Het Windows XP PE topic

Pagina: 1
Acties:
  • 1.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Ongetwijfeld zullen er al tweakers zijn die het nieuwste stukje software van Microsoft hebben.

Windows XP Preinstallation Environment (WinPE) is een soort vervanger voor DOS, en het moet het betreffende systeem klaarmaken voor de installatie van Windows XP (of .Net).

Stukje van tweakers.net over Windows XP PE bespreking :
Bij Icrontic is een uitgebreide bespreking van Windows Preinstallation Environment (PE) verschenen. De auteur gaat in op de verscheidene mogelijkheden die dit product van Microsoft heeft. Windows PE is ongeveer 120MB groot en past dus niet op een floppy maar wel op andere bootable media zoals een CD. Na het opstarten met een Windows PE CD kom je direct in een Windows XP user interface terecht. Van daaruit kun je de computer voorbereiden op een Windows installatie. Voor het handmatig formatteren en partitioneren van het systeem zijn tools aanwezig, maar je kan ook aan het einde van het opstartproces een zelfgemaakte batchfile laten runnen om het proces te automatiseren. Windows PE biedt uitgebreide netwerkondersteuning: met behulp van de aanwezige drivers kun je verbinding maken met diverse netwerkomgevingen en dataopslagsystemen om bijvoorbeeld daar een image van een besturingssysteem vandaan te halen. Flexibel is Windows PE wel, bijna alle aspecten van het programma zijn naar eigen wens aan te passen:
Hier nog een screenie *klik*

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ljikt me een beetje onnodig.. bootfloppy, fdisken, later booten met je xp cd, instaleren en klaar.. ik zie geen reden om dit te gebruiken hoor..

of zie ik iets heeel belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 03:21:
Ljikt me een beetje onnodig.. bootfloppy, fdisken, later booten met je xp cd, instaleren en klaar.. ik zie geen reden om dit te gebruiken hoor..

of zie ik iets heeel belangrijks over het hoofd?
WinPE heeft z'n voordelen. NTFS, IA64 en netwerk toegang tot andere computers kan je zien als een voordeel. WinPE is eigelijk meer voor netwerken bedoeld, dat wel.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah op die manier.. dan kan het idd misschien wel handig zijn..
Maar voor mij als gewone stand-alone thuisgebruiker niet interesant dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12
Lijkt me inderdaad wel handig, ik kan het, denk ik, wel gebruiken. Is het nergens van internet te halen (volgens mij wel via boards ofzo..)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

gewoon een gestripte xp.
wat ik mooier had gevonden was een niet grafische omgeving die alles in zich heeft, dos-xp zeg maar.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, nu pas zo'n topic, die cd heb ik echt al zeker een half jaar dan wel niet langer(orgineel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 08:42:
haha, nu pas zo'n topic, die cd heb ik echt al zeker een half jaar dan wel niet langer(orgineel).
knap van je :O

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
PipoDeClown schreef op 16 september 2002 @ 08:38:
gewoon een gestripte xp.
wat ik mooier had gevonden was een niet grafische omgeving die alles in zich heeft, dos-xp zeg maar.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed heb is het ook gewoon een command-line omgeving toch?

Het grafische wat je in de screenie ziet is gewoon VMWare die XP PE draait.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microsoft Windows Preinstallation Environment (WinPE) is a minimal
operating system based on the Windows XP kernel. WinPE functionally
replaces DOS and contains the minimum functionality needed to run
Windows Setup, scripts, or custom installation and imaging apps.

With WinPE you can automate the preinstallation of Windows to your
workstations and servers, as well as access, backup and repair
NTFS file systems, access file shares on the network and perform
other networking tasks.
This release contains both the Intel X86 and Intel IA64 WinPE.
Lijkt me erg handig. Niet meer kutten met bootflops, defrag en Partition Magic flops.

De ISO is overigens 69.883.902 Bytes. 11/01/02 ge-released.

/me gaat hem zeker fikken en in z'n schooltas doen.. handiggg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, het is best vaag.

Je kan er prima van booten... dan kom je in een CMD prompt. Textpad & Quake 2 kon ik gewoon laden. Maar verder? Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[rml]VaagOH in "[ WinPE] Wat kan je hier nou mee?"[/rml]

Of hoort die vraag in dit topic thuis???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 07:35
Als ik het goed begrijp ( uit het artikel waarnaar hierboven gelinkt word) dan kan je alleen in het bezit komen PE als je een reseller bent, of als iemand zo aardig is het voor je te fikken :X

Tis opzich wel handig. ik heb er een tijdje geleden ook mee gewerkt. voor een computerboer is het aardig handig. Niet iedere keer handmatig XP hoeven installeren en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QBiT schreef op 10 November 2002 @ 22:48:
Als ik het goed begrijp ( uit het artikel waarnaar hierboven gelinkt word) dan kan je alleen in het bezit komen PE als je een reseller bent, of als iemand zo aardig is het voor je te fikken :X

Tis opzich wel handig. ik heb er een tijdje geleden ook mee gewerkt. voor een computerboer is het aardig handig. Niet iedere keer handmatig XP hoeven installeren en instellen.
Mjwa... of als je het toevallig ergens ziet staan :D

Anyway... het is dus een boot-cd met WinXP, en wat uit die reacties blijkt dus niet als los OS te gebruiken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 11:35

tweakerbee

dus..?

Je kunt het als alleenstaand OS vanaf CD gebruiken, maar dan kun je net zo goed Windows 3.11 pakken :P

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Voor degene die ook eens met Windows PE willen stoeien maar 'm niet te pakken kunnen krijgen, probeer dan eens PE Builder van Bart Lagerweij. Hiermee wordt Windows PE gebouwd uit de files van je huidige Windows XP met SP1 installatie + cd-rom. :)

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ideaal WinPE, alleen het is cdrom-only..gebruiker is dus gedwongen alle pc's te voorzien van cdromdrive en cdromdisk in plaats van via het netwerk alles te regelen (Multicast, of boot-from-lan + network + Ghost).

als het nu een bootimage was ipv een iso9660..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Nielson schreef op 05 mei 2003 @ 20:47:
Voor degene die ook eens met Windows PE willen stoeien maar 'm niet te pakken kunnen krijgen, probeer dan eens PE Builder van Bart Lagerweij. Hiermee wordt Windows PE gebouwd uit de files van je huidige Windows XP met SP1 installatie + cd-rom. :)

http://www.nu2.nu/pebuilder/
Ik heb Windows PE nog niet kunnen proberen maar Bart's PE Builder vind ik 3x niks :r (niet dat ik het zelf beter kan :P). Hij heeft overal zijn eigen naam en wallpapers enz. neergezet en de meeste plugins werken niet of niet goed.

Edit: ik zie net dat ik een reactie van anderhalf jaar oud quote 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door babbaloerie op 19-10-2004 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
BartPE is juist door die plug-ins heel erg flexibel, en je kunt het helemaal naar je eigen wensen aanpassen, dus dat zijn een beetje flauwe argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:17
ik hep owk bartpe :P
alleen probeerde ik laatst de xpe plugin daar toe te voegen.
dit werkte helaas niet :?
hij wou niet meer booten.
Ik heb in de plugin waarschijnlijk iets niet goed gedaan |:(
hij wil gewoon booten van de harde schijf denk ik.
ik weet het niet zeker omdat er tijdens de instalatie van de windows instalatie van alles mis ging door een kapotte cd...
nu geeft de computer aan dat er bepaalde bestanden ontbreken.
morgen krijg ik een nieuwe cd dus dan kan ik wel zien of ie van de harddisk wil booten.
ik heb de walktrough gevonden van xpe maar mijn engels is niet supergoed dus ik begreep het niet helemaal :|
Heeft iemand ook problemen gehad met xpe of weet iemand hoe het wel moet???
alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:17
ojaa nog ff update van me probleem:
in dos geeft ie een foutmelding:

CDBOOT: Couldn't find NTLDR

NTLDR ontbreekt
Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw te starten

okj dan snap ik wel dat dat bestand ontbreekt maar ik weet egt niet hoe ik dat er wel inkrijg.

iem een oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Windows Vista PE is uit (Windows PE 2.0) en hij is voor iederéén beschikbaar!

http://www.microsoft.com/...9830d629f2&DisplayLang=en
Pagina: 1