Harddisk lijkt wel cirkelzaag

Pagina: 1
Acties:

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-02 19:52
[IK HEB DE FAQ GELEZEN!]

Hi,

Ik heb een Seagate ST32550W UltraWide SCSI schijfje, als die gaat draaien dan is het net of ik met een cirkelzaag aan de gang ga. Het geluid gaat echt door merg en been en is drie straten verderop nog te horen. De schijf werkt nog, snelheid van de schijf is in orde.

Zou er iets aan te repareren zijn?

Ik bedoel, garantie op de schijf heb ik niet, het is een OEM schijf uit een ouwe Compaq server. Zie hieronder:
*Warranty Status & *Options

Component
This drive was sold as a system component. The Limited Warranty extends to Seagate's direct customers only and is not assignable or transferable. Please contact your place of purchase.
Nu kan ik hem gewoon openschrijven en gaan kijken, maar als ik die schijf weer in elkaar wil zetten, waar moet ik dan bij het openen al rekening mee houden?

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-03 18:07

MLS

Let er goed op dat er totaal geen stof etc. in de ruimte mag zijn als je de schijf openmaakt. Dit kan je niet realiseren in een normale ruimte, dus zal het repareren van deze schijf waarschijnlijk niet succesvol zijn.
1 stofje op een platter en de kop kan je hoogstwaarschijnlijk afschrijven met alle data corruptie gevolgen van dien.

• metalant
Ik heb de schijf al leegetrokken, want ik dacht al dat 'ie niet helemaal jofel meer was. Ik probeer de SeaTools te downloaden, maar die link ligt er uit. Heeft iemand een werkend linkje?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die link in OM FAQ werkt wel. Als dit tooltje fouten geeft, dan kun je ervan uit gaan dat de harddisk diens beste tijd heeft gehad. Openschroeven en dan kijken wat er loos is, zal weinig soelaas hebben. Wat verwacht je dan zélf te kunnen repareren?

Jouw eerste topic ging dicht omdat dit de zoveelste vraag was in de trant van "mijn harddisk doet vaag, gaat/is het kapot?". Zulke topics gaan bijna altijd dicht, omdat we er simpelweg niks verder aan kunnen doen. Daarnaast was jouw openingspost ook van veel te weinig informatie voorzien, in tegenstelling tot die van nu :)

Ik laat deze iig open, maar ik betwijfel zeer of het euvel uiteindelijk fatsoenlijk wordt opgelost..

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-03 18:07

MLS

Geen idee waar je dat toolkitje kan downloaden, maar mijn 'advies' geef ik niet alleen voor je bestaande data. Je moet ook je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de nieuwe data die erop komt als je van plan bent de schijf weer te gebruiken.
Het kan weken goed gaan tot ineens een stofdeeltje 'opwaait' naar een andere plaats in de schijf en alles behoorlijk beschadigd.
Maar aangezien je jezelf toch al niet echt veilig waande (zoals ik hierboven lees) is dat dus niet zo'n probleem ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hmmm, staat er niet meer in de faq dat je als je software zoekt, je een OS moet vermelden?

Hey Balusc, probeer dat linkje eens? D'r komt wel fijn een pagina met de mededeling dat je daar dat tooltje zou moeten kunnen downen, maar dat is dus niet het geval, volgens mij. Of download.seagate.com is de traagste ftp-server sinds die van Creative :(

Ook het doorzoeken van de cache van google levert geen soelaas: tooltje is niet via Seagate te verkrijgen.

Nou zal de topicstarter best meteen een mailtje hebben gestuurd waarin hij Seagate maant om deze verschrikkelijke fout meteen recht te zetten, maar daar heeft 'ie pas morgen wat aan ;)

Ontopic: het antwoord is idd "nee, dat ga je niet redden" (tenzij je een cleanroom hebt, een fatsoenlijke hoeveelheid instrumentmakersgereedschap, en onbehoorlijk veel ervaring. En mazzel).

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 15-09-2002 22:39 . Reden: bits & pieces ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• metalant
Hey Balusc, probeer dat linkje eens? D'r komt wel fijn een pagina met de mededeling dat je daar dat tooltje zou moeten kunnen downen, maar dat is dus niet het geval, volgens mij. Of download.seagate.com is de traagste ftp-server sinds die van Creative :(
Dat had ik ook al ontdekt :(
Ook het doorzoeken van de cache van google levert geen soelaas: tooltje is niet via Seagate te verkrijgen.

Nou zal de topicstarter best meteen een mailtje hebben gestuurd waarin hij Seagate maant om deze verschrikkelijke fout meteen recht te zetten, maar daar heeft 'ie pas morgen wat aan ;)
Een echte webmaster is 24/7 online, dus die link is binnen no-time gefixed als we met z'n allen zo'n berichtje sturen.
Ontopic: het antwoord is idd "nee, dat ga je niet redden" (tenzij je een cleanroom hebt, een fatsoenlijke hoeveelheid instrumentmakersgereedschap, en onbehoorlijk veel ervaring. En mazzel).
Ik heb de Dremel en het boormachine al klaar. Dat kan toch een mooie mod worden. Op de foto zie je toch niet of het werkt of niet :)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:27

SambalBij

We're all MAD here

Is het echt een schrapend/schurend geluid, of meer gewoon een harde, hoge snerptoon?
In het laatste geval is het denk ik normaal. Je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat dit waarschijnlijk een van de eerste series 7200rpm schijven is geweest, en ook nog een scsi, waarbij de nadruk ligt op performance en niet op geluidsniveau.

Ik heb hier zelf een aantal scsi schijven, waaronder een paar oudere IBM 7200rpm schijven, alswel een paar bijna nog nieuwe Maxtor Atlas 10K3 10000rpm schijven. Die IBM schijven maken per stuk meer herrie dan twee van die Maxtors bij elkaar :)

Kun je dat geluid anders eens opnemen en posten, kunnen we even luisteren naar waar we het over hebben :)

[ Voor 0% gewijzigd door SambalBij op 16-09-2002 08:47 . Reden: paar typo's ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier werkt de site iig prima. Gisteren ook, toen ik dat berichtje aan het typen was. Hier heb je vast een directe link voor het geval de site aan jullie kant nog steeds plat is: http://www.seagate.com/support/npf/seatools/seatoold.exe :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 16-09-2002 07:23 . Reden: linkfix ]

• paradoXical
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

Ik heb nog een oude seagate baracudda hier, 7200 touren. Net een helicopter:)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Tis moeilijk om vanaf hier voor te stellen hoeveel herrie dat ding nou echt maakt, maar ik heb ook een oudere Quantum Viking 2 op 7200 rpm, maar ook die maakt meer herrie dan mijn Quantum Atlas 10K2, precies zoals Operations het ook al zei. Persoonlijk vindt ik dat geratel van scsi schijven wel leuk om te horen en niet echt storend(de fan's zijn erger om aan te horen!!).
Als ie echt kapot is moet je gewoon Seagate nederland contacten, en daarna opsturen ter reparatie. Neem aan dat dit een schijf is die ze niet meer hebben, wellicht krijg je wel een nieuwe grotere...(verder geen ervaring met Seagate, dus weet niet hoe ze hier mee omgaan)

• metalant
Ik zal later vandaag een opname er van posten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Niet openmaken, als je de schijf openmaakt kan ik je bijna garanderen dat dat de dood van de schijf betekend.

Enige optie is de schijf gebruiken op een plek waar geluid toch niet uitmaakt of alleen als backup schijf gebruiken mocht het geluid 'normaal' zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat voor een geluid maakt ie? Als ie gewoon keihard aan het trillen is en je kast resoneert, is dat normaal: seagate 7200RPM disks uit die tijd hebben dat nou eenmaal. Heb zelf een ST34520N met dat probleem, ook vaak een hoge pieptoon, al is die de laatste tijd niet meer te horen.
Pagina: 1