Beste keus HDs voor beeldbewerking

Pagina: 1
Acties:

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 22:54
Ik wil raw DV images naar mijn HD gaan kopieren via firewire en dat dan met bijv. Premiere gaan bewerken om het uiteindelijk te encoden richting MPEG/DivX.

Wat ik me afvraag: Om hier een beetje comfortabel mee te kunnen werken, wat heb ik dan voor HD(s) nodig? Kom ik weg met zo'n IDE WD met 8MB cache of moet ik voor standaard 7200rpm IDE schijven (Maxtor of IBM ofzo) gaan en die in RAID0 met elkaar zetten? Of kan ik dit soort werk alleen relaxed doen met SCSI-schijven?

Ik heb hier geen ervaring mee dus iedere tip is welkom :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je budget is natuurlijk belangrijk, maar een WD 8 mb schijf van 7200 toeren moet genoeg zijn, raid hoeft niet. Voor dit mass storage is IDE erg geschikt, scsi is wel erg duur per MB, en je hebt flink wat MB's nodig. Ik neem aan dat je hem naast je huidige schijf gaat hangen.

specs

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Neem iig geen IBM, dan ben je elke 2 maanden je data kwijt.
En videobewerking is veel met grote bestanden dus met 2MB cache zit je wel goed, die 8MB merk je vooral met veel kleine bestanden.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 22:54
Dat valt me dan weer mee :) Ik dacht altijd dat het nogal veel harddiskverkeer met zich meebracht, maar blijkbaar zijn de ATA100/133 schijven daar tegenwoordig op voorbereid.

Bedankt voor de hulp!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het geeft toch ook veel harddiskverkeer? Mijn Maxtor D740x Liquid doet gem >50MB/sec dus dat zit wel goed.

SCSI zou idd beter zijn, maar das veel te duur neem ik aan. En RAID0 is ook beter, maar das ook >2x zo duur. Tis was je er voor over hebt. :)

Oh en het verschil tussen ATA100 of ATA133 merk je niet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf een WD 120GB schijf met 8MB cache. Met Pinnacle Studio loopt dit als een trein als ik DV capture. Formatteer hem wel met NTFS als je bestanden van meer dan 4GB wilt hebben, en gebruik 64K NTFS clusters, da's sneller (dan schrijft ie blokkies van 64K weg ipv 4K). Zeker met die grote transferrate van DV is dat sneller (ik heb het zelf getest t.o.v. 4KB).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Ik zou 2 (of meer :P) WD schijven met 8 MB cache in een RAID 0 (of hoger bij meerdere schijven)... Performance gegarandeerd ;)
Pagina: 1