent-routers waardoor deze steeds crashte.

Pas nadat ze er achter kwamen hoe dit ongeveer kon komen hebben ze iedereen gematched die zowel kabel als ADSL had (zijn natuurlijk niet veel mensen), al die mensen gebeld, en daarna was het probleem verholpen :)

Btw. Dit kwam dus niet door een misconfiguratie van Kees z'n forwarding systeempje (die kon nl. schakelen tussen de verbindingen als eentje uitviel), maar puur omdat er in de routers absoluut niet op gerekend werd dat bepaalde situaties konden voorkomen.

'k waarschuw maar even :)

P.S. Evenzo is het mij een keer volkomen per ongeluk gelukt om het hele kabel@UT netwerk plat te krijgen door een [bepaald soort] tunnel te starten naar een ander kabelmodem (met een verouderde versie van die software). Had ook gewoon moeten kunnen, maar no go dus. We kwamen er pas veel later achter dat wij dit naar zeer grote waarschijnlijkheid hadden veroorzaakt (oops |:( )

Zal niet te specifieke info geven voor het geval mensen denken dat dat leuk is ofzo, want het kan ws. nog steeds :)

Verwijderd

Topicstarter
Het belangrijkste is dat de load gebalanced wordt.(het wordt in een prive omgeving gebruikt, niet zakelijk)

De opzet is als bv 1 pc aan het downloaden is en een andere gebruiker wil gaan online gamen dat dan de capaciteit verdeeld wordt zodat ze geen last van elkaar hadden. Dus net alsog iedere pc apart op internet zou zitten.

Er komen dus 2 chello abaonnementen met 2 modems van chello op 1 netwerk mbv een router/switch (er zit nu dus maar 1 chello modem op met een router/4poort 100switch).
Het zou leuk zijn als de snelheid omhoog ging maar dat is niet het belangrijkste, ik hoopte dat met het downloaden via een dowload accellerator dit gebeurde omdat ie toch al gesegmenteerd download en zo sneller zijn bestandjes kan ontvangen. Versturen weet ik dat ik dat kan vergeten. Zoals al vermeld het belangrijkste is dat het gebruik eerlijk verdeeld wordt over de 2 lijnen.
Hij moet eigenlijk dit doen wat dit apparaat claimt te kunnen: http://www.nexland.com/turbo.cfm

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:31
Ik ben ook op zoek naar deze constructie. Wil namelijk twee TU Delft PPPoE inbelverbindingen in 1 servertje stoppen om zo de downloadsnelheid te verdubbelen (naar 200 mbit :P). Het moet kunnen, ik weet dat ze ergens anders in een studentencomplex ook zo'n constructie hebben, alleen de technische details weet ik niet. Binnenkort ga ik wel eens op zoek.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik weet dat he tin principe softwarematig mogelijk is.
Bundelen zoals bij bijv. ISDN zal niet lukken.
Maar als je Kazaa via de ene lijn aan het uploaden is, kan jij lekker via de andere
CS'en. Ik ken iemand die heeft 3 of 4 modems aan de gang.
De gateway pingt via de 3 verbindingen je destination en kiest de snelste.
Hij doet dit dacht ik met Wingate Pro ofzoiets..

Actions speak louder than words

Verwijderd

Hmm, het lukt mij wel om (wel meerdere bestanden, lukt niet met 1 bestand) op gewone snelheid (400 kbps) te downloaden met 2 netwerkkaarten (en 2 kabelaccounts). Maar dan was mn computer niet echt stabiel meer, dus ben ik daar maar mee gekapt :D

Verwijderd

Op tldp.org, [the linux documentation project, formal linuxdoc.org] in de advanced routing howto, wordt zo'n situatie uitgelegd & gebouwd. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, tis maar een tip.
Pagina: 1