Toon posts:

Cooler aansluiten...fout gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LoL, had enkele dgen gelden een volledige pc besteld, maar zonder processor want die had ik al, (een AMD XP 2100+) bij me mobo zat een of andere vage cooler die maar tot de AMD 1800+ koelde, dus ikke een nieuwe cooler besteld (een vulcano 7+), ik wil hem aan sluiten, krijg ik iets heel vaags, want normaal zit er aan de cooler 1 stekker met 3 draadjes (rood, zwart en geel), nu niet dus er kwamen drie draadjes uit (rood, zwart en geel), maar deze splitste zich op in 2 (!!) stekkertjes (een met rood en zwart en de andere alleen geel), en aangezien in maar 1 CPU-Fan plug heb op mijn mobo (ECS Elitegroup K7S6A) wist ik niet waar ik het stekkertje met de gele draad moest laten (dus ikke uit wanhoop die stekker gewoon ingeplagd @ Power-Fan plug), zet ik me pc aan, allees werkt, ikke blij todat ik wegloop, PC uit, doet niks meer, ikke alles losgemaakt en opnieuw erin gestoken, werkt het niet meer, beeldscherm doet niks, rest wel, dacht eerste dat proc dood was maar dat is niet zo, heb videokaart ook vervangen is het ook niet, ik ben ten einde raad, heb me mobo opgestuurd en ik krijg een nieuwe, maar kan iemand mij ff uitleggen hoe ik die f*cking cooler vastmaak op mijn mobo (wel zo dat ie werkt), thnks

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die gele was de rpm meter, de rood/zwarte voor de stroomvoorziening. Als ie niks doet komt dat ws. omdat je mobo een rpm beveiliging heeft? BIj te weinig rpm's van de cpu fan slaat ie uit?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
Ik zou gewoon even zo'n normaal plugje halen van drie, zet je die er even op en dan op de normale manier op je mobo al dacht ik dat geel alleen maar is om het toerental door te geven en dus niet bepaald noodzakelijk als hij altijd op zijn max draait.

Leeg

Verwijderd

Topicstarter
staat op 6000 rpm ingesteld (automatisch), weet niet waar die rpm meter vastmoet op mobo, kan ook zonder??? want dan doe ik die gele draad nergens vastmaken, net zo makkelijk...

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Als het goed is heb je een kleine en een grote plug.
Aan de kleine plug zit een geel draadje en wordt op het moederbord gezet.
Deze dient om het aantal RPM te tellen. De andere, de grote plug haalt deze stroom vandaan. Deze sluit je aan op de ongeveerde zelde plug.

De fan moet wel draaien he. :P

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• The_Greater
  • Nu online
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:02:
staat op 6000 rpm ingesteld (automatisch), weet niet waar die rpm meter vastmoet op mobo, kan ook zonder??? want dan doe ik die gele draad nergens vastmaken, net zo makkelijk...
Het gele draadje is niet nodig. Maardan kun je het aantal RPM niet meer meten.
En vergeet niet in de bios de instellen dat deze wel aangaat waneer er geen rpm wordt gemeten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• reskobon
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:02:
Ja kan dus ook gewoon zonder alleen kan je hem dan bijv met mbm5 niet uitlezen. Zolang de rode en de zwarte vastzitten zal hij gewoon draaien.

Leeg

Verwijderd

Topicstarter
idd er hangt zon grote 12v kabel aan, als ik die aansluit op voeding en dan die gele in mobo prop dan ie is goed ofnie, want dan is het de 2de keer wel goed gegaan :D (nou nog wachten op mobo)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:05:
idd er hangt zon grote 12v kabel aan, als ik die aansluit op voeding en dan die gele in mobo prop dan ie is goed ofnie, want dan is het de 2de keer wel goed gegaan :D (nou nog wachten op mobo)
Jepz zo moet ie, maak zo wel ff foto van hoe ik het heb zitten.
Waarschijnlijk is je mobo gewoon doorgefikt omdat de fan een beetje teveel stroom vroeg, en je mobo dat niet aankon :D

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/PICT0047.JPG
zoals je kun zien zit hier de witte stekker met het gele draadje op de cpu fan ingang van het mobo geplugd.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/PICT0050.JPG
zoals je hier ziet zit de andere plug van de fan in het contraplugje van de snelheidsregelaar gedrukt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/PICT0048.JPG
en hier zit de snelheidsregelaar op de molex aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/PICT0049.JPG
en het bruine stekkertje met gele draadje blijft onaangesloten.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk is je mobo gewoon doorgefikt omdat de fan een beetje teveel stroom vroeg, en je mobo dat niet aankon :D
aha, das minder....had gehoopt dat ie het nog gewoon zou doen....

• reskobon
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:10:
[...]

aha, das minder....had gehoopt dat ie het nog gewoon zou doen....
Boeie je krijgt toch gewoon een nieuwe :+

Leeg

Verwijderd

Topicstarter
reskobon schreef op 16 september 2002 @ 09:14:
[...]

Boeie je krijgt toch gewoon een nieuwe :+
Weet je hoe f*cking lang ik daar op moet wachten (een week :'()

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
pfff. krijgt zo een nieuw mobo en dan is een weekje w88 al te lang...

• The_Greater
  • Nu online
Ik zou er ook niet mee zonder kunne :P

Pagina: 1