Toon posts:

2x win xp installeren met partition magic?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort komt er bij mij thuis een nieuwe pentium 4 pc. Deze komt in de huiskamer te staan zodat de hele familie er gebruik van kan maken. Zelf wil ik er voornamelijk video op bewerken en office toepassingen. Mijn zoon wil er spellen op spelen. Nu wil ik niet dat de installatie voor het video bewerken "vervuild" wordt door allerlei spellen. Waarschijnlijk komen er twee harde schijven van totaal 140 GB in.
Nu weet ik dat je verschillende gebruikers aan kunt maken in XP. Wat ik echter wil is XP er gewoon twee keer opzetten zodat de "video installatie" niet vervuild wordt door de "games" installatie.
Ik zie wel meer postings staan over 2x een besturingssysteem installeren maar dan is het meestal win98 en winxp/2000. Daarbij zie ik dat er gebruik gemaakt wordt van partition magic.
Kan ik met partition magic twee keer xp installeren en los van elkaar draaien of moet ik daarvoor een andere oplossing kiezen?

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02-2025
Hiervoor heb je niet partition magic nodig het is alleen makkelijker. Je kunt gewoon met Fdisk je schijf in meerdere partities indelen. Daarna kun je 2x windows installeren.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Je kunt gewoon XP installeren op de beide harde schijven en doormiddel van het dualbootscherm tijdens het opstarten van de PC de gewenste geinstalleerde XP kiezen :)

Je moet gewoon bij de tweede installatie het doelstation wijzigen.... dus ipv de c schijf een ander station kiezen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp hieruit dat het dualbootscherm daarmee automatisch verschijnt op de computer?
Moet ik dan bij fdisk nog iets doen met primaire en secundaire partities?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 10:06:
Nu weet ik dat je verschillende gebruikers aan kunt maken in XP. Wat ik echter wil is XP er gewoon twee keer opzetten zodat de "video installatie" niet vervuild wordt door de "games" installatie.
Ik wil er je er toch even op wijzen dat gebruikers onder XP veel strikter van elkaar gescheiden zijn dan in 98 oid... Als je alle rechten van de gebruikers goed instelt, zul je zo goed als niets van elkaar merken.... (en wel NTFS als bestandsysteem nemen dan)...

• DarkReuvers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 10:14
klopt, windows zal automatisch je tweede XP installatie aan het bootmenu toevoegen

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Yep, bij een tweede installatie krijg je, zover ik weet, automatisch een bootmenu. Mocht dat niet zo zijn dan kun je een repair uitvoeren, het hoe en waar vind je in de FAQ:

Windows Operated Systems - FAQ

Tijdens de installatie van XP kun je bij het kiezen van de installatieschijf een schijf kiezen en ook de partitie aanmaken. Aangezien je met twee schijven gaat werken zul je in het begin twee schijven zijn, disk 1 en 2. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op 16 September 2002 @ 10:27:
[...]

Ik wil er je er toch even op wijzen dat gebruikers onder XP veel strikter van elkaar gescheiden zijn dan in 98 oid... Als je alle rechten van de gebruikers goed instelt, zul je zo goed als niets van elkaar merken.... (en wel NTFS als bestandsysteem nemen dan)...
Maar alle dll's enz. komen dan toch in dezelfde xp terecht en ongeacht welk profiel je gebruikt zullen die geladen worden, of klopt dat niet?

Verwijderd

niet helemaal... je krijgt in xp een "userdir" met alle dll's die je gebruikt (een soort backup). natuurlijk zijn wel alle dll's beschikbaar vanuit de winnt\system32 dir...

je registry wordt verder ook nog gedeeld...

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik mijn nieuwe pc heb ga ik het uitproberen, bedankt voor de hulp.
Pagina: 1