Toon posts:

hoe werkt speed monitor & alu soort belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn CPU een groter koellichaam geplaatst. En mijn Papst 80*80 fan overgezet. Maar tot m'n verbazing koelde deze slechter dan mijn kleinere koelermaster koelblok. Het materiaal van beide koelblokken zijn van alu maar ik heb het idee dat de koelermaster van een harder soort alu gemaakt is. Kan dit 3,5 graden op de 60 schelen?
En dan nog een vraag. Wie weet hoe ik een speed monitor op een 220 volt fan krijg. Ik wil graag de fan speed van deze zeer stille 220v. fan monitoren door alleen het derde draadje op mijn mobo case fan aan te sluiten.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 20:25:
Ik heb op mijn CPU een groter koellichaam geplaatst. En mijn Papst 80*80 fan overgezet. Maar tot m'n verbazing koelde deze slechter dan mijn kleinere koelermaster koelblok. Het materiaal van beide koelblokken zijn van alu maar ik heb het idee dat de koelermaster van een harder soort alu gemaakt is. Kan dit 3,5 graden op de 60 schelen?
En dan nog een vraag. Wie weet hoe ik een speed monitor op een 220 volt fan krijg. Ik wil graag de fan speed van deze zeer stille 220v. fan monitoren door alleen het derde draadje op mijn mobo case fan aan te sluiten.
De performance van het koelblok word bepaalt door de volgende factoren :
Oppervlakte (heel veel dunne vinnen is beter dan 2 dikke vinnen)
Materiaal (voor het warmte transport door het koelblok heen)
Contact (Het contact tussen de proc en koelblok).

Materiaal is het zelfde waarschijnlijk. Het zou wel kunnen dat hte een andere legering is, maar dat betekent niet dat het slechter geleid.

Oppervlak, tja, dat kan ik niet vanaf hier zien. Hoe groter het oppervlak, hoe beter (zelf even kijken dus).

Contact, kijk, een orginele proc koeler is al vrij vlak aan de onderkant. Hier geld, hoe vlakker en gladder de onderkant is, hoe beter contact ie heeft.

Verder kan de hoeveelheid warmtegeleidings pasta veranderd zijn (als je ASIII gebruikt, moet je de letters op je proc nog kunnen lezen).

Verwijderd

Topicstarter
Je kan wel eens gelijk hebben met de oppervlakte. Ze hebben allebei hetzelfde aantal koelvinnen. Maar die van de (slechter koelende) grotere hebben langere vinnen maar die van de (beter koelende) kleine hebben hogere vinnen. Ik denk dat voor beide vinnen het oppervlak gelijk is. Maar dan is dus de conclussie dat hogere koelvinnen beter koelen dan langere? Dat met de oppervlakte zit wel snor. Ik heb voordat ik hem gemonteerd heb eerst laten afvlakken op een CNC gestuurde freesbank en daarna gepolijst. Wat betreft koelpasta: Ik heb bij beide evenveel (weinig) gebruikt.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 15 September 2002 @ 20:43:
Je kan wel eens gelijk hebben met de oppervlakte. Ze hebben allebei hetzelfde aantal koelvinnen. Maar die van de (slechter koelende) grotere hebben langere vinnen maar die van de (beter koelende) kleine hebben hogere vinnen. Ik denk dat voor beide vinnen het oppervlak gelijk is. Maar dan is dus de conclussie dat hogere koelvinnen beter koelen dan langere? Dat met de oppervlakte zit wel snor. Ik heb voordat ik hem gemonteerd heb eerst laten afvlakken op een CNC gestuurde freesbank en daarna gepolijst. Wat betreft koelpasta: Ik heb bij beide evenveel (weinig) gebruikt.
Afgevlakt, hmm. Hou er wel rekening mee dat je nu minder druk op je proc hebt (minder goed contact dus). Er is wat materiaal weg, dus de clip hoeft niet zo ver te buigen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 0,08 mm. laten afvlakken dit zal denk ik niet zoveel uitmaken voor de druk op de proc. Maakt deze druk veel uit? het belangrijkste lijkt mij dat beide oppervlakten (proc en koelvlak) vlak zijn en het contact medium (koelpasta) goed is. De druk lijkt mij dan niet zo belangrijk. Anders zou ik zeggen verbuig dan de veerklem iets om een grotere druk te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Is er nu niet een slimme elektronicus onder jullie die mij kan vertellen hoe ik een speed monitor op mijn 220v fan kan maken. Misschien met een reed-relais met een heel klein stukje magnetisch materiaal op de fan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:13:
Is er nu niet een slimme elektronicus onder jullie die mij kan vertellen hoe ik een speed monitor op mijn 220v fan kan maken. Misschien met een reed-relais met een heel klein stukje magnetisch materiaal op de fan?

Dat, of optisch. Dus met een fototransistor en een stukje reflecterend materiaal op de schoepen.

Reed-relais zullen ook wel werken, maar dan moet je wel een kleintje hebben. De grotere zijn niet snel genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 10:03:

[...]

Dat, of optisch. Dus met een fototransistor en een stukje reflecterend materiaal op de schoepen.

Reed-relais zullen ook wel werken, maar dan moet je wel een kleintje hebben. De grotere zijn niet snel genoeg.
Ha, iemand die ideeën heeft. Kun je me vertellen hoe dat schematisch werkt? Ik heb dus op mijn mobo 5v,12v,ground en mijn rotatie detectie. Wat voor spanning mag ik op de rotatie detectie zetten. En vervolgens hoe doe ik dat met een fototransistor?
Pagina: 1