Toon posts:

[Freesco] Vóór opstarten scandisk draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op mijn serverbak Freesco in combinatie met Samba (+sambaswat). De harddisk die in die bak zit is behoorlijk oud en daarom gaat er nogal vaak wat mis en springt mijn filesystem op read-only.

Daarom probeer ik nu voor het opstarten van Freesco automatisch scandisk die schijf te laten repareren.
Heel makkelijk dacht ik: gewoon een regeltje in de autoexec.bat toevoegen vóórdat freesco wordt geladen.
Alleen was het iets lastiger: Scandisk werkt niet zonder dat himem.sys geladen wordt in de config.sys.
Maar als ik himem.sys laad en daarna freesco opstart, dan gaat mijn freesco raar doen. (Bus error).
Wat kan ik hier aan doen?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Heb je al op het freesco forum gekeken?
En zou je die error anders ff kunnen posten

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Voert FreeSCO bij het mounten zelf geen fsck uit ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 17:52:
Voert FreeSCO bij het mounten zelf geen fsck uit ?
Volgens mij niet: maar in de logfile staat wel dit: "EXT2-fs warning: checktime reached, running e2fsck is recommended"

Als ik het commando e2fsck geef kent freesco dit helaas niet.
Daarom wil ik dus ook scandisk gebruiken.
Maar ik heb geen zin om steeds met een msdos opstart diskette te gaan booten, scandisk uit te voeren en dan weer opnieuw in freesco te booten.

Is er geen manier om die device=himem.sys te unloaden?
Heb namelijk het vermoeden dat ie het dan wel doet.

Waarom heb ik dat vermoeden?
Omdat ik ergens op een site over freesco dit tegen kwam over de foutmelding "bus error":

Er is een goede kans dat de computer niet genoeg geheugen bevat. Voer setup nogmaals uit en schakel nu zoveel mogelijk diensten (services) uit. Het is natuurlijk ook mogelijk extra geheugen bij te plaatsen."

Bus error heeft dus te maken met m'n geheugen, ik kreeg die error ook pas toen ik himem.sys had geladen. Dus daar zit het probleem denk ik.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:46

Exterazzo

Qeasy

huh vaag, bij mij werkte het wel. Ik had gewoon een opstart diskette van win98 daarvan opgestart. Dan format c: /s (geloof ik) dattie het systeem naar de C: schijf kopieerde. En dan mbv van een autoexec.bat scandisk laden (weet niet meer of himem.sys geladen was maar geloof van niet hoor). En daarna gewoon FreeSCO laden. Nooit geen problemen mee gehad. Ik kan het alleen nou niet meer na gaan want de harde schijf is een maand geleden overleden. Maar bij mij werkte het wel gewoon hoor!
Btw die computer had 16 mb ram en was een 486 dx 100 Mhz

Audentia

Verwijderd

Topicstarter
Exterazzo schreef op 15 september 2002 @ 18:11:
huh vaag, bij mij werkte het wel. Ik had gewoon een opstart diskette van win98 daarvan opgestart. Dan format c: /s (geloof ik) dattie het systeem naar de C: schijf kopieerde. En dan mbv van een autoexec.bat scandisk laden (weet niet meer of himem.sys geladen was maar geloof van niet hoor). En daarna gewoon FreeSCO laden. Nooit geen problemen mee gehad. Ik kan het alleen nou niet meer na gaan want de harde schijf is een maand geleden overleden. Maar bij mij werkte het wel gewoon hoor!
Btw die computer had 16 mb ram en was een 486 dx 100 Mhz
Draaide jij Freesco ook in combinatie met Samba en Sambaswat? Volgens mij ligt het daar namelijk aan, want dat kost veel meer geheugen. Die volgens mij nu niet beschikbaar is voor linux door himem.sys
Pagina: 1