[Linux] Hoe kan ik een partitie groter maken

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb een Boot partitie in Linux en nu wil ik deze van 25 mb vergroten naar 50 mb anders kan ik een nieuwe kernel niet installeren.

Hoe moet ik dit doen want ik kan het nergens vinden.

Alvast bedankt.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
Package: ext2resize
Description: an ext2 filesystem resizer
ext2resize resizes ext2 filesystems. This is useful if you run out of space
on one partition, or have too much free space on another.
.
Warning: Although the program is quite safe these days, if you do something
wrong things will go wrong badly. Watch out when using programs like this.

Maar wat voor gekke dingen doe je eigenlijk, als je een /boot (geen Boot dus) partitie nodig hebt van >25M ?

• BSeB
Nou ik bij mijn installatie een Boot partitie gemaakt in Linux en daar staat mijn kernel in althans. En nu kan hij de nieuwste kernel niet installeren omdat ik die ruimte te klein heb.

Is dat programma een rpm of gewoon een opdracht die ik in de shell kan uitvoeren?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Je kunt je kernel compileren in een andere map he. Je hoeft na 't compileren alleen je kernel image en System.map te copieren naar /boot (zelfs dat niet, maar daar is boot wel voor).

Ik denk dat je daar meer aan hebt dus :). Pak 'm maar uit in een map als /usr/src/

• BSeB
Ik heb geen ervaring met kernels compileren dus dat vind ik "eng" lijkt me dus nog niet zo'n goed idee.

Ik heb liever dat ik gewoon die map groter kan maken.

Verwijderd

Een kernel is varierend van hoeveel er in zit ongeveer van 400KB t/m 1500 KB groot. Wat wil je nou precies want ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 15 kernels op je systeem hebt staan.

• Niakmo
  • Laatst online: 10-02-2024
is er ook een mogelijk hied om NTFS of FAT partities te resize onder linux????

• BSeB
Nee, ik heb er 2 kernels in staan versie 2.4.18-3 en 1.4.18-5. En verder de debug mode en die andere kernel tooltjes.

Dus niet zo veel eigenlijk nee, maar toch is het 17,8 mb

• BSeB
OK, ik kan natuurlijk ook gewoon een oude kernel eraf donderen dan krijg ik ook meer ruikte in die map. Kan ik dat gewoon doen via RPM beheer. Dan gooi ik de oudste kernel er gewoon vanaf. Heb ik meteen weer 5 mb vrij

Verwijderd

Ruim 7 MB moet genoeg zijn voor een kernel. Probeer je een kernel-source package te installeren ? Dan zal die 50 MB ook niet helpen aangezien je dan >100 MB nodig hebt. Normaal gesproken staan source packages in /usr/src .

• BSeB
Nee, hij zegd dat hij 2 mb nodig heeft en die ruimte heeft hij niet. Die fout geeft hij concreet dus als ik een oude kernel verwijder kan ik een neiuwe erin kwijt

Verwijderd

in elke handleiding vd distributies en ook vast in how-tpo's staat hoe je resizen moet onder linux. Zelfs voor een noob te doen.... Dezelfde risico's als met PQ onder win dus evt backuppen.....
Dus effe Google'n.
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=
IMHO toch links genoeg. Slotje?
dus "Hoe moet ik dit doen want ik kan het nergens vinden."
Hoe zoek je dan?

PS:
Wellicht is het nuttig om in de "FAQ Non-Windows Operating Systems" toch een leterlijk de optie zoekmachine op te nemen. Het oplospercentage van mijn eigen problemen ligt over het algemeen echt hoog door hiervan gebruik te maken. Ter info: ik werk niet in dit vakgebied....maar kan wel lezen en zoeken, nadenken, iets wat in principe gewoon voor (bijna) iedereen is weggelegd= dus normaal.....

• BSeB
Ik heb het al op een andere manier opgelost aan die oude kernels had ik toch niks ds die heb ik er net vanaf geflikkerd. NU heb ik nog maar 1 kernel en installeerd hij de nieuwe zopnder problemen en hoef ik die risico's dus niet te nemen.

Toch bedankt voor jullie posts
Pagina: 1