Toon posts:

Surfen via proxyserver niet safe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste: moderators close mijn topic niet meteen met verwijzing eerst op google te zoeken, want dit doe ik altijd al. Met gebrek aan zuivere resultaten en specifieke kennis post ik hier, met name omdat hier veel insiders aanwezig zijn.

Komtie:
Wie kan mij de EXACTE werking van de proxyserver/proxyserverprogje uitleggen?

Het zit zo:
Je hebt allerlei surfprogs die je op je PC kunt zetten, welke vanuit jou PC ernorm veel proxyservers beheren (bv. progje A4Proxy). Door dan in je browser (bv. IE) als proxyserver 127.0.0.1:80 te kiezen (=je eigen PC) wordt door je browser de proxyserver overgenomen die met dat progje stond ingesteld.

Vraag:
Hoe werkt dit systeem nou precies? En hoe werkt een proxyserver precies?
Moet ik een proxyserver zien als een PC elders in de wereld staat en ingelogd is op internet, waar ik m.b.v. mijn verbinding "achter" gebruik maak? Of denk ik te simpel. Wordt Pop3-mail dan niet via de ingestelde proxy verstuurd, en web-based email wel, omdat de proxyserver hier alleen maar browser-afhankelijk is, en niet PC-afhankelijk? Zo ja, hoe/met welk progje kan hij PC-afhankelijk gemaakt worden?

Firewalltest:
Als ik mijn eigen systeem helemaal afscherm met een firewall en laat zelftesten is alles ok. Echter als ik achter een gekozen proxyserver "verscholen" zit vindt zo'n zelftest een aantal lekken, bv. Netbios. Klopt het dat deze lekken 0% betrekking hebben op mijn eigen systeem, maar 100% op de proxy? In hoeverre is het dus safe en annoniem? In hoeverre zit ik goed "verscholen"?

Nog 4 vraagjes m.b.t. opvallende resultaten:
1) Opmerkelijk is het dat als ik achter een proxy zit, mijn eigen PC nog steeds pingbaar is (mijn static IP van mijn eigen provider geeft echo op bv. network-tools.com), terwijl de pingen volgens mijn firewall uit staat. Hoe kan dat?
2) Bij sommige gastenboeken of forums komt na het typen van een berichtje je dns erboven te staan, bv "---.upc-a.chello.nl". Echter soms als ik achter een (non-anonymous)proxy zit is deze naam nog steeds die van mezelf, i.p.v. van de proxyserver. Hoe is dit te verklaren?
3) Wat is een proxyserver met text.text.text.text in vergelijking met een proxyserver met alleen maar IP:nummer.nummer.nummer.nummer? (voorbeeld: terminal1.uni-ak.ac.at en 63.80.203.34)
4) Is het ook mogelijk om via een proxyserver achter een andere proxyserver te komen, dus dubbelsafe (maar wellicht erg langzaam)?

Ik vraag dit allemaal niet omdat ik via internet een bank wil kraken, maar omdat ik een jaar geleden gehackt ben. Alles heb ik inmiddels al lang geformatteerd en ik zit nu onder Windows 2000 + firewall + virusscanner. Maar ik wil mijn internetverbinding (kabel = simpel hackbaar zeggen ze) thans zo safe en anoniem mogelijk hebben, want de hele familie gebruikt deze PC! Enneh, in hoeverre is een externe firewall misschien iets voor mij?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Een proxyserver nestelt zich tussen het internet en jij. Het kan pagina's opslaan, bepaalde connecties weren, of rerouten. Een proxyserver regelt het internetverkeer... En schermt alles wat achter de proxyserver ligt van het internet af. Inkomende verbindingen naar pc's achter een proxyserver lukken zonder trucs niet. (Eenrichtingsverkeer).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik daar uit opmaken dat een proxyserver ook alle temp-files, cookies en andere bras opslaat die ontstaat tijdens internetverkeer, i.p.v. op je eigen PC ?

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 16:43
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 18:21:
Kan ik daar uit opmaken dat een proxyserver ook alle temp-files, cookies en andere bras opslaat die ontstaat tijdens internetverkeer, i.p.v. op je eigen PC ?
dat kan ja

Verwijderd

Topicstarter
Als dat waar is, hoe werkt het dan als er meerdere gebruikers uit diverse hoeken van de wereld ingelogd zijn via DEZELFDE proxyserver? Al hun cookies en individuele profielen worden dan dus op hetzelfde systeem opgeslagen zeg jij. Dan ontstaat er chaos. Wordt er op een proxyserver dan voor iedere persoon een speciaal user-profiel gecreerd of zo?

Voorbeeld: op deze site zit ben ik ingelogd als Bas25. Dit is een soort cookie die opgeslagen is (op de proxyserver?). Dan komen dus jan-en-alleman die via dezelfde proxyserver zijn ingelogd op deze site terecht onder de naam Bas25???

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 14:27

bonfie

Een proxy server is helaas nix meer dan een doorgeef luik. Het wordt vaak gebruikt op bedrijven om niet dezelfde pagina vaker te hoeven ophalen, of om via de proxy gebruikers toegang te geven tot bepaald bronnen. Er zijn http-proxy's, ftp-proxy's enz. voor elk soort protocol is een andere te krijgen.

Proxy wordt vaak verward met NAT-router!
Een NAT-router is een doorgeef luik wat 1 laag lager ligt, dus deze geeft door op IP niveau.
Een proxy is een doorgeef luik wat 1 laag hoger ligt, dus deze geeft door op niveau van het HTTP protocol.

Jou vragen:
1. Als je "achter" een proxy zit dan kan je niet gezien worden, tenzij je niet een proxy heb met 2 netwerkkaarten, waar geen routing op zit.
2. De dns-naam van je router of je proxy wordt erneergezet, tenzij je niet via de proxy op internet gaat.
3. een proxy heeft altijd een IP, maar omdat dit vaak niet goed te onthouden is, krijgt ie vaak ook een dnsnaam, wat vaak beter te onthouden is. DNS-naam verwijst naar IP-adres.
4. Een proxy achter een andere proxy is dubbel doorgeven. Maakt nix uit. Je kan beter een proxy, en daar achter een briged firewall maken.

Voordeel bridged firewall:

Kan geen DOS krijgen, omdat het geen adres heeft.
Kan perfect parketjes filteren en dus is het een volwaardige firewall.
Kzou niet weten waar en hoe...

Verwijderd

Topicstarter
bonfie schreef op 15 september 2002 @ 19:15:
Als je "achter" een proxy zit dan kan je niet gezien worden, tenzij je niet een proxy heb met 2 netwerkkaarten, waar geen routing op zit.
Waarom heeft een proxy 2 netwerkkaarten nodig en wat betekent routing?

enneh

wat is een bridged firewall precies? (vergeleken met een "normale").
Pagina: 1