Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] alarm schakelen aan CV met remotecontrol

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Op mijn auto zit een alarminstallatie, maar die is wegens het verlies van de afstandbediening alleen nog maar handmatig in te schakelen.
Dat gebeurt met een knop die in de linkse stand het alarm van stroom voorziet en gelijkertijd het 12v van het startcircuit afsluit, en in de rechtse stand dit net andersom doet: alarm uit, 12v startcircuit aan. Het 12v startcircuit is het circuit dat door het contactslot van spanning voorzien wordt.
Nu wil ik dat alarm eigenlijk koppelen aan de centrale vergrendeling met afstandsbediening.

De kontaktpunten van de tuimelschakelaar van het alarm zien er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
linkerstand:
alarm
| |
o o o
o o o
  | |
  12v startcircuit
  rechterstand

Nu zijn er ook relais te krijgen die deze functie uitoefenen, dus tot zover geen probleem.

Nu komt het lastige: van de centrale vergrendeling komen alleen pulssignalen (en "open"-signaal en een "sluit"-signaal), en met die signalen kan ik zo'n relais (wat ik zojuist aanhaalde) niet aansturen, immers, zo'n relais schakelt alleen bij continue spanning:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
linkerstand:
12v
| |
o o o
o o o
  | |
  0v
  rechterstand

Wat ik moet hebben is dat het relais in de nulstand (0v) het alarm inschakeld en bij 12v continue het startcircuit inschakeld. Oftewel: bij het signaal "open" moet dit relais ook open BLIJVEN en bij signaal "sluiten" moet dit relais dicht BLIJVEN.

Hoe kan ik dat doen zonder al te veel kosten (anders kan ik net zo goed een nieuw alarm kopen), zijn er relais te krijgen die ik hiervoor kan gebruiken? Of misschien een andere simpele oplossing

edit: zou ik zoiets moeten hebben?
KACO-RELAIS 12V

Producteigenschappen:
"Volt 12 V=
Spoelweerstand 105 W"

Staand printplaatrelais met 2 omschakelcontacten en 2 spoelwikkelingen. Bijzonderheid: aanduiding van de schakelstand. De omschakeling kan ook met de hand worden uitgevoerd.Technische spec.: 2 omschakelcontacten die ieder met 10 A bij 230 V kunnen worden belast # 2 spoelwikkelingen # Contacten zilver-cadmiumoxyde # Spanningsbestendigheid spoelcontacten 4 kV # VDE 0110 # Afm. (lxbxh) 13 x 37,6 x 25,5 mm.
2 spoelwikkelingen, één om héén te schakelen, één om terúg te schakelen.

:?

• Stefke
geen eletronika-experts wakker op deze maandagochtend? :)

Verwijderd

ehm, ik denk dat je dit moest posten in casemodding en Electronica topic??

Of denk ik verkeerd?

• Stefke
Misschien had ik dat moeten doen, maar ik kan het niet meer veranderen, wist niet waar ik het in moest zetten, dus misschien als iemand het verplaatst. Zal ik wellicht meer reacties krijgen idd.

Verwijderd

je hebt schakelaars die bij elke signaal verandering (open/dicht) hun uitgaan omgooien.. moet je effe langs electroboer rijden.

offtopic:
om 00:18 slapen de meeste elektro mensen

Verwijderd

stefijn schreef op 16 september 2002 @ 12:41:
Misschien had ik dat moeten doen, maar ik kan het niet meer veranderen, wist niet waar ik het in moest zetten, dus misschien als iemand het verplaatst. Zal ik wellicht meer reacties krijgen idd.
je kan een request in dit topic plaatsten Schop een Modje

Maak een neiwue topic (in schop een modje) en vraag daar als ze de topic voor jou kunnen verplaatsen van hier naar Casemodding & electro~

• Stefke
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 12:45:
je hebt schakelaars die bij elke signaal verandering (open/dicht) hun uitgaan omgooien.. moet je effe langs electroboer rijden.
Nou, de electroboer wilde me dus niet helpen, die had alleen maar die relais liggen die ik beschreven heb (12v=aan, 0v=uit) en verder had ie niks te melden.

Hoe heet zo'n relais dat jij beschrijft?

Dat relais dat daaronder beschreven staat, is dat het relais dat ik nodig heb?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Je zou conrad-bestelnr. 191981-60 eens kunnen bekijken.

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 16-09-2002 14:17 . Reden: Dooie link ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dubbelpost

• Stefke
MONOFLOP SCHAKELING

Artikelnr.: 191981 - 89
17,75 EUR

productomschrijving:

Voor vele schakeltaken is vaak bij het bedienen van een toets of schakelaar een uitgangspuls met een bepaalde lengte nodig. Het tijdsbereik (de aantrektijd van het relais) kan met een trimpotmeter tussen ca. 0 en 10 seconden traploos worden ingesteld. De printplaat heeft twee van elkaar onafhankelijke mono-flops. Deze eenheid is bijv. ook voor de centrale regeling van de rolluikbesturing geschikt (in verbinding met een dimschakelaar of een tijdschakelklok).Technische spec.: Voedingsspanning 12 - 15 V = · Ruststroom ca. 5 mA · Relais ingeschakeld ca. 40/80 mA · Schakelvermogen relais 1 x OM max. 1 A, max. 40 V (40 VA) · Afm. 80 x 60 mm. Bouwpakket
Hmm ja :) ben niet zo thuis in die termen allemaal, wat doet dit precies in lekentaal? Als ik dit lees is dat niet wat ik moet hebben, met een getimed pulssignaal bedoel ik, of vergis ik me nou helemaal? :?

Enne, dat KACO-relais dat ik in me opening al aanhaalde, komt ook van Conrad, is dat niet iets dat ik kan gebruiken?

• Stefke
Zegt de term bistabiel relais iemand iets?

:)

http://www.esat.kuleuven....trical_engineer/3_HF2.pdf

Die moet ik hebben geloof ik

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[rml]AcouSE in "[ SG] topic verplaatsen svp > [ CME]"[/rml]

Veel plezier ermee daar in CME, en de groeten vanuit SG :)

• Stefke
groeten terug, maaaruuuhh:
Door Thetallguy (Lite-Mod SG/HK) - Monday 16 September 2002 16:17

Naar SG dus :P
O-)

Anyway, het lukt hier ook wel :)

• Dennis Nijhuis
  • Laatst online: 09-03 12:22
Je kunt idd een bistabiel relais gebruiken.

Bistabiel wil zeggen dat hij, wanneer er spanning op de spoel komt te staan, het relais omschakeld, en zo blijft staan als de spanning eraf word gehaald.
Het relais schakelt weer om als er weer een spanningspuls op de spoel komt.

Ik denk dat dit het gemakkelijkste is, als je met electronica gaat werken zul je namelijk in ieder geval ook 1 relais moeten gebruiken om het start-circuit te schakelen i.v.m. redelijk hoge stromen die kunnen gaan lopen.

Bestuh!!

• Stefke
dan ga ik die es zoeken, thanx.

Alleen over dat startcircuit, de het schakelcircuit van zo'n relias staat toch los van het geschakelde circuit (hetgeen waar de stroom van het contactslot door gaat)?

Het stuursignaal komt van een ander relais, nl. dat van de centrale vergrendeling, dus dat stelt niks voor. Maar door het geschakelde circuit van zo'n relais kunnen toch wel een paar ampere van het startcircuit van me auto?

Ik zal morgen even meten hoeveel ampere er over me contactslot gaat, ik denk dat dat wel belangrijk is om te weten.
Pagina: 1