Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]-Potmeters log en lin ?

Pagina: 1
Acties:

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51
Hallo ik ben op zoek naar 2 potmeters voor een 4x 20 lcd display van crystal fonts. Nou moeten dat er 1 van 100 Ohm zijn en 1 van 10k Ohm.

Nu heb ik het mooie conrad boek opengeslagen en word ik onmiddelijk overspoeld metr allerlij instelbare weerstanden. Ook in verschillende prijsklassen.

Bij een van de goedkopere weerstanden staan twee tabellen, namelijk "leverbare waarde: Lin" en "leverbare waarde Log" Weet iemand wat het verschil is ?

Ik denk er inmiddels achet te zijn dat de prijsverschillen zitten in de hoeveelhied vermogen die de potmeter kan absorberen correct ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Log = logaritmisch, die zijn voor geluid.
Lin = lineair, die zijn voor licht enzo (dus ook voor LCD's en baybussen)
Prijsverschil zit oa in het vermogen en de kwaliteit.
Voor een LCD hoef je meestal maar 1 keer het backlight en contrast af te stellen dus dan kan je het beste instelpotmeters kopen (zijn niet geschikt om de hele dag aan te draaien, maar een stuk goedkoper en kleiner)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

lol, je moet het maar weten.....

• Interstice
hmmm

Zijn dat die goedkope kleine zwarte mini dingetjes ?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Log betekend gewoon logaritmische schaal dus 100=10*10 1000=10*10*10 enz.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

liggende en staande kleine uitvoering:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/trimpot.jpg

• Interstice
juist die ja. Ik heb er nog 1 van 10k liggen hoef ik alleen de 100 Ohm nog maar te kopen. Wij arme tweakers moeten wel zuinig blijven natuurlijk :D

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

Eraser127

Nijkerk

lin = van 1 - 10000 steeds in stapjes van bv. 10
log = van 1 - 10000 eerst stapjes van 10 dan stapjes van bv. 50

dus lineair regelt gelijkmatig en logaritmisch regelt van 'langzaam' naar 'snel'

My Discogs

Verwijderd

Lin kun je zien als 1,2,3,4,5,etc...
Log is 1,10,100,1000,10000, etc (dus telkens * 10). In 't begin zal je potmeter dus niet veel doen, maar hoe verder je naar 't einde komt hoe sneller hij reageert. Aangezien je geluid ook logaritmisch hoort heb je daar dus logaritmische potmeters voor nodig (immers, een 10x zo groot muziekvermogen geeft pas een hoorbare verdubbeling van 't volume).
Maar normaal heb je die Log. potmeters nooit nodig.
Pagina: 1