Toon posts:

Pc doet niets meer, kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik mijn broertje een weekend alleen, gelijk trubbels. Hij heeft geprobeerd een cd-rom speler aan de voeding aan te sluiten terwijl _mijn_ GLOEDNIEUWE pc nog draaide 8)7
Gevolg, een klik en de pc ging uit. Nu doet dat ding dus niets meer. Tenminste, als ik 'm aanzet krijgen de fans een halve seconde ofzo een stroompje, ze geven net een tikje en that's it.
Als ik vervolgens de spanning er af haal d.m.v. de knop op de voeding, hoor ik na een paar seconden heel zachtjes een soort van 'pfiew' geluidje ofzo, ik kan niet echt achterhalen waar het vandaan komt.
En nu? Is dat ding verrot? Dit is zeker sluiting geweest. Met een andere voeding aangesloten gebeurt er helemaal niets. Alles is overigens geaard en piekspanning beveiligd.
Ik ruik niets verbrand ofzo en ik zie ook niets geks.
Moet ik het nog proberen door het helemaal uit elkaar te trekken of kan ik gelijk terug naar de winkel voor garantie? - Ik kan een engelenbekje opzetten als geen ander -
Los nog van het feit dat er iemand na vandaag wat moeilijker loopt :(

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:50

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Probeer of je kan uitsluiten wat het al dan niet is, heb je al geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten?

Als ie dan wel netjes opstart kan je in ieder geval weer ademhalen... Vervolgens een voor een alles aansluiten tot je er achter komt wat de boosdoener is.

Hmm, je zegt dat er een piekspanning beveiliging opzit, misschien moet je op een knopje drukken om deze weer "aan" te schakelen (sommige van deze beveiligingen zorgen dat een contact losschiet, deze knop verbindt dat contact weer).

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die piekspanning is er niet uitgevlogen, hij krijgt nog wel stroom. Toen ik net opstartte zonder cd-roms ging hij wel aan zonder beeld en begon het stinken, dus er is in ieder geval wat doorgefikt. Ik ga morgen wel terug, hier ga ik niet verder mee rotzooien.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik denk dat dit je broertje geld gaat kosten :P
Lijkt me een kapotte voeding, waarschijnlijk is er een elco uitgevlogen oid...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38

Sebazztiaan

sebas!

Dit heb ik ook gehad, bleek de Voedingstekker op het moederbord niet helemaal lekker vast zat. Wat ook wel eens wil helpen is de stekker achter in je voeding(220V~) even los te maken, je voeding 'reser' zich zelf dan en dan maar hopen dat het goed gaat.

Al een andere voeding geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie deed het helemaal niets met een andere voeding,terijl de originele voeding nog wel een beetje stroom naar de fans stuurde, dat tikje van de fan nl. De voedingsstekker is er al meerdere keren uit geweest, maar volgens mij is dit niet een voedingskwestie, meer iets op het mobo. Het stinkt nu in ieder geval, dus ik durf eigenlijk niet verder te rotzooien, er zit ook een berg hardware in waar ik geen garantie op heb.
Enne, van een kale kip kan je niets plukken, dit gaat mijn broertje eerder een been en een jaar dienstbaarheid kosten.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Valt er aan het mobo zelf ook niets te zien dan? Vooral als het gaat stinken, zou je eigenlijk een doorgebrand chipje/opengesprongen elco/zwartgeblakerd iets moeten kunnen zien.

Ik heb zelf ook zoiets gehad, fans gingen even aan, powerledje knippperde even, maar verder niets. Zie Moederbord kapot...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heb je m al ffies kaal geboot: alle niet-essentiele hardware (geluidskaart, cd/dvd/cdrw andere troep er uit en dan booten?

Ga maar eens uitzoeken of de verzekering dit dekt, misschien wel?!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, nu dus toch maar een keertje kaal geboot. Geen beeld, alle 4 de ledjes (MSI) blijven rood en een fikse meur rond AGP en CPU1 (als in 0 en 1). Die cd-rom spelers doen het niet meer in een andere pc, dagdag, mijn G550 weigert ook elke dienst maar in ieder geval lijkt de voeding nog okee.
Ik zie op het mobo geen gekke dingen
Dit is goed K met Stoofpeertjes en verder houdt ik het voor gezien, ik ga wel terug, ik heb dit ding net een maand en doe wel alsof ik het allemaal niet snap.
Ik ben slecht, ik weet het.

Een geluk bij een ongeluk is dat ik net voor het weekend al mijn belangrijke data (6000+ mp3tjes, 18Gb leech) netjes heb gemirrored op een andere machine.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:50

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Ik zou me in ieder geval gaan afvragen wat die piekspanningbescherming is, want die lijkt niet echt super te werken als er meerdere onderdelen niet meer werken...

Of beschermen ze alleen tegen de pieken van het elektriciteitsnet :?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
In principe wel, dat zijn van die beveiligde stroombakjes. Je kan moeilijk verwachten dat die dit soort stommiteiten afvangen, nietwaar?

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Als je dit zelf wilt oplossen zou ik het volgende doen:

bios resetten;
alle kaarten eruit halen behalve je video kaart;
alle I/O apparaten, HDD, cdrom, FDD, enz. eruit halen;

in principe dus echt met het minimale op starten,

probeer eens ander geheugen erin te pluggen,

cpu er een keer in en uit,

vervang eventueel de video kaart door een oude pci video kaart,

plug al je shit die je eruit heb gehaald in een andere pc zodat je kan checken of ze het daar nog goed doen.

probeer zo erachter te komen wat kapot is, of het misschien gewoon opgelost is.

werkt het allemaal niet, pak dan een hele oude zware monitor, zet je broertje op een stoel, en mikken maar ;)

iig erg veel succes

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Ik ben slim en geef mijn broertje een eigen pc >:)
Maar dat mobo is te claimen hoor. Fikt weleens iets vakers van msi af en die matrox is ook wel te claimen joh waar heb je de hardware gekocht trouwens?

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 17:10
Hopen dat je moederbord niet aan diggellen :-P is.

Verwijderd

Dit is echt K*T voor je ik meen het :(

Systeemkast Chieftec DA-01B-D (black)
Voeding Antec TruePower 480P
Moederbord MSI K7D Master-L Dual Socket A
Processor(s) 2x AMD MP 1800+
Geheugen 2x 512MB DDR333 Dane Elec
Hard Disk(s) Maxtor 80GB UDMA133
Videokaart(en) Matrox Millenium G550
Monitor(en) AOC 9GlrsA
Brander(s) Lite-On 40x12x48
SCSI nog niet ;-(
Speakers via mijn Nikko NA-1050 naar 2x Philips 4-weg 100W
Geluidskaart(en) Hoontech/ST Audio DSP 24 Value met Expansion Bracket
Netwerkkaart(en) Onboard Intel
FireWire nope, wel USB 1.1 en 2.0
Muis Logitech Cordless Desktop Pro
Toetsenbord Logitech Cordless Desktop Pro
Scanner(s) HP ScanJet 5200C
Printer(s) HP Deskjet 930C
Temp CPU/Case Stressed (room 20+C, Volcano 7+ LOW, casefans LOW), CPU1 41, CPU2 61, northbridge 32
CPU cooler 2x Thermaltake Volcano 7+
Casefans Enermax 3x 80, 1x 92, no-name 1x 80, 2x 35
Internetverbinding Quicknet Power Plus (1 Mbit...), via RH7.2 p133 routertje
Operating System Windows 2000
Extra Recom rounded Yellow IDE kabeltjes, AS3, modje in de pijplijn

Toch wel zonde als dat allemaal gaar is _/-\o_

Verwijderd

Als een minderjerig persoon iets vernielt, dan zijn zijn (toevallig dus ook jouw) ouders wettelijk verantwoordelijk. Die moeten dus de schade betalen en maar zien hoe ze het van je broer terugkrijgen. (Als ze niet willen betalen kun je ze ook nog voor de rechter slepen) :9 Misschien kun je dus via hun WA-verzekering de schade claimen als de winkel er niet intrapt .

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik ga zo ff terug, ik zal het resultaat wel weer hier neer gooien. Overigens, inmiddels had ik de volgende temps al bereikt, dus, extra zuur. Ik heb mijn specs nog niet bijgewerkt.

Temp CPU/Case Stressed (room 20+C, Volcano 7+ LOW, casefans LOW), CPU1 39, CPU2 42, northbridge 30

En dat kale opstarten heb ik dus al geprobeerd, maar dan gaat ie gewoon stinken als een gek.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:05

Ankh

.Howdy

als ie gaat stinken dan kan het iig paar dingen zijn CPU door gefikt of de chipset op de mobo is kapot, maar ik ga voor het eerste iig. heb hetzelfde gehad.. aleen daar kwam het dus niet door een broertje.. bij mij het fout nog steeds niet bekend.. maar mobo werkt nog steeds :)
als je speaker aan sluiten komen er dan geluiden uit (piepjes)?

die pfiew van je voeding die je hoort is het ontladen van de voeding, doen ze allemaal. zodat er geen stroom/voeding meer op je systeem staat

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook het vermoeden dat het CPU1 (als in 0 en 1) is, want daar komt de stank vandaan. Het zou in ieder geval dikke vette mazzel zijn.

Gotties, ik heb de hardware grotendeels gekocht bij Botman Multimedia in Hoorn. 'Gewoon' een shop bij mij in de buurt, mede om in dit soort gevallen dingen snel te regelen. Bovendien kan je door met de prijslijsten van de Pricewatch te wapperen bijna overal de prijzen aardig omlaag krijgen. De voeding en de inmidddels 5 Enermax fans komen bij Perfect Systems vandaan. De Hoontech bij Studio De Dijk in Alkmaar.

Trouwens, ik werd net wel toppi geholpen daar. Ik hoor morgen of ze het gelijk kunnen vinden en ze gaan gewoon vervangen wat kapot is. Hulde! _/-\o_

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 11:52:

Trouwens, ik werd net wel toppi geholpen daar. Ik hoor morgen of ze het gelijk kunnen vinden en ze gaan gewoon vervangen wat kapot is. Hulde! _/-\o_
Gratis? :)

Verwijderd

Topicstarter
In principe wel. Het enige waar ik geen garantie op heb is de G550. Dus als die dood is heb ik een goede reden om ergens een Parhelia vandaan te scharrelen >:)
Ze hoefden niet eens te weten hoe of wat. "We gaan kijken wat er fout zit en dan zorgen we dat het zo snel mogelijk in orde komt".
Als ze dit zo regelen weet ik niet of ik ooit nog ergens anders koop 8)7

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:05

Ankh

.Howdy

damn botman is een goeie zaak daar zou ik eigenlijk mijn eerste eigen pc kopen :) alleen waren ze iets te duur in mijn opzichte.... --> maar ze wisten wel waar ze van praten.. en dat schort nog al vaak bij sommige mensen

Verwijderd

Topicstarter
Welnu, een kleine update in de stand van zaken. Mijn vrienden van Botman hebben alles nagekeken en wat blijkt nu, de cd-writer en het mobo zijn kapot. De cd-writer is geen probleem, die wordt gewoon vervangen, maar het mobo is nog tricky.
Ik heb nl. de northbridge HSF vervangen door een Zalman sink. Die sink kon ik vastmaken met pootjes, maar ik zat zo te klootten met die dingen dat ik het met de bij de Zalman bijgeleverde thermal adhesive heb vastgelijmt.
Dus, nu wordt door Botman al voorzichtig aangegeven dat ik daardoor de garantie op mijn mobo verspeelt heb/ zou kunnen hebben.
En dat zou wel jammer zijn, want die is niet goedkoop. Ik ga zo wel ff MSI contacten en kijken wat zij er van zeggen.
K##!

Verwijderd

Topicstarter
Een bewuste kick om dit topic netjes af te sluiten.

Mijn vrienden van Botman hebben het mobo opgestuurd naar hun leverancier die het vervolgens naar MSI heeft gestuurd. Al met al zijn er dus heel wat weekjes overheen gegaan, maar nu weet ik waar ik aan toe ben.
Het mobo is vanuit MSI naar de leverancier gestuurd, en deze hebben het weer opgestuurd naar Botman. Echter, toen de doos daar werd opengemaakt, zat er geen K7D Master-L in, maar een ECS bordje!
Goed, of het nu een garantiegeval was of niet, er wordt een heel nieuw mbo geregeld, omdat niet meer te achterhalen is wat er met de mijne is gebeurd. :+
Dat is mazzel!
Verder, ik heb destijds gelijk een ie-meel naar MSI gestuurd, maar daar heb tot op heden niets van gehoord, slecht, echt slecht...
Pagina: 1