Het ontstaan van .NET

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb maar weinig gelezen en gehoord over de manier waarop .NET geworden is tot wat het nu is. Voor veel talen/platformen/software bestaat er een boeiend verhaal over de manier waarop het ontstaan is (zoals bijvoorbeeld voor Java). Ik denk dat met name aan krachtmetingen tussen verschillende visies van mensen die te maken hadden met het project, het ontstaan van systemen uit projecten die helemaal niet bedoeld waren om tot het ontstaan van een systeem te komen enzovoorts.

Ik ben wel benieuwd of iemand stukken weet die hier wat betreft .NET iets over zeggen: wanneer ontstonden de eerste ideeen richting .NET? Welke requirements waren er toen? Wie hebben bepaalde punten naar voren gedragen die het wel/niet gered hebben?

Het gaat mij met name om de technieken rond de .NET CLR: de keuze voor een IL en JIT compilatie, opzet van IL, talen die ondersteund moesten worden (denk aan de nadruk op functionele talen), requirements voor C# en VB .NET, library opzet en onderdelen enz. Het hele web-services verhaal geloof ik wel, maar uiteraard is het toch wel aardig als je daar ook stukken over weet :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik weet wel dat 1 van de bedenkers van Delphi v1.0 de taal C# ontwikkeld heeft bij MS en ook een dikke vinger in de pap had met het hele .Net ontwikkel gedoe. Dat is er vanaf te zien ook. Veel ideeen zijn van Borland's Delphi en de VCL overgenomen en waar mogelijk verbeterd.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Niet helemaal de diepgang waar je naar opzoek bent gok ik maar wat ik er van gehoord heb is
1) dat .NET eigenlijk de 3e versie van COM is maar omdat bepaalde Microsoft Os'en denken dat je de seriele port wil benaderen als je 'n mapje com3 maakt hebben ze 't anders genoemd.
2) De com guys extra attributen/metadata wilden hebben maar dat het VB team iets had van screw you guys we doen ons eigen ding waarna het COM team naar 'n andere oplossing is gaan zoeken wat uiteindelijk .Net is geworden
Je zou es kunnen kijken of je de lezingen van don box op teched van verleden jaar nog ergens op kan pikken (ik heb laatst ergens 'n site gepost met aardig wat lezingen van die knakker, volgens mij zat die daar ook tussen) daar heeft ie ook wat dingen over gezecht.

Verwijderd

Ik denk dat C# toch veel is afgekeken van andere talen. Maar dat veel mensen dat als nadeel noemen begrijp ik niet. Want je ken wel iets heel nieuws verzinnen maar grote kans dat je taaltje helemaal niet aan de mensen komt en dat is ook logisch. Ze hadden ook kunnen zorgen dat C# helemaal niet op C++/Java leek maar waarom zouden ze. Het zou de overstap alleen maar kleiner maken jatoch?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:02
LordLarry schreef op 16 September 2002 @ 09:15:
Ik weet wel dat 1 van de bedenkers van Delphi v1.0 de taal C# ontwikkeld heeft bij MS en ook een dikke vinger in de pap had met het hele .Net ontwikkel gedoe. Dat is er vanaf te zien ook. Veel ideeen zijn van Borland's Delphi en de VCL overgenomen en waar mogelijk verbeterd.

Je hebt het op Anders Hjelsberg, die MS idd van bij Borland weggekocht heeft en nu een Microsoft Distinguished engineer is.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

LordLarry schreef op 16 september 2002 @ 09:15:
Je bedoelt waarschijnlijk Anders Heijlsberg: http://windows.oreilly.com/news/hejlsberg_0800.html

edit: Te laat :z

Verwijderd

C# is COOL :)

In het verleden is er onverhoopt ooit iets uitgelekt over een MS Java clone onder de naam COOL. Dit was dus C#.

http://www.cnn.com/TECH/computing/9902/25/uncooljava.idg/ (25 feb 99)
http://news.com.com/2100-1001-221721.html?tag=rn (16 feb 99)
He said Cool, which was discussed at Microsoft's Professional Developers Conference last fall, is envisioned as a set of technologies, possibly a set of class libraries, for making the company's COM+ server-based programs easier to use with programs written using Microsoft's Visual C++ tool.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 22:49

curry684

left part of the evil twins

Je zou misschien eens wat kunnen zoeken naar NGWS (Next Generation Windows Services), dat was volgens een antiek C# boek dat ik heb destijds de runtime environment voor de taal en volgens mij de voorloper van .NET

Googlen met behulp van deze voorkennis levert best wat interessante artikelen.

[ Voor 0% gewijzigd door curry684 op 16-09-2002 11:30 . Reden: afko opgezocht :) ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Sterker nog in de PDC preview van .NEt stond nog overal NGWS in de documentatie :)

Verwijderd

Even een offtopic vraagje:
Wat is .NET, wat kan je ermee, wat zijn de voor- en nadelen (misschien is dat eigenlijk iets voor een apart topic) :X.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

NextGeneration: dat is iets voor de search
zo'n topic is vast al eens geweest en als je er nog 0,0 van weet is GoT niet de juiste plek

[ Voor 0% gewijzigd door D2k op 16-09-2002 12:35 . Reden: dat kon best wat duidelijker ... :+ ]

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• whoami
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 12:31:
Even een offtopic vraagje:
Wat is .NET, wat kan je ermee, wat zijn de voor- en nadelen (misschien is dat eigenlijk iets voor een apart topic) :X.

Maak eens gebruik van de search zou ik zo zeggen, hier zijn toch al heel wat topics de revue gepasseerd met dat onderwerp...

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Maak eens gebruik van de search zou ik zo zeggen, hier zijn toch al heel wat topics de revue gepasseerd met dat onderwerp...
Waarom hier van de search gebruik maken terwijl Microsoft een van de allerbeste online documentatie sourcen is. (In het algemeen) maar ook zeker wat betreft .NET
Dus ik zou zeggen ga naar www.microsoft.com/net

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Bedankt voor de linkjes en suggesties allemaal al vast :) .

Ik moet ze nog even door gaan kijken, maar ik ben bang dat het inderdaad niet helemaal is wat ik zocht: sappige verhalen van insiders die meegewerkt hebben aan .NET ;) . De 'vroege documentatie', die veel wordt genoemd, is toch al iets te laat in het project om een indruk te kunnen krijgen van de vorming van .NET.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Mijn idee van .NET is dat er applicaties gedraait worden op servers en daar kan je als user bij indien je daar een login hebt.
Ofwel software wordt niet meer gedraaid aan de client side.
D2k schreef op 16 september 2002 @ 12:33:
NextGeneration: dat is iets voor de search
zo'n topic is vast al eens geweest en als je er nog 0,0 van weet is GoT niet de juiste plek
Oh, dus je mag alleen op GoT als je er wat vanaf weet (ik geef toe, ik had eigenlijk even moeten zoeken)
edit:
Voor de mensen met het zelfde probleem (..):
dotNET platform onafhankelijk?

Verwijderd

Jouw idee klopt dus niet, en als je je er een klein beetje in verdiept had had je dat geweten >:)

• whoami
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 15:24:
Mijn idee van .NET is dat er applicaties gedraait worden op servers en daar kan je als user bij indien je daar een login hebt.
Ofwel software wordt niet meer gedraaid aan de client side.

[...]

Oh, dus je mag alleen op GoT als je er wat vanaf weet (ik geef toe, ik had eigenlijk even moeten zoeken)
edit:
Voor de mensen met het zelfde probleem (..):
dotNET platform onafhankelijk?

Zie Yarvieh...

Misschien kunnen we terug on-topic gaan? Dit topic heeft niet als titel 'Wat is .NET'.

Verwijderd

mbravenboer schreef op 16 september 2002 @ 12:51:
sappige verhalen van insiders die meegewerkt hebben aan .NET ;)
Je wilt eigenlijk horen dat .NET bedoelt was als een Java killer :+ Dat zul je echter nergens vinden ;) Ik heb een aantal van de MSDN .NET shows gekeken (:o) en daar werd af en toe wel wat gezegd over hoe en waarom .NET onststaan is (standaard verhaal eigenlijk, zo veel technologien, geen samenwerking) maar echt iets interessants heb ik niet echt tegengekomen.

Verwijderd

Microsoft's .NET Initiative PPt presentatie
NET is brought to you by the COM team at Microsoft who put the com in complexity
>:)

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 12:16
Ik heb wel aardig wat achtergrond gelezen in papieren bladen, voornamelijk wat in MSDN magazine (dat je gratis krijgt als je een MSDN Universal software abbonement hebt), in wat .NET bladen van de afgelopen tijd en ik herinner me zelfs links en rechts wat achtergrond informatie uit een Dr.Dobbs artikel.

Belangrijkste is dat het inderdaad een nieuwe versie van COM moest worden die oorspronkelijk al ten tijde van Windows2000 moest uitkomen. Zoals je je misschien herinnert kwam COM+ er toen en ook niet de unificatie van thuis en professionele desktop: Windows ME, eigenlijk niet de bedoeling, kwam er toen aan. .NET is hiervan de oorzaak. Microsoft schortte het opheffen van die scheiding toen op tot aan Windows XP, omdat ze besloten dat .NET nog niet af was en ze toen dus ook niet zo'n haast meer hadden met het stoppen van de 95-lijn. Gevolg was dat alle interne patches toen maar werden verwerkt op het oude COM-systeem, met als resultaat COM+.

Het is absoluut waar dat er binnen Microsoft nogal wat strijd heeft plaatsgevonden rondom de ontwikkeling van .NET. Ballmer zegt vrolijk dat ze nu een volledig standaarden-gebaseerd systeem hebben gemaakt omdat hun klanten en partners daarom vroegen - weg met die gesloten en ongedocumenteerde software die ze toch ook zo in de problemen heeft gebracht met de Amerikaanse Justitie. Daarentegen vonden veel mensen bij Microsoft dat dit wel eens het einde zou kunnen worden van hun macht. De uiteindelijke beslissing is denk ik uiteindelijk op topniveau door Ballmer en Gates genomen, die toch wat druk voelden van die rechtszaak maar tegelijkertijd er nu (en misschien toen ook al) absoluut in geloven.

Hun redenatie is wat dat aangaat ook niet zo vreemd: Met .NET als open standaard hebben ze weer een kans om aan te haken op mobiele platforms zoals Sun met platforms als J2ME (de M is Mobile) al een tijdje doet. Hun geslotenheid maakte het lastig om door te dringen op andere platforms. Het zal niet lang duren voor de .NET runtime klaar is voor PocketPC, waarschijnlijk hebben ze ook al wat contracten gesloten met Nokia en/of Ericsson. Dat zal uiteindelijk meer waard voor ze zijn dan een paar losse opensource projecten als Portable.NET en MONO, die voor Linux (en andere systemen) een implementatie doen van die open standaard.

Of dat overigens terecht is en dit of de grote overwinning, of de grote ondergang voor Microsoft wordt, dat moet nog blijken. Persoonlijk denk ik dat hun imperium niet binnenkort zal instorten.

Overigens, voor interessante achtergronden over de technische perikelen kan ik je aanraden om eens naar een Microsoft conferentie te gaan zoals TechEd, waarvan ook een Europese jaarlijkse versie is, met heel veel en bijzonder interessante sessies. Vooral Don Box (auteur van Essential COM) is een zeer goeie spreker en weet leuke dingen op dit gebied te vertellen.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenB op 17-09-2002 00:20 . Reden: typo ]

Verwijderd

JeroenB schreef op 17 september 2002 @ 00:18:
Ik heb wel aardig wat achtergrond gelezen in papieren bladen, voornamelijk wat in MSDN magazine (dat je gratis krijgt als je een MSDN Universal software abbonement hebt)
Dat is gek ik heb 'n univ abo en krijg 2-4x per jaar een of ander suf blaadje thuis maar echt veel heb je er niet aan, het gratis MSDN Magazine abo is zover ik weet een aanbieding voor de vs/canada only (as usual)
Het zal niet lang duren voor de .NET runtime klaar is voor PocketPC, waarschijnlijk hebben ze ook al wat contracten gesloten met Nokia en/of Ericsson.
Ik heb op teched 'n tijdje staan praten met 'n knakker van 't ms Smartphone team, MS leverd een reference design van 'n phone met windows CE er op (leuk ding overigens) en een aantal leveranciers zal binnen niet al te korte tijd deze phones gaan uitbrengen, nokia is er niet een van die leveranciers liet die knakker merken "oh well nokia wants to do their own thing.."

Het Compact Framework (.Net voor pocket pc) is geruime tijd in beta geweest en die beta is enkele weken/maanden geleden afgelopen, en volgens mij hebben ze alle testers gemoved naar de everett (VS.NET 2003) beta, welke niet al telang geleden begonnen is (vandaag stond het dhl mannetje met de cd's voor de deur)
Overigens, voor interessante achtergronden over de technische perikelen kan ik je aanraden om eens naar een Microsoft conferentie te gaan zoals TechEd, waarvan ook een Europese jaarlijkse versie is, met heel veel en bijzonder interessante sessies. Vooral Don Box (auteur van Essential COM) is een zeer goeie spreker en weet leuke dingen op dit gebied te vertellen.
Don is idd een leuke spreker al was ie dit jaar opzeker minder boeiend dan vorig jaar.. overigens vond ik heel teched een stuk minder boeiend dan vorig jaar.

• JeroenB
  • Laatst online: 30-04 12:16
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 00:29:
Dat is gek ik heb 'n univ abo en krijg 2-4x per jaar een of ander suf blaadje thuis maar echt veel heb je er niet aan, het gratis MSDN Magazine abo is zover ik weet een aanbieding voor de vs/canada only (as usual)
Oh dat kan kloppen, ik maakte gebruik van de Amerikaanse versie van het MSDN-abbonement (daar zit het betreffende abbonerende bedrijf ook vandaar.) In Europa krijg je zo'n suf Engels blaadje zag ik pas inderdaad. Vreemd wel eigenlijk, want dat Amerikaanse blad zou hier net zo welkom zijn lijkt me.
Ik heb op teched 'n tijdje staan praten met 'n knakker van 't ms Smartphone team, MS leverd een reference design van 'n phone met windows CE er op (leuk ding overigens) en een aantal leveranciers zal binnen niet al te korte tijd deze phones gaan uitbrengen, nokia is er niet een van die leveranciers liet die knakker merken "oh well nokia wants to do their own thing.."
Nokia hangt wat meer richting Sun volgens mij, ze hebben nu met die nieuwe versie van dat Symbian OS (oa. op die 7650) een hele geintegreerde J2ME VM erop. Nokia is toch wel een zeer belangrijke partij, vooral als Ericsson voor Microsoft's alternatief gaat, dan zien we daar binnenkort een duidelijke splitsing ontstaan. Alhoewel dat wel mee zal vallen, nu zitten ze ook allemaal hun eigen ding te doen, maar dan bestaat de kans dat mensen voor een telefoon gaan kiezen op basis van de beschikbare mobiele applicaties. Interessante slag kan dat worden (want hier heeft MS duidelijk geen voorsprong als je ziet hoeveel er met Java wordt gewerkt wereldwijd, daarentegen zal Sun wel een manier vinden om hun mogelijke voordeel te verkloten. MS zal er veel geld in storten.)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

[quote]JeroenB schreef op 17 september 2002 @ 01:44:

Nokia hangt wat meer richting Sun volgens mij, ze hebben nu met die nieuwe versie van dat Symbian OS (oa. op die 7650) een hele geintegreerde J2ME VM erop.
[quote]

Symbian is *niet* van Nokia.. Het is een samenwerkinsverband van oa Nokia, Motorola, Sony Ericsonn, Siemens, en nog veel, heel veel meer.
Over Java & Symbian.. Sun hangt net zo richting Symbian als Symbian richting Sun om het maar zo te zeggen...
Nokia is toch wel een zeer belangrijke partij, vooral als Ericsson voor Microsoft's alternatief gaat,
Ericson heeft ook nog geen enkele plannen voor een "Microsoft" device, enkel symbian devices. Bv. de populaire T68(i) is ook een Symbian device. Siemens heeft ooit plannen gehad maar die vrijwel geheel overboord gegooit. Verder eigenlijk geen enkele andere grote manufactorers. Wel een aantal kleinere bedrijven (die ook niet zelf de hardware maken) zoals Sendo, en bv. die XDA van O2. Wordt allemaal gemaakt door het bedrijf wat ook de iPaqs maakt (HT electronics geloof ik).
dan zien we daar binnenkort een duidelijke splitsing ontstaan. Alhoewel dat wel mee zal vallen, nu zitten ze ook allemaal hun eigen ding te doen, maar dan bestaat de kans dat mensen voor een telefoon gaan kiezen op basis van de beschikbare mobiele applicaties. Interessante slag kan dat worden (want hier heeft MS duidelijk geen voorsprong als je ziet hoeveel er met Java wordt gewerkt wereldwijd, daarentegen zal Sun wel een manier vinden om hun mogelijke voordeel te verkloten. MS zal er veel geld in storten.)
MS heeft er al veel geld ingestort maar is tot dusverre er totaal niet in geslaagd een alternatief neer te zetten voor Symbian. De meest intressante slag op dit moment is tussen verschillende Symbian UI's notabene :) (Series 60 van Nokia vs. de rest).

Voor de duidelijkheid, je kan op 3 manieren applicaties ontwikkelen voor Symbian: J2ME MIDP, pJava, en C++.

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• The - DDD
  • Laatst online: 06-05 22:29
JeroenB schreef op 17 september 2002 @ 00:18:
... J2ME (de M is Mobile) ...
De M staat voor Micro:
J2EE: Java2 Enterprise Edition (Beans, Servlets, JSP en de rest)
J2SE: Java 2 Standard Edition (Eerder bekend als de JDK)
J2ME: Java 2 Micro Edition

J2ME is met name gericht op embedded systemen. Dus mobiele telefoons, PDA's etc... J2ME bevat standaard ook geen garbage collector.

• tomato
  • Niet online
Ik denk dat we hier .NET in een erg vroeg stadium besproken zien: Microsoft Purchases Evil From Satan

(uiteraard bleek ".NET" pas later vanuit marketing-oogpunt een betere naam voor dit goedje)
Evil was founded by Satan close to the beginning of time. It has been growing steadily ever since, although most of the growth has come in the past five years with the development of the internet.
Voor wie wil weten waar dit in de toekomst allemaal heen moet gaan: Microsoft - The Next 25 Years

Sorry, ik kan niet echt een serieuze bijdrage leveren ;)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

The - DDD schreef op 17 september 2002 @ 20:02:
[...]

J2ME bevat standaard ook geen garbage collector.
Geen compacting garbage collector om precies te zijn. Gelukkig hebben vrijwel alle implementaties dat wel... De enige die ik zo kan noemen die het niet heeft is de 1.0 reference implementatie van CDLC van Sun. 1.02 had er wel een..

Heap fragmentation :r

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Pagina: 1