Toon posts:

[SMP] Thread vs. Instructie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom neemt men bij SMP altijd een hele thread als uitgangspunt, terwijl een instructie veel beter is voor non-multithreaded programma's? Ik denk hierbij aan 2 CPU's als 1 te laten fungeren. Waarom niet?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Omdat het OS alleen threads kan verdelen en geen instructies.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik denk dat je dat op mobo/chipset niveau zou moeten regelen... :|

Dat lijkt me duur :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
'k ga (misschien) ff iets heel stoms zeggen, maar is dat niet een soort raid0 voor processors wat je hier voorstelt? Dat _zou_ mogelijk moeten zijn, lijkt me, maar dat beweer ik dus zonder enige kennis van implementatie van zo'n systeem :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grrrrrene schreef op 15 september 2002 @ 23:06:
'k ga (misschien) ff iets heel stoms zeggen, maar is dat niet een soort raid0 voor processors wat je hier voorstelt? Dat _zou_ mogelijk moeten zijn, lijkt me, maar dat beweer ik dus zonder enige kennis van implementatie van zo'n systeem :)
Hmmm, komt in de buurt :).

Maar net zoals je raid niet met een drivertje onder windows kunt maken, zou je dit idee ook op mobo/chipset niveau moeten regelen. Een dure grap, maar in theorie te maken. Echter alleen interresant voor consumenten, dit idee. En die zullen dan weer het probleem hebben dat ze het waarschijnlijk niet kunnen betalen. Gewoon 1 enkele snellere cpu kopen is dan waarschijnlijk goedkoper (en misschien zelfs sneller).

Zie het maar als het VSA100 chipje van 3dfx, meerdere videochips als 1 geheel laten functioneren wat met z'n alleen slechts 1 ding tegelijk doet kan wel, maar de prestatieverhoging is te laag en de kosten te hoog.

Hét voordeel van een SMP systeem is trouwens dat je vloeiend meerdere apps tegelijk kunt draaien - cd fikken, DivX maken, internetten- en met het "raid 0" cpu idee krijg je gewoon weer een cpu die bij meerdere dingen weer moeilijk gaat zitten doen om alles tegelijk te doen, en dan snel de DivX doet maar traag wordt met internet ofzo.

Al met al lijkt me het niet al te zinnig (of je moet een extreme behoefte aan een hypersnelle DivX encode bak hebben).

Verwijderd

je systeem werkt inprotected mode (Doorgaans) dus threads/processen hebben context, iedere keer als er een andere thead van der task schedular mag lopen heb je dus een context switch.

Als je dit per instructie mogelijk zou willen maken zouden beide cpu's alles registers constant in de zelfde state moeten hebben waardoor je wel euhh een leuke failover security zou hebben mocht er ooit 'n keer een cpu uitfikken, maar het geheel trager werkt (Door de overhead) dan een single cpu systeem.

Kortom het kanniet, en als het zou kunnen is het onzinnig.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk bedoel, is om 2 CPU's elk een instructie voor zijn rekening te laten nemen. Dat lijkt mij helemaal niet duur, alleen wordt dat systeempje dan wat groter :P

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 09:43:
Wat ik eigenlijk bedoel, is om 2 CPU's elk een instructie voor zijn rekening te laten nemen. Dat lijkt mij helemaal niet duur, alleen wordt dat systeempje dan wat groter :P
Niet duur? Goed, jij betaald de researchkosten voor een chipset die DAT kan >:)

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je dat met 1 chipje doen? Net als alle andere componenten kun je dat ook met programmeerbare 32-bits IC's doen. Tenminste... als zelfbouwer :)
Pagina: 1