Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Infrarood ontvanger bouwen met 2 polig infrarood led

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit mijn philips tv een infrarood led gesloopt, en wil hier graag een ir ontvanger voor mijn bak van bouwen. Alleen het probleem is dat ik alleen maar schakelingen kan vinden voor een ir-led met 3 polen, en die van mijn heeft er maar 2. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

Volgens mij bestaan 2 polige IR ontvangers helemaal niet :?
Is het geen gewone LED of een IR LED?

Verwijderd

Topicstarter
Hij zat iig achter het venstertje waar remote contol opstaat. IS er dan een verschil tussen IR-led en infrarood-led, of lees ik je reply nu verkeerd. Bovendien heb ik al eerder uit een klein radio'tje een ir-led (als je zo noemd) gesloopt, die had ook maar 2 polen....????

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om te ontvangen heb je een fotodiode nodig. Dus is dit een LED of een 'onvanger'?

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Nee, het verschil is IR-LED of IR-Ontvanger... En IR-LED gebruikje om te zenden. En die hebben 2 polen.
Een IR ontvanger heb je nodig om je bijvoorbeeld je PC te besturen. (Heb zelf ook zo'n ding).

Maar omdat je zegt dat hij achter dat venstertje zat, vermoed ik dat het een gewoon LEDje is met een transparante behuizing.

Een IR-Ontvanger is volgens mij alleen met 3 polen te krijken.. Vcc, Gnd en data pin. En die dingen zijn zwart rechthoeking.
:Y)

Verwijderd

Topicstarter
Maar, uhm, er zat een rood-ledje naast, die ging knipperen als ik met mijn afstandsbediening de tv omzette, dus een lichtledje is dit iig niet. En ik weet zeker dat dit ding mijn tv bedient heeft....Maar goed, ik zal nog eens naar de winkel gaan voor een nieuwe. De vorige keer hadden ze ze niet omdat ze leveringproblemen hadden of zo iets raars...Moest ik over 2 maanden maar eens terugkomen :-S

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

misschien een soort van feedback systeempje? dus dat je tv ook info terugstuurd naar je remote ofzo? zou toch kunnen? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 10:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Okay, om infrarood licht te ontvangen kun je gebruik maken van verschillende onderdelen.
1) een infrarood licht-gevoeilige-diode
2) een infrarood licht-gevoeilige-transistor

In beide gevallen zul je een of andere schakkeling (dus een zooi transistors, weerstanden, capjes en poortjes) moeten bouwen om een analoog signaal om te zetten in iets digitaals. Er bestaan tegenwoordig ook IR-ontvangers die inderdaad maar drie pinnen hebben en die hele schakeling al binnenin bevatten.

Wat jij uit die TV hebt gesloopt is trouwens een diode of transistor

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1