[beos/linux] uitproberen

Pagina: 1
Acties:

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik wil graag op mijn windows pc ook aan linux en beos werken.

nou dacht ik, ik kan met een hdd-bracket (zo heet dat toch) daar dan linux enzo op uitproberen met wisselbare schijf.

want bij het booten kan ik kiezen waar ik van af wil a: ide-0 ide-1
enzo

nou is mijn vraag werkt dat als ik booten wil op ide-1 (het 2e ide kanaal) met BEos en linux distros.

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 14:35
Ehm... zou gewoon multibooten op 1 HD niet een stuk minder omslachtig zijn? :?

Verwijderd

Niet helemaal het antwoord op je vraag, maar je zou het ook kunnen proberen met VMWare of een soortgelijk programma. Zoiets is prima geschikt als je een OS wilt uitproberen.

En als het zou bevallen dan kan je altijd nog over gaan op echt installen.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
Platypussy schreef op 16 september 2002 @ 13:59:
Ehm... zou gewoon multibooten op 1 HD niet een stuk minder omslachtig zijn? :?
Of meerdere hd's natuurlijk. Je hoeft in ieder geval niet fysiek de harddisk te wisselen. Met een bootloader als lilo, grub of bootmagic kan je gewoon verschillende os'en booten. Je krijgt dan tijdens het opstarten een menuutje waarin je je besturingssysteem kan kiezen.

• gp500
  • Niet online
de hdd's die ik er nu in heb wil ik niet weer over de kop halen. (de eeste schijf is ene opslitsing van 2,5 en 8 gig windows c: en e: m'n raid is d: (:? dat is gewoon zo)

maar het zou dus wel makkelijk en willen werken met een verwisselbare schijf
op het 2e ide-kanaal. (welk station word dat dan afwachten :P :Y) )

gewoon een 1 of 2 2e hands 4-10gig hdd('s)

Verwijderd

gp500 schreef op 16 september 2002 @ 16:00:
de hdd's die ik er nu in heb wil ik niet weer over de kop halen. (de eeste schijf is ene opslitsing van 2,5 en 8 gig windows c: en e: m'n raid is d: (:? dat is gewoon zo)

maar het zou dus wel makkelijk en willen werken met een verwisselbare schijf
op het 2e ide-kanaal. (welk station word dat dan afwachten :P :Y) )

gewoon een 1 of 2 2e hands 4-10gig hdd('s)
BeOS PE kun je om te beginnen gewoon installeren onder windows en draaien in een zgn swap file van 500 MB. Hier kun je 'm downloaden en dit is meteen ook de site waar je alle drivers en programma's kunt ophalen die je (eventueel) nodig hebt. Na het installeren moet je alleen nog ff een bootdisk aanmaken (binnen 2 tellen gebeurd, met het 'makebootdisk' programmaatje ;) ) en draaien maar! :)

Als je wilt kun je 'm later alsnog op een 'eigen' partitie zetten vanuit BeOS zelf. :)

btw.. als je ctrl+alt+shift indrukt en op het be-menu klikt krijg je een verborgen submenu met vensterlayouts (MacOS 9, AmigaOS, Windows). Werkt misschien wat makkelijker als je windows gewend bent) :)

• gp500
  • Niet online
ik heb Beos alens geprobeerd maar zoals er staat wil ik alleen weten of
een hdd-bracket op het 2e ide-kanaal werken wil, dus booten met BEos, linux en misschien andere os'en. ;)

ook met installeren hoop ik geen probleem.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
Mijn ervaring met die hd brackets is overigens wel dat ze bij regelmatig wisselen snel de geest geven. Bij de meeste van die dingen werkt het slotje als contact. Dat contact wordt bij regelmatig gebruik erg snel brak. Als het slotje open staat dan komt er geen stroom naar de hd. Als zo'n slotje brak wordt krijg je om de zoveel tijd dat even de stroom van je hd gaat en dan weer erop, waardoor dat ding weer moetopspinnen enzo. Lijkt me sowieso ook niet zo bevorderlijk voor je hd's. Ik heb (thuis en op het werk) vele verschillende van die brackets gebruikt en stuk voor stuk worden ze vrij snel brak. Een 'oplossing' is af en toe wat contactspray in het slotje spuiten, dan blijft ie het weer een tijdje doen, maar een echt handige oplossing vind ik het niet.

• gp500
  • Niet online
bedankt ik ben ook van plan een degelijken te nemen.

maar nu weet ik nog steeds niet of het wil werken met een bracket op het 2e ide kanaal.
dus booten met een os als ik bij het opstarten aangeef dat daar mijn bootable schijf zit.
Pagina: 1