PC valt uit bij benchmark @ 150 FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hey

als ik m'n FSB op 150 mhz instel, loopt alles perfect, maar als ik 3D mark run, gaat m'n PC opeens uit na ongeveer een minuut. Enige oplossing is dan stekker er ff uit, en weer erin.

Aan warmte kan het niet liggen, m'n P III is gekoeld met een Volcano 7+, 40 mm fan op chipset, 80 mm fan op videokaart, rounded IDE kabels, een casefan in m'n sidepanel, casefan vooraan, achteraan en bovenaan. CD drives losgekoppeld, alle PCI kaarten eruit, maar nog steeds valt ie gewoon uit. CPU = 26°, system = 22°.

Vcore van m'n CPU is 1.9V, als ik 'm wat lager instel hetzelfde probleem.

Ik heb ook gedacht aan het geheugen, die is niet rechtstreeks gekoeld. Het is 256 + 128 MB SDR-SDRAM. Als ik het 128 MB reepje eruithaal hetzelfde probleem.

Misschien ligt dit aan de voeding, maar het lijkt me toch sterk. Wel ff vermelden dat het nu een gewone standaard 300W voeding is, de kwaliteitsvoeding die in m'n Audi XP zat is stukgegaan.

Iemand een idee ? Search heeft ook nix opgeleverd

Steve aka Jupiler

O ja, m'n gedetailleerde specs: http://got.duck.ath.cx/system/index.php?usr=1776

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Heb je no name geheugen???

Ik draai al een jaar P3 1000@1125 (150 FSB) met goed geheugen (Infineon).
Toch blijft het raar dat je pc uit gaat.

Wel goed van je dat je alles gestript heb.

De klacht die jij hebt klinkt als een kortsluiting, misschien ligt het toch aan je voeding.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dat 256 MB reepje is Dane-Elec, dus dat zit wel goed, nooit problemen mee gehad.

Dat 128 MB reepje is wel noname, maar als ik dat eruit haal zelfde probleem. Dit lijkt me geen geheugenprobleem, wel een sluiting of iets in die aard. Een voeding heeft zoals jullie wel weten een ingebouwde beveiliging (zekering) tegen overspanning en dergelijke zaken, hij schakelt zichzelf uit als er een probleem is, en het lijkt alsof hij dit ook doet (alles slaat uit, PC kan niet meer aan, alleen als ik het snoer ongeveer 10 seconden eruit haal..

Ik ben van plan een Enermax 400 Watt dual fan te kopen, maar dat zal nog ff duren wegens financiële redenen ;)

ps hij draait perfect @ 150 FSB, ik kan alles doen, maar als ik 3D mark ga runnen (games maybe ook) slaat hij gewoon na een tijdje uit..

Iemand ??

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Jupiler schreef op 16 september 2002 @ 11:17:
Dat 256 MB reepje is Dane-Elec, dus dat zit wel goed, nooit problemen mee gehad.

Dat 128 MB reepje is wel noname, maar als ik dat eruit haal zelfde probleem. Dit lijkt me geen geheugenprobleem, wel een sluiting of iets in die aard. Een voeding heeft zoals jullie wel weten een ingebouwde beveiliging (zekering) tegen overspanning en dergelijke zaken, hij schakelt zichzelf uit als er een probleem is, en het lijkt alsof hij dit ook doet (alles slaat uit, PC kan niet meer aan, alleen als ik het snoer ongeveer 10 seconden eruit haal..

Ik ben van plan een Enermax 400 Watt dual fan te kopen, maar dat zal nog ff duren wegens financiële redenen ;)

ps hij draait perfect @ 150 FSB, ik kan alles doen, maar als ik 3D mark ga runnen (games maybe ook) slaat hij gewoon na een tijdje uit..

Iemand ??
hmm ik draai ook op 150 mhz maar ik heb verder geen problemen.. ik kan ook op 154 draaien, zonder cooling op de chipset. maar me chipset krijgt wel koude lucht door me casemod... binne kort ff zien hoe ik em nog wat verder op kan krikken..! suc6

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Yeah, de mijne krijgt ook koude lucht, heb een casefan in m'n sidepanel, daardoor krijgt m'n geheugen ook koude lucht.. Dat bedoelde ik met indirecte koeling.

Maar het ligt dus duidelijk niet aan koeling of dergelijke zaken.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
mayb trekt je agp het gewoon niet, ik weet dat mijn cpu met onboard video ook de 150+ fsb haalt maar met mijn ti4200 is 140 gewoon de max om stabiel te kunnen gamen

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zou kunnen, maar ik denk het toch niet, op basis van de reactie: PC valt compleet uit, en kan alleen aan als het snoer ff uit de voeding gehaald wordt.

Videokaart trekt het iig, bovendien is die gekoeld met een 80 mm fan.

Die 140 max bij jou ligt waarschijnlijk aan je videokaart die niet genoeg gekoeld is.

• warp
  • Niet online
Jupiler schreef op 16 september 2002 @ 11:17:
Tijdens 3Dmark en games wordt je systeem gewoon veel zwaarder belast.

Als je OS en gewone apps wel met een FSB van 150MHz werken is dat zeker nog geen garantie dat je games en benchmark proggies dat ook doen. Ik denk dus eerder dat je gewoon pech hebt. Staat er nog wat specifieks in de 3Dmark error log (kun je vinden in je 3Dmark dir) ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Maar het zwaarder belasten heeft toch niet als gevolg dat de voeding gewoon uitslaat ? :S
Zwaarder belasten heeft als gevolg dat het warmer wordt, maar dat is bij mij geen enkel probleem..

PS wat is de bestandsnaam van die log file ? Ik zie niks..

• warp
  • Niet online
Jupiler schreef op 16 september 2002 @ 12:45:
Maar het zwaarder belasten heeft toch niet als gevolg dat de voeding gewoon uitslaat ? :S
Zwaarder belasten heeft als gevolg dat het warmer wordt, maar dat is bij mij geen enkel probleem..

PS wat is de bestandsnaam van die log file ? Ik zie niks..
Natuurlijk wel, zodra je videokaart 3D taken moet gaan verrichten trekt hij VEEL meer stroom van je systeem, doordat hij bij 3D taken pas echt goed wordt belast. Bij 2D weergave is dit geen nagenoeg geen issue.

PS die file heet iets van 3dmark_error.log o.i.d. (maar als hij echt zo hard crashed als jij zegt, dan zal 3Dmark er ook geen aan kunnen maken).

[ Voor 0% gewijzigd door warp op 16-09-2002 12:52 . Reden: typo ]

• Gman
Effe over die voeding: Ik heb zelf ook een Enermax 431 maar er zijn tegenwoordig genoeg prima voedingen voor de helft van het geld.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Geen dergelijk file te vinden.. Verbaast me ook niet, hij gaat gewoon uit zondermeer, dus zeker geen tijd om hem aan te maken :P

Trouwens, als hij nu uitvalt, zou hij bij de gewone 133 mhz FSB toch ook (bijna) moeten uitvallen he..

• warp
  • Niet online
Probeer eerst je games en 3Dmark met de standaard settings (dus je systeem niet OC'ed).
Hierna steeds beetje bij beetje wat hoger gaan.. net zolang tot je een stabiele OC'ed situatie hebt. Als je systeem ook bij de default settings uitvalt dan is je voeding waarschijnlijk gewoon brak.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Bij 133 mhz FSB valt hij niet uit.. Bij 140 heb ik nog niet getest, 150 wel.

Helaas kan ik enkel 100/133/140/150 mhz kiezen.

Ligt volgens mij toch aan de voeding.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
En nog wat, je zegt tot ik een stabiele situatie heb.. M'n systeem is retestabiel bij 150 mhz FSB, alleen schakelt de voeding zichzelf uit na een tijdje, als ik 3D mark run. Ligt dat niet aan de ingebouwde beveiliging van voeding/moederbord tegen een elektriciteitsprobleem ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
*kick*

• warp
  • Niet online
Jupiler schreef op 16 september 2002 @ 13:42:
En nog wat, je zegt tot ik een stabiele situatie heb.. M'n systeem is retestabiel bij 150 mhz FSB, alleen schakelt de voeding zichzelf uit na een tijdje, als ik 3D mark run. Ligt dat niet aan de ingebouwde beveiliging van voeding/moederbord tegen een elektriciteitsprobleem ?
Dan is je systeem dus niet retestabiel. Anders zou 3Dmark je systeem niet ophangen ;) Probeer het eens op 140MHz dan.

PS topics kicken binnen 24 uur is niet gewenst hier (zie de FAQ).

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zal ik proberen, maar ik wil liever gewoon de oorzaak kennen.. Mag ik uitgaan van de voeding ?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 13:01
maar je weet de oorzaak nog helemaal niet, want het kan ook gewoon zijn dat de proc/videokaart het niet trekt (een te hoge agp snelheid misschien want 150mhz fsb = 75mhz agp)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zou kunnen, maar kan m'n PC daardoor volledig uitvallen ? Inschakelen is enkel mogelijk als ik het snoer er ff uit haal..

En 150 mhz FSB zou toch perfect moeten lukken lijkt me :-\

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bij mij red mijn pc2100 @166 het geloof ik niet helemaal, als ik die op snellere settings zet loopt ie helemaal vast. op normale settings ook. was van plan om vandaag pc 2700 geheugen te gaan kopen, maar was in delft errug duur.

• Gman
We kunnen hier nog wel effe op doorgaan maar Jupiler moet gewoon efkes een andere voeding proberen.

Er zijn al goeie voedingen vanaf 50 euro, zoek maar wat rond hier @ got.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik wil geen nieuwe voeding kopen als ik dan tot de conclusie moet komen dat het niet aan de voeding ligt :-\

Anyway, ik heb zo'n enermax 350W 2ehands voor € 40..

Verwijderd

Gman schreef op 16 September 2002 @ 23:13:
We kunnen hier nog wel effe op doorgaan maar Jupiler moet gewoon efkes een andere voeding proberen.

Er zijn al goeie voedingen vanaf 50 euro, zoek maar wat rond hier @ got.
Jij hebt helemaal gelijk. Ik durf er geld op te zetten dat het de voedng is die in de beveiliging slaat. Anders gaat hij niet zomaar uit. Ook het feit dat je eerst de stroom er af moet halen wijst daarop.

Dus..wordt toch een andere voeding ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Kee jij wint, ik haal me een nieuwe voeding (wou ik toch ooit doen, de voeding die ik nu heb is een domme standaard 300 Watt van 20 euro)

what about this one ? Vind het een beetje rare zaak, € 54 voor 550 Watt en 2 fans.

Verwijderd

550 Watt is pure overkill, tenzij jij van plan bent om waterkoeling te gaan doen...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
WC komt binnenkort,

maar op dit moment heb ik:

P III CPU (binnekort P IV)
Abit VL6 mobo (binnenkort Asus P4T533)
HDD 20 GB
HDD 4 GB
CDRW
DVD
Geforce 256 videokaart (binnenkort 4 ti 4200)
3x 256 MB SDR-SDRAM (binnenkort 2x 256 MB PC4200 RIMM)
TV kaart
netwerkkaart
Audigy geluidskaart
Neon string
Tt Volcano 7+, 6 80 mm fans en 2 40 mm fans
Firewire kaart

Dus overkill lijkt het me niet echt, en het is lekker toekomstgericht..

Verwijderd

Ok, kost wel een vermogen, maar is duidelijk 1 van de beste voedingen:
http://www.tweakers.net/pricewatch/29910

Zelf heb ik de 380W versie. Naar mijn idee echt het beste wat er te koop is..

Edit:
Van tweakshop.nl:

Voor alle CWT PSU's geldt:
- 30 maanden garantie
- Low Noise
- Voor Intel P3/P4 en AMD recommended
- Actieve Power Factor Correction
- Dual Fan
- Afzonderlijke regeling voor de verschillende voltages : 3,3V - 5V - 12V
- Maximale afwijking op 3V, 5V en 12V slechts 3% (normaal is dit 5%)
Dit betekend voor b.v. de 5Volt lijn dat deze tussen de 4,85 en 5,15Volt ligt !!!

Bij mij is de 5V altijd 5,00V. Dit MET een vmod @2,00V en een XP1600+ @ 1730Mhz. Prima voeding dus. Maar wel errug duur :(

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zoveel heb ik er niet voor over.. Maar die 550W lijkt me wel wat, bekijk maar eens deze review: http://users.fmg.uva.nl/rstoter/550watt/

Hij scoort minstens even goed als de Enermax.. En dat voor 55 euro.

Als je ff naar de pics kijkt, zie je dat de 2 fans errug mooi zijn, dus het eerste wat ik ga doen is die mooie fans in m'n case zetten, en 2 saaie zwarte fans in de voeding.. :D Die zie je toch niet he.

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/123/2.jpg

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
mmm....ik heb eigenlijk een soortgelijk probleem, mijn pc draait redelijk goed, maar als ik een spel speel (settlers 4 bv, niet zo onwijs zwaar), dan valt hij na een half uurtje spelen ofzo echt helemaal uit. Dan doet hij het een hele tijd niet (de lampjes branden wel, maar booten, ho maar), en na enkele minuten werkt hij weer. Ik heb echter wel een goeie voeding (hoop ik toch, een 300 watt enermax, niet zo maar een simpel dingetje). Ook niet zo'n zware videokaart, dus. De temp wordt ook niet extreem hoog.

Het enige wat kl*te is aan mijn pc is het moederbord (MSI K7T Pro 2-a). Dus misschien dat het daar aan ligt...vaag hoor... :?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het enige wat kl*te is aan mijn pc is het moederbord (MSI K7T Pro 2-a)
Precies..
Ik heb hier een oplossing voor je probleem ,stukje uit MSI forum
The fix is simple:scrap the board and buy a new one. Before the old
forum went down, there were over 5000 posts about the pro2a and this
exact problem. It is a bad voltage regulator on the board that overheats
and causes all kinds of problems. MSI was RMA ing the boards back
then.but this late in the game,I doubt you have any recourse, except to
replace the board. This is also the reason that I joined the forum way
back when. It's too bad that the old posts weren't available,you could
see for yourself just what other people went thru.The posts original
name was How long before your Pro2a dies?Fortunately,all6330 series sucks

Om een lang verhaal kort te maken ,je voltage regulator is gaar ,het bord zal niet echt lang meer te leven hebben

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Speedy-J schreef op 17 september 2002 @ 14:51:
[...]

(lang verhaal)

Om een lang verhaal kort te maken ,je voltage regulator is gaar ,het bord zal niet echt lang meer te leven hebben
Yep, het is een shitding, maarja, hij doet het nog, en ik heb nu ook geen geld voor een nieuwe, dus...het moet maar he :(

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
[quote]warp schreef op 16 september 2002 @ 12:50:
[...]

Natuurlijk wel, zodra je videokaart 3D taken moet gaan verrichten trekt hij VEEL meer stroom van je systeem, doordat hij bij 3D taken pas echt goed wordt belast. Bij 2D weergave is dit geen nagenoeg geen issue.

[..]

Doordat je voeding meer stroom moet leveren, zakt de zakt de geleverde spanning in. Een te lage spanning kan makkelijk vastlopers veroorzaken.

In formules:
1) Pcomp=Vout^2/Rcomp
2) Vout= Videaal * Rcomp / (Rcomp + Rvoeding)

Toelichting:
Pcomp = vermogen / belasting van je computer
Rcomp = weerstand van je computer
Rvoeding = weerstand van je voeding.
Vout = de spanning die je voeding daadwerkelijk levert
Videaal = de ideale spanning van je voeding (als Rcomp groot is)

1) betekent dat een hoge belasting gelijk staat aan een lage weerstand van je computer.
2) Als de weerstand van je computer omlaag gaat, zakt de spanning in: vul maar Rcomp=0 in.
De oplossing: zorg voor een voeding met een lage weerstand = een voeding die een hoog vermogen kan leveren. Vul maar Rvoeding=0 in. Dan geld Vout=Videaal

Sir Isaac

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik volg.. (Ken m'n natuurkunde goed ;))

Dus die 550 Watt voeding is geen gek idee.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mad_Jack schreef op 16 september 2002 @ 20:22:
maar je weet de oorzaak nog helemaal niet, want het kan ook gewoon zijn dat de proc/videokaart het niet trekt (een te hoge agp snelheid misschien want 150mhz fsb = 75mhz agp)
Ik heb net ontdekt waardoor mijn PC niet goed wilde OC'en. Ik had de PCI bus op 0 WS staan. Wanneer ik zware applicaties ging draaien klapte hij er bij 140FSB al uit. Daarmee had ik m'n hele windows XP verziekt. Nu heb ik de PCI bus waitstate op 1 gezet en alles draait perfect op 143FSB. Ik hoefde alleen de spanning van de CPU maar iets hoger te zetten. Het geheugen op 2.6V ipv 2.5V leek ook voor instabiliteit te zorgen.

Wanneer ik de spanning aflees met zo'n proggie kloppen de 5V en de 12V niet helemaal. Maar met een multimeter meet ik heel netjes 5V en 12V. Zouden die metingen net zo onnauwkeurig zijn als de temperatuursensors?

• Gman
BounceMeister schreef op 17 september 2002 @ 22:25:
[...]

Wanneer ik de spanning aflees met zo'n proggie kloppen de 5V en de 12V niet helemaal. Maar met een multimeter meet ik heel netjes 5V en 12V. Zouden die metingen net zo onnauwkeurig zijn als de temperatuursensors?
Er zitten chips op het moederbord die de software kan uitlezen, alleen je moederbord voltage is altijd anders dan die van de gewone molex stekker omdat het anders (zwaarder) belast wordt.

De software lijkt me dus wel betrouwbaar hoor, het is alleen een ander circuit en dus ook andere metingen.

Volgens mij bestaat de voeding namelijk ook uit verschillende output delen, "Rails" heten ze, keer wat over gelezen in een Peltier topic.
Zo kan je het beste je hardiscs voeden over meerdere rails om problemen te voorkomen (het niet herkennen van een HD).

In het "Enermax 5v lijn te laag" topic hebben we het hier over!
Pagina: 1