Ik heb hier een bierkratmod gebouwd (pics volgen als hij af is). Nou heb ik 2 blauwe diffuuse leds aangesloten. Die van de hdd activity brand gewoon goed maar de power indicator is heel erg zwak. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Soldeer een weerstand van 470 ohm in serie aan je led en sluit em vervolgens aan op 12 volt van een molex connector.
[ Voor 0% gewijzigd door Tentacle1 op 15-09-2002 21:33 . Reden: zoveel reacties nog, wow... ]
kan ik hem niet gewoon op de 5v hangen? Is het wel vaker zo dat het moederbord zo weinig uitstuurt?
oh, dan maar ergens een 470 ohm weerstand halen.. thnx voor de snelle reactie........
Of een weerstandje van 100 Ohm bij 5 volt...
Check out http://www.getbackonstage.nl
Verwijderd
jeps
anders zeggen ze het niet he?? maar het is gewoon een rekensom (die ken ikniet) om 5v terug te brengen naar de 3,3 volt ie de blauwe nodig heeft en zo rekenen we hier de weerstnad die ervoor moet uit
anders zeggen ze het niet he?? maar het is gewoon een rekensom (die ken ikniet) om 5v terug te brengen naar de 3,3 volt ie de blauwe nodig heeft en zo rekenen we hier de weerstnad die ervoor moet uit
Ja, dat werkt ook, de spanning is namelijk kleiner bij een gelijke stroom, dus kan de weerstand lager. Dit volgt uit de formule R=U/I
waarin R=weerstand
U=spanningsverschil tussen wat de voeding levert en wat de led moet hebben, dus in dit geval 2-3 volt.
I=stroom die in de kring gaat lopen, dus de stroom die de led opneemt, lig meestal ergens rond de 20 mA
waarin R=weerstand
U=spanningsverschil tussen wat de voeding levert en wat de led moet hebben, dus in dit geval 2-3 volt.
I=stroom die in de kring gaat lopen, dus de stroom die de led opneemt, lig meestal ergens rond de 20 mA
thnx, was nooit zo'n kei in natuurkunde en elektro.....
Misschien wel gemakkelijk voor hen die hiermee moeten rekenen, even de twee basisformules onder elkaar.
P=UxI (vermogen is spanning x stroom)
R=U/I (weerstand is spanning / stroom)
P=Watt (W)
U=Volt (V)
I=Ampère (A)
R=Weerstand (Ω=Ohm)
P=UxI (vermogen is spanning x stroom)
R=U/I (weerstand is spanning / stroom)
P=Watt (W)
U=Volt (V)
I=Ampère (A)
R=Weerstand (Ω=Ohm)
Verwijderd
P'sies das de wet van Ohm
ik dacht trouwens dat daar ook een driehoek voor was? zodat je maar 1 driehoek hoeft te kennen voor Ampere, Volt en Ohm?
ik dacht trouwens dat daar ook een driehoek voor was? zodat je maar 1 driehoek hoeft te kennen voor Ampere, Volt en Ohm?
Verwijderd
Dit zal duidelijkheid scheppen....
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2002 22:46 . Reden: typo ]
Ja daar wordt het wel lekker duidelijk van ja
erg kromme topic titel
stroom staat niet op een led stroom loopt door een led
spanning staat wel op een led
stroom staat niet op een led stroom loopt door een led
spanning staat wel op een led
Verwijderd
de driehoek... bedoel je misschien deze:

U= Volt
I= Ampere
R= Ohm
Leg je vinder op dat gene wat je wilt bereken..
dus als je R wilt weleten leg je vinger op R en de rode streep is de deelstreep lees van boven naar beneden R=U/I
de blauwe X = vermenigvuldiging dus leg je vinger op de U, dan heb je U= I X R

U= Volt
I= Ampere
R= Ohm
Leg je vinder op dat gene wat je wilt bereken..
dus als je R wilt weleten leg je vinger op R en de rode streep is de deelstreep lees van boven naar beneden R=U/I
de blauwe X = vermenigvuldiging dus leg je vinger op de U, dan heb je U= I X R
Pagina: 1