Zoals iedereen weet is 't mogelijk om Linux te draaien op o.a. PPC, SPARC, MIPS, HPPA, etc. Ik ga er van uit dat b.v. Debian met GNOME/KDE en openoffice, mozilla, etc. geen probleem zal zijn. Maar hoe zit 't met apps zoals ut, ut2k3, kylix, oracle, lotus notes, quake, etc. die dus niet gratis en/of opensource zijn? kan je die draaien? of houdt alles op als je geen IA32/x86/i386 (doorhalen wat niet van toepassing is
) hebt? En opensource progs....moet je vaak zelf compilen of zijn er vaak binarys te krijgen? en als alleen de source verkrijgbaar is, moet je die dan vaak 'porten' of compiled hij 'out-of-the-box'?
Verwijderd
In het geval van debian is het makkelijk. Bestel wat cd's voor de architectuur die je wil gebruiken, of download iso's of floppy install images.
Alle software in debian's main en contrib groepen die platform onafhankelijk is (99.5%) is dan ook gewoon beschikbaar voor de andere architecturen.
Andere software die niet 'open source' is zal dus niet draaien, tenzij je ergens een andere versie voor die architectuur vandaan kan halen.
Zelf heb ik 2 alpha's en een SGI staan, gaat prima
Alle software in debian's main en contrib groepen die platform onafhankelijk is (99.5%) is dan ook gewoon beschikbaar voor de andere architecturen.
Andere software die niet 'open source' is zal dus niet draaien, tenzij je ergens een andere versie voor die architectuur vandaan kan halen.
Zelf heb ik 2 alpha's en een SGI staan, gaat prima
Verwijderd
Er is een wezenlijk verschil tussen x86 en andere architecturen. Meestal gaat 't dan om de manier waarop waardes worden opgeslagen, zogenaamde 'byte-orders' enzo. Een maker van een programma moet daar rekening mee houden.
Makers van commerciele apps doen 't voor 't geld, en zullen dus zoveel mogelijk richten op de veelgebruikte architectuur: x86.
Dus concreet antwoord: Ja, als je non x86 architectuur gaat draaien is 't meestal lastiger om commerciele applicaties te draaien zoals UT, Quake etc.
Verder is Debian perfect in staat te draaien op verschillende architecturen en met de dag komen er nieuwe en betere programma's uit die ook op non-x86 architecturen draaien!
Makers van commerciele apps doen 't voor 't geld, en zullen dus zoveel mogelijk richten op de veelgebruikte architectuur: x86.
Dus concreet antwoord: Ja, als je non x86 architectuur gaat draaien is 't meestal lastiger om commerciele applicaties te draaien zoals UT, Quake etc.
Verder is Debian perfect in staat te draaien op verschillende architecturen en met de dag komen er nieuwe en betere programma's uit die ook op non-x86 architecturen draaien!
Verwijderd
Kort en krachtig. Apps die geen Open Source zijn en alleen bestaan voor X86 Linux zullen niet draaien op een andere achitectuur. UT2003 bijvoorbeeld bestaat alleen voor X86 Linux.
Tevens zullen Open Source apps niet altijd draaien op non-X86. Het komt namelijk soms voor dat een app gewoon niet wil compilen op een non-X86 architectuur als kom je dat niet zo vaak tegen.
Tevens zullen Open Source apps niet altijd draaien op non-X86. Het komt namelijk soms voor dat een app gewoon niet wil compilen op een non-X86 architectuur als kom je dat niet zo vaak tegen.
Tis maar net hoe zo'n app gemaakt is. Als er in de sourcecode veel X86 ASM gebruikt is, zal het niet echt gaan draaien op een Alpha of een PPC. Voorbeeld hiervan is XFree86 4.2.0 wat nog steeds niet naar elk platform geport is
Helaas werken niet alle opensource apps onder non-i386.
Een voorbeeld hiervan is Mozilla. (het volgende geldt voor Alpha)
Op Debian GNU/Linux lukt het wel met veel pijn en moeite om Mozilla te installeren.
Werkt ook wel redelijk, maar vliegt er soms uit door een memory fault. Na een reboot wil Mozilla niet eens meer starten
Op FreeBSD kan ik Mozilla niet eens uit de ports installeren... de installer zegt dat Mozilla coredumpt tijdens de POST-installatie
Maar XFree86 4.2.1 heb ik bv. weer wel draaien op FreeBSD/Alpha
OpenOffice draait ook niet op FreeBSD/Alpha. Ik heb eigenlijk geen idee of dit op GNU/Linux werkt.
Maar zo zijn er nog wel meer (vooral grafische) opensource apps die niet werken op non-i386 systemen.
SPARC is ook weer een verhaal apart.
Onder Debian GNU/Linux werkt bash weer ok.
Het ligt er dus maar net aan hoe de app geport is en dat is me regelmatig erg tegengevallen.
Een kennis van me heeft laatst nog geprobeerd Debian GNU/Linux unstable te draaien op Alpha. Helaas werkte dit bar en bar slecht, veel broken apps zoals bv. Samba die heel hard coredumpte en apt die de ene error na de andere gaf. Ook niet echt aan te raden dus
Met Debian GNU/Linux unstable voor i386 had ik wel wat andere ervaringen, het draaide iig niet zo slecht als op Alpha. 
Mijn conclusie: i386 en Mac systemen voor desktops.... non-i386 systemen zijn eigenlijk alleen leuk voor servers
(al hoewel ik me FreeBSD/Alpha systeem ook wel deels als desktop gebruik
)
Een voorbeeld hiervan is Mozilla. (het volgende geldt voor Alpha)
Op Debian GNU/Linux lukt het wel met veel pijn en moeite om Mozilla te installeren.
Werkt ook wel redelijk, maar vliegt er soms uit door een memory fault. Na een reboot wil Mozilla niet eens meer starten
Op FreeBSD kan ik Mozilla niet eens uit de ports installeren... de installer zegt dat Mozilla coredumpt tijdens de POST-installatie
Maar XFree86 4.2.1 heb ik bv. weer wel draaien op FreeBSD/Alpha
OpenOffice draait ook niet op FreeBSD/Alpha. Ik heb eigenlijk geen idee of dit op GNU/Linux werkt.
Maar zo zijn er nog wel meer (vooral grafische) opensource apps die niet werken op non-i386 systemen.
SPARC is ook weer een verhaal apart.
code:
1
2
3
4
| $ uname -srm OpenBSD 3.1 sparc $ bash Memory fault |
Onder Debian GNU/Linux werkt bash weer ok.
Het ligt er dus maar net aan hoe de app geport is en dat is me regelmatig erg tegengevallen.
Een kennis van me heeft laatst nog geprobeerd Debian GNU/Linux unstable te draaien op Alpha. Helaas werkte dit bar en bar slecht, veel broken apps zoals bv. Samba die heel hard coredumpte en apt die de ene error na de andere gaf. Ook niet echt aan te raden dus
Mijn conclusie: i386 en Mac systemen voor desktops.... non-i386 systemen zijn eigenlijk alleen leuk voor servers
Mozilla zou perfect moeten draaien op andere architecturen, draait zelfs goed op mac os x,
http://mozilla.org/releases/
Maar je zegt het zelf al, debian unstable, k'zou wel eens willen zien wat een stable distro op een non-x86 doet, volgens mij moet het "basis" systeem zeker goed werken.
Maar je zegt het zelf al, debian unstable, k'zou wel eens willen zien wat een stable distro op een non-x86 doet, volgens mij moet het "basis" systeem zeker goed werken.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Als iets op Mac OS werkt hoeft het niet gelijk op Alpha of SPARC te draaien.Apache schreef op 16 september 2002 @ 17:24:
Mozilla zou perfect moeten draaien op andere architecturen, draait zelfs goed op mac os x,
Zoals jij ook al bij die link kunt zien, een binary voor Linux/Alpha is er niet...
Misschien omdat het gewoon niet werkt?
Basis systeem werkt zeker ook goed. Maar helaas werkte niet alle software (bv. Mozilla) goed die ik met apt binnenhaalde. (dit was trouwens wel -stable)Maar je zegt het zelf al, debian unstable, k'zou wel eens willen zien wat een stable distro op een non-x86 doet, volgens mij moet het "basis" systeem zeker goed werken.
FreeBSD/Alpha gaf tenminste nog een melding als ik niet/slecht werkende software wou installeren.
Pagina: 1