[EL] VIA EDEN in auto? / cubid 2677

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 22:20
Ik heb een cubid 2677 case besteld. Hierin ga ik een VIA Eden (mini-itx) plankje bouwen. De Cubid kast wordt geleverd met een externe voedingsadapter.
De kast wordt daarmee gevoed met 12V.
Ik het kastje zit nog een printje dat zorgt voor het ombouwen van die 12V in -12, 5 en -5 volt. Mooi, kan het kastje zo in de auto, dacht ik.
Maar omdat de spanning in een auto nogal kan fluctueren, weet ik ziet of ik um zo zal aansluiten.. :?
Kan ik van die instabiele 12V spanning eenvoudig een stabiele 12V spanning maken zodat ik hem wel durf aan te sluiten ;)

Pics van het kastje (extra voedingsprintje zie je achter het moederbord)
Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/reviews/2677R/images/morex0015L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Wat je kan doen is een diode (een hele dikke, evt. gekoeld) opnemen in de 12V, gevolgd door een lading dikke condensatoren.

De condensatoren stabiliseren de spanning, zeg maar een buffer. De diode heeft 2 functies: De maximale spanning wordt met 0,7V verminderd en daarnaast voorkomt 'ie dat een andere belasting in de auto de condensatoren leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01-2024

PietProem

n/a

Een auto voeding vind je op http://www.sproggy.com/
Of koop een 12Volt naar 220Volt converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Laatst online: 26-04-2024
PietProem schreef op 16 september 2002 @ 12:08:
Een auto voeding vind je op http://www.sproggy.com/
Of koop een 12Volt naar 220Volt converter.
Ja als de voeding 12V nodig heeft is het handig om hem eerst weer om te zetten naar 230 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 16:03
ludo schreef op 16 september 2002 @ 12:16:
[...]
Ja als de voeding 12V nodig heeft is het handig om hem eerst weer om te zetten naar 230 8)7
Niet handig maar wel makkelijk te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:36

ThaHandy

Discovery Channel

een kleine lood accu
en idd een stevige diode

kan dat wel een lood accu van een paar Ah (~5) parralel @ auto accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38
Ik zou er wel een low-drop spannings regelaar tussen zetten, dan kun je nooit een te grote piekspanning door die voeding krijgen met alleen een diode kan dit wel gebeuren. En natuurlijk een paar condersators om de stroom iets "stabieler" te maken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dat ligt ook een beetje aan de stroom, low-drop regelaars die hoge stromen aankunnen zijn misschien niet zo eenvoudig te vinden.

Topicstarter: weet je iets over hoeveel stroom je nodig hebt? Dat zou bijv. op dat meegeleverde voedinkje kunnen staan.

Een vaste +12V regelaar voor 7,5A kost al gauw 15 euro, en dan heb je nog een lading condensatoren e.d. nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 22:20
De voedingsadapter die bij de kast geleverd is, levert 4.58 Amp.
Dat zal dan het maximale zijn dat zo'n eden systeempje nodig heeft..
Ik kan nu wel een grote diode ervoor hangen en een reeks grote condensators maar...
Hoe groot dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als je nou naar je locale electro boer gaat en hem vriendelijk aankijkt en duidelijk uitleg geeft en natuurlijk de waardes die je hierboven hebt genoemd dan zal hij je best wel kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Vuistregel is 1uF per mA, dus 4.580uF (zeg maar 5000uF), maar in in principe geld dat een beetje meer, bijv. 2x zoveel, geen kwaad kan.

Eventueel zou je ook een overspanningbeveiligingsdiode erbij kunnen nemen, maar ik weet zo 123 niet of die dingen parallel of in serie gaan: Conrad best.nr. 167991-60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:02

NielsNL

DigiCow

Waarom zouden condensators werken? Je accu wordt al leegetrokken, wat moeten een paar condensatortjes daar dan aan doen? Volgens mij is een accu een van de grootste condensators die je je kunt indenken, toch?

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KICK

Winand.. Ben je al iets wijzer geworden? Of heb je het al aan de praat? Ben zeer benieuwd aangezien ik ook een Eden in mn auto wil klussen. Ik heb alleen geen f#ck verstand van electronica.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 11:06

w00Dy

Make soap, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de 13.8 of hogere spanning als de dynamo in bedrijf is is niet echt "schoon".
Ik zou dus wel degelijk een ruwe filter consructie en inderdaad een constructie met een diode/condensator om de drops op te vangen.

Ook over de leidingen kan aardig wat spanning vallen nl wie kent het effect niet dat de interieur verlichting even zachter gaat bij basstonen als de radio hard staat.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja kijk, das wel leuk en ik vind het knap dat je dat kan klussen..maar.. Hoe moet ik als electro noob zoiets maken? Dat lukt me nooit man. Het moet simpel zijn. Als je nou gewoon een apparaatje kon kopen die de spanning van de accu mooi netjes op 12V houdt..dan is het makkelijk (ok, is wel heel erg makkelijk, maar je snapt wat ik bedoel).

Ik hoor iedereen ook roepen dat die inverters zo duur zijn. Wat is duur? Hoeveel geld? En welke inverter zou je moeten hebben dan? Degene die ik gezien heb zijn niet geschikt om een pc op aan te sluiten :( Google helpt ook niet echt mee. Ik weet ook niet echt _wat_ ik moet zoeken, waar ik op moet letten etc.. Het is aardig donker hier zal ik maar zeggen :'(
Pagina: 1